Expozitie | Roland Pangrati, REFLECTION

Galeria Floraison, Tokyo | 6-18 octombrie 2020

Text critic : Hiroko Narizuka,

 Curatoarea expozitiei Roland Pangrati, REFLECTION

Roland Pangrati, a fost inspirat sa foloseasca pentru creerea acestei expozitii, tehnici traditionale de pictura apartinand stilului Nihonga din Japonia, din cauza atractiei pe care a simtit-o pentru frumusetea si claritatea nuantelor pe care le au pigmentii minerali naturali, obtinuti prin sfaramarea particulelor de minerale, deasemenea pentru puterea de expresie plastica pe care le au aceste particule, ce creaza impresia ca este expusa in pictura, insasi suprafata reala a pietrei.

Picturile sale cu munti si stanci, nu sunt recreeri ale unor peisaje reale, ele reprezinta o incercare de a introduce realitatea pietrei in suprafata pictata.

Peisajele cu munti nelocuiti,  pictate de Roland Pangrati, exprima o complexitate in expresivitate , desi a folosit  o gama restransa de culori in realizarea acestora .

In peisajele sale, apele curg , formand cascade ce se contopesc cu oceanul,  in timp ce cerul reflecta cum elementele naturale transced , pentru a recrea suprema frumusete.

Intr-un anumit sens, o stanca exprima trecerea timpului, iar copacii se ofilesc doar pentru a putea renaste din nou, reflectand trecerea zilelor si a anotimpurilor.

In picturile lui Roland Pangrati, mai multe momente din abisul timpului coexista, fiind scufundate intr-un spatiu unde toate detaliile din picturi devin macro.

Daca ne gandim la ce a insemnat  subiectul oferit de munti si stanci in istoria artei, primele imagini care ne apar in minte sunt cele din picturile chinezesti facute in tus, si lucrarile artistilor din perioada romantismului in arta.

Stancile si muntii pictati in aceste opere romantice, de cele mai multe ori exprima prin subiectul muntilor , un hotar sau un portal spre alt taram, evocand un reper in spatiu si timp, sau o lume claustrata.

Dar, pentru Roland Pangrati, muntii nu sunt un fel de frontiera, o entitate care divide “aici” in raport cu “acolo”, ei reprezinta elemente care transced liber  reperul spatiu-timp.

Desi Roland Pangrati foloseste in creerea operelor sale tehnici de pictura japoneza Nihonga, care au  o vechime mai mare de 1000 de ani,  el nu este impotriva incorporarii metodelor si materialelor moderne in metoda sa de lucru deasemenea .

El lucreaza intr-un stil liber, depasind barierele care se afla intre arta contemporana si tehnicile de pictura Nihonga , sau intre conceptul oriental in arta si cel occidental.

Magnitudinea acestei viziuni pare sa fie rezultatul felului in care el se pozitioneaza in explorarea unei lumi revelata in frumusetea ei esentiala si fundamentala.

Adevarata placere de a admira operele realizate de Roland Pangrati, se afla in actul de creere al unei alte lumi, care transcede toate barierele de varsta, generatie sau nationalitate, si ofera mintii oportunitatea de a evada din propriile limite impuse.

Arta lui Roland Pangrati ar putea sa fie considerata o calatorie pana la capatul pamantului , in  cautarea si creerea in forma vizuala a peisajelor supreme, locul unde punctele de vedere stiintifice si artistice , sensibilitatile umane universale, trecutul indepartat si viitorul, natura si universul sunt toate interconectate intre ele.

Text critic : Hiroko Narizuka,

 Curatoarea expozitiei  Roland Pangrati REFLECTION