Galeria Új Kriterion (M-Ciuc, str. Petőfi nr. 4) vā invitā joi 30 iulie orele 18.00 la vernisajul 39 al artistului Keserü Károly
Expozitie realizatā împreunā cu Várfok Gallery Budapesta

Károly Keserü: treizecișinouă

Vernisajul cu titlul treizecișinouă al lui Károly Keserü prezintă o selecție incitantă din ultimii ani ai artistului. Titlul expoziției este dat de un număr care a dobîndit o semnificație aparte încă din copilăria lui Keserü și a fost importantă de-a lungul întregii lui vieți. Un aspect interesant ar fi că vernisajul se formase din două expoziții prezentate anul trecut. El se aseamănă cu cea londoneză prin titlu (39), iar cu cea organizată în Galeria Várfok din Budapesta prin faptul că și acolo erau expuse doar creații din hîrtie.

Artistul născut la Budapesta în 1962 a emigrat în Australia în 1987 și a absolvit cursurile Swinburne University din Melbourne, respectiv al Victorian College of Arts. După ce în 2000 a obținut unul dintre bursele de creație cele mai importante din Australia, Samstag, și-a continuat studiile la Martins College of Arts din Londra unde și-a obținut și diploma de masterat.

Rădăcinile artei lui Keserü le putem urmări de la curentele abstracționiste ale secolului 20 la motivele folcloristice și ritualice și pînă la începuturile omenirii. Lucrările sale repetitive și profunde se bazează pe cele mai simple elemente de exprimare, pe variațiile multiple ale punctului, liniei și plasei pătrate. Sistemul jucăuș al liniilor formează fie o plasă pătrată regulară, fie un fel de vîrtej, iar punctele care colcăie pe hîrtie fie se adună într-un loc fie se răresc.

Lucrările de hîrtie prezentate la expoziție ne arată lumea caracteristică lui Keserü în care alături de creatorii abstracți geometrici ne putem întîlni și cu influențele dadaismului și a operei lui John Cage. Interesul artistic al lui fusese influențat prin mijlocul anilor 90 spre hîrtie, atunci a început să creeze lucrările de hîrtie care se înrudesc cu picturile lui dar sunt uneori mai expresive și mai experimentale. În ele, rămîn elementele principale cum sunt lumea imaginii simplificate și repetițiile, dar în creațiile acestea întîmplarea are un rol mai însemnat, deși construcția nu-și pierde importanța. În Ungaria, Keserü a studiat desen arhitectural și tehnic și înainte să picteze lucrase ca desenator tehnic. Studiile și experiențele acestea se pot vedea și în pictura lui de pildă atunci cînd înlocuiește hîrtia milimetrică cu ață pe canvas. În lucrările lui de hîrtie folosește deseori pene, filț, hîrtii, abțibilduri, timbre și găuri. Prin aceste materiale caracteristice și prin utilizarea lor variată creează niște suprafețe interesante.

Artistul și-a început Seria secolului 20 care astăzi însumează mai multe sute de creații acum mai mult de zece ani, atunci pe numele de Modernist Giants. „Dacă privesc înapoi spre mișcările artei secolului 20 am impresia că degeaba au fost atît de radicale, epoca lor de aur durase doar cîțiva ani. Au mers mai departe prea devreme și și-au lăsat dilemele centrale nesoluționate de multe ori, așa că oricine poate să se întoarcă și să le gîndească din nou, să le examineze, să le dea un specific nou. Asta încerc eu prin Seria secolului 20” – declară artistul care recrează opera acestor artiști (Papertiger, 2009-2012, Patrick Heide Contemporary Art, London). Astfel, putem fi martori la întîlniri legendare între Josef Albers și Victor Vasarely sau  László Moholy-Nagy și Walter Gropius; alături de ei însă sunt și alți mari artiști: Piet Mondrian, Agnes Martin, Bridget Riley, Paul Klee, Mark Rothko și Barnett Newman.

Károly Keserü s-a alăturat în 2014 cercului artiștilor din Galeria Várfok. Prin galeriile sale din Londra, Stuttgart și din Ungaria este un participant obișnuit al tîrgurilor artistice internaționale și expozițiile sale se deschid una după alta prin lume. Lucrările sale se regăsesc în colecții din Australia, America și Europa.

Marcella Koczkás