Noiembrie 05, 2020 – Noiembrie 22, 2020

Włodzimierz  KARANKIEWICZ. Velum. Pictură

Wlodzimierz Karankiewikz s-a născut la 21 ianuarie 1959 în Kamienna Góra, la extremitatea vecină cu Belarus a Poloniei. Familia sa provine din Estul slav al Europei.  Familia paternă a arborelui genealogic a trăit în Belarus până în anul 1956, când severele privațiuni au determinat relocarea voluntară în Polonia. Ramura maternă provine din Ucraina, de unde a plecat în refugiu și a ajuns in Polonia, în contextul tumultuos de la sfârșitul primului război mondial. Intre ani 1973-1978, tânărul Wlodek s-a ințiat la Școala de Arte din Częstochowa. Apoi a continuat, ca student, la Departamentul de pictură al Academiei de Arte Frumoase din Cracovia, unde în anul 1989 a obținut diploma de absolvire, la clasa maestrului Jan Szancenbach. A urmat o fructuoasă carieră didactică, iar acum este profesor la Facultatea de Arte a Universității Jan Dlugosz din Częstochowa. Printr-o neostoită activitate creativă, din atelierul său, lucrările de pictură, dar și în tehnică mixtă, purtându-i semnătura și o inconfundabilă marcă auctorială, au compus discursuri vizuale în douăzeci de expoziții personale, pe teritoriul Poloniei, dar și în Canada, Germania, Italia sau România. Prin proiecte expoziționale de grup, operele sale au fost prezentate publicului în muzee sau galerii consacrate pe plan național sau din țări precum Franța, Germania, SUA, Austria, Croația, China, România ș.a. 

Wlodzimiercz Karankiewikz face parte dintre creatorii care cosideră artistul un rezoneur între materie și veșnicele interogații existențiale. Așa încât preocupările sale de lungă durată scrutează eforturi indreptate deopotrivă spre rafinarea formelor și umplera acestora cu sens, cu înțelesuri noi. Aceste tendințe sunt probate de urmărirea principalelor cicluri tematice ale creației sale. Imediat după absolvirea facultății, în anii 90, lucrează seria de lucrări intitulată generic Energii Tamed, cu un alfabet incumbând elemente sumare de morfologie vizuală: ape și triunghiuri în aranjamente diferite. Simetria compozițională riguros urmărită, contrastele cromatice și texturale permit, în fața acestor pânze, meditații asupra unor fluxuri energetice axiale, in stare să oglindească, radial, fațete ascunse sau expuse ale condiției umane. 

Aceste adevărate proiecte de cercetare continuă cu seria Energiile Peisajului, Energia este cea tutelară, a Muntelui, izvor energetic și Centru al Lumii în toate culturile, iar peisajul este pădurea, epiderma montană. In această serie Karankiewicz explorează și recreează, ducând, în lucrările din finalul seriei, compoziția la limita dintre naturalul referențial și abstract. 

Eforturile care au dat roade prin lucrările din seriile descrise anterior, dar și prin altele, au permis rafinarea treptată a creației artistului și așezarea ei pe o nouă treaptă, lucru vizibil in ultimul deceniu, prin lucrările din seria Wild Garden și, mai ales, lucrările din seria VELUM, dintre care, cele mai recente, se află acum pe simezele Muzeului de Artă clujean.
Florin Gherasim, curatorul expoziției