EQUINOX. Alexandra Satmari, Natalia Romanciuc, Teona Toderel, Valeria Glibiciuc
Kulterra Gallery, 10 martie 2022, Știrbei Vodă 104-106, București
Perioada expoziției:
10.03.2022 – 08.05.2022
Vernisaj:
Joi, 10 martie, între orele 19:00 și 22:00, la Kulterra Gallery va avea loc un dublu eveniment: vernisajul expoziției Echinox, (cu lucrări de Alexandra Satmari, Natalia Romanciuc, Teona Toderel și Valeria Glibiciuc) și inaugurarea Kulterra Art Store, magazinul de artă al galeriei.
PREZENTARE
”EQUINOX” este a treia expoziție realizată la și de Kulterra Gallery, în spațiul din Știrbei Vodă 104-106, București, după ”Obie Platon. Connect/Disconnect” și ”Elena Bria. New Academia”, dar este prima expoziție colectivă; în timp ce-n primele cazuri au fost expoziții personale (Obie Platon, respectiv Elena Bria), de data aceasta, vorbim despre prezentarea unor lucrări (pictură, sculptură și ceramică) realizate de patru artiste din România și din Republica Moldova: Valeria Glibiciuc (pictură), Natalia Romaniuc (pictură și ceramică), Alexandra Satmari (sculptură) și Teona Toderel (pictură).
Deschisă pe 10 martie, cu doar zece zile înainte de ziua în care va începe primăvara astronomică, Equinox introduce ideea de echilibru recâștigat. Într-o perioadă în care totul pare să alunece înspre extreme, echilibrul devine o necesitate.
4 artiste, având viziuni și tehnici diferite vor fi asociate sub un singur discurs curatorial, care celebrează primăvara la feminin, într-o lună dedicată femeii! În miturile grecești, echinocțiul de primăvară însemnă ziua în care Persefona, căsătorită împotriva voinței ei cu Hades, primea dreptul de a reveni în lume, din abisul infernului. Era momentul în care întreaga natură își revenea din letargia tristă de peste iarnă. Zeiță a întunericului și a infernului în timp de toamnă și de iarnă, Persefona redevenea zeiță a fertilității și a naturii în timp de primăvară și de vară. Mitul codifica, așadar, ciclul natural, astronomic, într-o narațiune în centrul căreia se află personajul feminin.
Expoziția ”Equinox” va prefigura (cu zece zile mai devreme), momentul de debut astronomic al primăverii din acest an, prezentând un ”personaj” feminin colectiv, dar și nevoia noastră, a tuturor, de echilibru și de natură.
Despre artiste:
Valeria GLIBICIUC (n. 2002, Baimaclia, Republica Moldova). Pictează din copilărie, influențată și de tatăl ei, pictor/zugrav de biserici. Deși desprinsă de discursul religios, căutând întrebări și răspunsuri proprii, linia Valeriei Gribciuc păstrează ceva din estetica picturii sacre, dar fără a se lăsa captivă mesajului acesteia. Dimpotrivă, un univers laic, viu, dar zugrăvit dramatic, se eliberează extrem de puternic, tocmai datorită contrastului dintre mesajul lucrărilor și estetica lor.
În lucrările Valeriei Glibiciuc pare uneori că sfinții zugrăviți pe pereții bisericilor au evadat din lăcașurile de cult pentru a reveni (profani) în lume și pentru a trăi o viață pe care n-au avut-o înainte; iar abstractul pe care artista pare să-l caute, se încăpățânează să se exprime la nivelul unui figurativ extrem de pregnant.
Lucrările ei au fost vândute în colecții private din mai multe țări, una dintre ele fiind selectată în top 95 de curatorii de la ”Saatchi Gallery”; o altă lucrare a fost selectată pentru a fi expusă la ”Hasting Contemporary Gallery”, din Marea Britanie. A deschis colecția ”Communications”, prezentată la Artcor Center, Chișinău.
