Expoziția de pictură Lateral Geometries cu lucrări semnate de Genti Korini (Albania)

Galeria IOMO este încântată să vă invite la deschiderea expoziției Lateral Geometries semnată de Genti Korini și curatoriată de Horațiu Lipot, începând cu 14.07.2022 ora 18:00.

[…]Realizate în ultimii 2 ani, picturile care reprezintă mediul central în cazul seriei de față, au la bază o practică deliberat analitică, care pleacă de la manipularea elementelor arhitecturale disparate care definesc atât perioada comunistă, ori pe cea de tranziție, într-un desen digital unde sunt rearanjate cel mai adesea după principile de organizare ale unei naturi statice din tipologia solidelor geometrice – practică de bază în învățămîntul socialist care coexistă puternic și în actualul sistem – compoziție care mai apoi este transpusă în tehnica “formală” a uleiului pe pânză. Acest proces de rearanjare, plecând de la o perspectivă asupra arhitecturii monumentale, care tinde adesea în slujba puterii politice, să suprime individul prin însăși structura sa megalitică – să cadă în cap sau să blocheze orizontul – mă face să subliniez că structura acestor noi construcții ale lui Korini se aranjează pe aceleași principii prin care Jacques Le Goff definește că  “un monument este în primul rând o deghizare, o înfățișare înșelătoare, ori un montaj. Acesta trebuie demontat, demolând montajul, deconstruind construcția pentru a analiza condițiile în care au fost produse acele documente-monumente.”

Cu acest substrat în minte lucrările lui Korini îmi amintesc de aceeași ipostază în care Walter Benjamin plasează coordonatele spațiale în care Angelus Novus se mișcă, privind spre trecut, dus în inerția implacabilă a unui viitor tot mai confuz și entropic, direct proporțional cu viteza propulsiei. De altfel, precum mare parte din țărie Estului European, Albania este încă văzută ca o țară în construcție, într-un continu proces în desfășurare către ceva încă neatins. În Tirana, asemeni României, unde în ultimii o sută de ani trei modele politice principale au existat în succesiune – fascismul, socialismul de stat și practicile neoliberale contemporane – cu analogiile și evoluțiile lor în ceea ce privește relația cu artele vizuale, au produs subiectivități egolatre generând semnificații în spațiul public. Pentru aceste regimuri autoritare, modelarea spațiului urban a fost o parte fundamentală a proiectului politic și, în multe cazuri, noua identitate democratică nu a putut infuza în aceste spații noua formă de organizare socială și noile ei valori. Bulevarde largi, goluri urbane vaste, impresionante văzute de sus dar în deconectare totală de scara umană, definite de distanțe mari sunt criteriile comune pentru tipologia spaților publice din mediile urbane socialiste. Pe scurt, dacă în Vest modernismul arhitectonic a fost utilitar, cel “lateral” al Americi de Sud, ori al Estului a fost unul simbolic subscris puterii. Întrucât aceste locuri aveau în principal o funcție estetică și simbolică, nu a existat nicio preocupare de a crea oportunități de implicare socială. Tocmai aceste simboluri, inutile astăzi, sunt căutate de Korini și decupate pentru a le arăta în fapt ca ceea ce sunt la bază – elemente pur decorative.  […]

 

IOMO are misiunea de a promova producția artistică relevantă societății actuale, programul său expozițional facilitând un dialog aflat la intersecția dintre practica instituțională și specificul manifestărilor alternative. IOMO se dedică sprijinirii acelor artiști care, producând astăzi, proiectează patrimoniul cultural de mâine.

Expoziţia va putea fi vizitată de marți până sâmbătă, în intervalul orar 11:00 – 18:00 până la data de 13.08. 2022.

Genti Korini (n. 1979, Tirana, Albania): a studiat pictura la Universitatea de Arte și Design din Cluj-Napoca, în clasa profesorului Ioan Sbarciu (1997-2000); master în pictură și design grafic la Universitatea de Artă din din Tirana (2001-2002); Masterclas cu Thomas Scheibitz la Autocenter Summer Academy din Berlin. Trăiește și lucrează în prezent în Tirana.

Printre numeroase expoziții de grup, Korini a susținut următoarele expoziții personale: Notes from The Upperground, (2019 ) Bazament Art Space, Tirana; The Drawing Lesson (2019), Jecza Gallery, Timișoara; Solid Uncertainties (2017) BeersLondon, Londra; Inside My Walls I See Yours (2015) at Martin Asbaek Gallery, Copenhaga; The Object and Its Background (2014), Galeria Jecza(Timișoara) și Structuri efemere (2013) la Galeria Națională de Artă din Tirana. Pe lângă activitatea aristică este și coordonator al spațiului Bazament Art Space din Tirana.

Genti Korini va face parte din Bienala Mobilă – Manifesta 14 – la Priștina, începând cu 22.07.2022.

Susține activitatea Modernism.RO printr-o donație.