Muzeul de Arta Modernă și Contemporană Pavel Șușară găzduiește expoziția Sinteze, a artistului Ion Pop.

O expoziție unică și atipică, la limita dintre obiectul tridimensional și grafica în spațiu, semnată de un artist rafinat și discret – Ion Pop. Sensibilitatea și stilistica Extrem-Orientală, funcția esențială a golului în definirea și în activarea formei, dar și decantarea extremă, iată doar câteva motive pentru care expoziția Sinteze, a lui Ion Pop, nu trebuie ratată!

Ion POP, n.20 septembrie 1948, în Căpîlna, judeţul Sălaj

După câteva încercări abandonate de sculptură în lemn sau piatră, artistul și-a descoperit adevărata pasiune pentru realizarea lucrărilor de artă din metal, abia la 55 de ani. Ion Pop a reușit să realizeze aproximativ 400 de lucrări de acest gen, în cei 10 ani scurși de atunci, cea mai dificilă lucrare fiind realizată în şase luni. Lucrările pot fi admirate agăţate pe un perete, dar la fel de bine prind contur şi expresie pe un birou sau chiar în aer liber.

EXPOZIȚII PERSONALE:

2013 – Ipostaze (80 de sculpturi din fier-beton), Palatul Administrativ, Baia Mare, Maramureş, România;

2014 – Expoziţie personală (sculptură în fier forjat), Centrul de Cultură și Artă, Sălaj, România.

EXPOZIȚII DE GRUP:

1970 – Expoziția tineretului, Sala „Dalles”, Bucureşti, România;

1975 – Expoziția organizată de revista „Tribuna”, România;

1976 – Expoziția organizată de Muzeul de Artă, Cluj-Napoca, România;

2013 – ROGVAIV, Complexul Muzeal Bistriţa-Năsăud, România;

– Salonul de toamnă, Uniunea Artiştilor Plastici, Baia Mare, Maramureş, România;

2014 – Art Bunavestire (curator: Laura Ghinea), Galeria de Artă „Dr. Mihai Pop”, Negrești-Oaș, Satu Mare, România,

– Expoziţia de pictură, sculptură şi fotografie Art Bunavestire XXVIII, Castelul Károlyi, Carei, Satu Mare, România;

– Prin artă mai aproape de Tată şi fiu, în cadrul Taberei de Creaţie Împreună cu George Apostu la el acasă, ediţia a III-a, Stănişeşti, Bacău, România.

Simpozioane:

2011 – Simpozionul Internaţional de Sculptură – Andezit, Muzeul de Artă Comparată, Sîngeorz-Băi, Bistriţa-Năsăud, România.

Premii şi distincţii:

1976 – Premiul al II-lea la expoziția organizată de Muzeul de Artă din Cluj-Napoca, România

(sau despre materie și spirit)

“Deși cu o prezență imediată dominantă, imposibil de ignorant în spațiul lumii reale, Ion Pop a reușit, de-a lungul anilor, o camuflare atât de eficientă, o afirmare de sine atât de discretă, încât, practic, a dobândit acea stare miraculoasă, râvnită insațiabil în eposul folcloric, și anume aceea de invizibilitate. Însăși arta lui este, la o privire ceva mai atentă, efectul direct al unei capacități unice de a instrumenta invizibilul.

Chiar dacă obiectele și compozițiile sale, de o diversitate și, uneori, de o complexitate uimitoare, ar putea fi asociate sculpturii, prin material (metal trefilat la rece) și tehnică (sudură), adică obiectului spațial cu trei dimensiuni, în esență ele constituie forme artistice greu de încadrat într-un gen sau într-o tipologie anume, tocmai fiindcă oscilează indecis între obiectual și imponderabil, între voința de a fi în registrul pământean și starea de grație, pur spirituală, de a levita în eter.

Lucrări izvorâte indiscutabil din conștiința și din vocația unui răsăritean, adică a unei sensibilități formate în spiritual și în expresia icoanei, a hieroglifei bizantine și a hieroglifei, în general, în opoziție reflexă sau programată cu hedonismul și cu tropismul apusean al carnalității, compozițiile de grafică extremă, fortificată în contururi metalice, ale lui Ion Pop, se întâlnesc, inevitabil, si cu viziunea și cu întreaga filosofie a golului activ și a plinului catalizator din cultura vizuală a Extremului Orient.

În acest sens, expoziția Sinteze este mai mult decât un discurs aristic, decât o poveste amplă despre lume, și despre capacitatea liniei (sârmei metalice) de a genera forme și atitudini, este mai mult și decât o demonstrație excepțională privind manualitatea și stăpânirea ireproșabilă a tehnicii, ea este un discurs despre instituirea realului, despre materie frustă și despre dematerializare în spirit, dar și despre traseul invers, despre subtilitatea materiei și despre capacitatea spiritului de a se manifesta explicit, adică de a prinde contururi efective și tangibile”.

Text: Pavel Șușară

Fotografii Lucian Muntean