Natalia ROMANCIUC (n. 1996, Chișinău, Republica Moldova). A absolvit Academia de Arte din Chișinău (2016-2019).
A avut peste zece expoziții la Chișinău, una în București (în 2018), expoziții online în Elveția și în New York (în timpul pandemiei, 2020/2021). Lucrări semnate de ea se află în colecții private din SUA, Rusia, România, Republica Moldova, Elveția, Italia, Marea Britanie, Spania, China, Australia și Austria.
În lucrările ei, forma și culoarea sunt atacate și tratate cu pasiune, nefiind clar dacă linia prevalează asupra culorii sau invers. Introspectivă, dar nu introvertită, solară, dar realistă, figurativă, dar expresionistă, arta Nataliei Romanciuc este o narațiune despre propria viață, o sumă de citate în cheie ludic-descriptive.
Alexandra-Daniela SATMARI (n. 1997, Arad, România). A absolvit Arte vizuale (clasa de sculptură) la Facultatea de Artă și Design, Universitatea de Vest, Timișoara (iunie 2019), având master și doctorat în cadrul aceleiași Universități. Alexandra-Daniela Satmari a avut o expoziție personală, la București (2020) și a participat la expoziții colective (Timișoara, Arad, București).
Lucrările Alexandrei Satmari par stop cadre ale unei dinamici în continuă desfășurare. Materialele folosite (tablă galvanizată, blană artificială, foaie de oțel, lut etc) sunt supuse parcă aceluiași proces de ”verificare”, rezultatele (mereu diferite, dar marcate de stilul artistei) invitând la contemplare. Aflate între decorativ și abstract, lucările Danielei Satmari (indiferent că vorbim despre ”Creatures”, ”Memories” sau altele) au proprietatea de a sugera simultat duritate și moliciune (sau blândețe!), organic și mineral, real și abstract, masculin și feminin.
Teona TODEREL (n.1992, Alba-Iulia, Romania) A terminat Liceul de Artă din Târgu-Mureș, specializare – picture (2011), a studiat la Universitatea de Artă și Design, Cluj – Napoca (2011 – 2014), pe care a absolvit-o ca șefă de promoție, perioadă în care a studiat cu bursă Erasmus la Dokuz Eylül Üniveristesi Güzel Sanatlar Fakültesi, Buca/Izmir, Turcia (2013-2014) A urmat un Masterat, în cadrul Universității de Artă și Design, Cluj-Napoca; secția pictură (2017 – 2018). Din 2019 este studentă a facultății UAT, secția “scenografie și eveniment artistic”, anul 3.
A avut expoziții în Izmir (Turcia), în Cluj-Npoca și Târgu-Mureș. Lucrările ei figurează în colecții private din SUA, Canada, Norvegia, Spania, Italia, Germania sau Belgia.
În picturile ei forma și liniile exacte, realiste sunt ”boicotate” chiar de o mare înclinare către detaliu: prin ferestrele și geamurile ude de stropii de ploaie, pictate de Teona Toderel, realitatea se ”înmoaie”, pierde din limpezime pentru a câștiga în mister, își pierde tăria doar pentru a deveni mai interesantă. Detaliile sunt tot acolo, doar că ele s-au refugiat (și reflectat, fie și deformat) în stropii uriași, lupe prin intermediul căreia privim spre ”afară”, dar o privire îmbogățită chiar de jocul reflexiilor.
Patru artiste, patru tehnici, metode și abordări diferite. Ca într-o grădină, am putea spune; una în care primăvara se deschide chiar din prima zi printr-o explozie de culori și de forme.
Și poate tocmai de aceea vom deschide și noi, în propiul Equinox, magazinul Kulterra Art Store, magazinul în care artiștii vor găsi o vitrină pe măsura artei lor, iar clienții își vor descoperi artistul preferat.
Recent Comments