Prima ediție  a TABEREI NATIONALE DE SCULPTURA MONUMENTALA-ROMANIA 100 – 2018 desfășurată la PLOIESTI.

Vernisaj 31 octombrie, 2018.

Au participat sculptorii: Daniel Dan, Alfred Dumitriu, Maxim Dumitras, Bogdan Hojbota, Petre Mogosanu, Eugen Petri, Ion Zderciuc.

 

Text: Gabriela Petri

“Nu-ti fie teama ca inaintezi prea incet, teme-te daca te opresti”
Sun Tzu sec. V i.HR.

Intro lume in care si astazi, chiar sub umbrela larga a UE ne este contestat dreptul la celebrare, nevoia de unitate si exprimarea acesteia prin diferite modalitati este mai mult decat necesara.
Pentru NOI, anul 1918 reprezinta un an de cotitura in istoria Europei, anul reconfigurarii acestui continent, coagularea natiunilor in state, anul exprimarii solidaritatii romanesti.
Prin cultura si arta se deschide intotdeauna o poarta prin care se adduce trecutul in prezent, prin exprimari caracteristice epocii actuale.

Sub semnul Centenarului Marii Uniri, la Ploiesti 7 artisti au descoperit in marmura romaneasca de Ruschita, mesajele de libertate si unitate transmise de peste veacuri.
In perioada desfasurarii taberei, vremea a tinut cu noi, a fost mai frumos decat vara, am avut parte de zile insorite de toamna blanda in care am fost feriti de arsita Cuptorului, dar si adapostiti de ploile lui Brumarel.
Candela timpului a picurat zile pe cararea lunii octombrie 2018. Incet, dar sigur, formele, rotunjimile, unghiurile lucrarilor s-au trezit din inclestarea blocului de roca anost si suprafata translucida a marmurei de Ruschita a dat o adancime vizibila, o profunzime, dincolo de suprafata fada a sculpturilor.


Lucrul a fost anevoios, chipurile ascunse sub masti, doar mainile active au scos tot mai mult de sub plapuma /cuvertura lestului si a prafului formele gandite de cei 7 artisti.

BOGDAN HOJBOTA

Data nasterii: 27.11.1954
Profesor Universitar Dr. – Universitatea Natională de Arta, Bucuresti
“În pofida monumentalităţii lor, sculptura lui Bogdan Hojbotă este stare de spirit, este transpunerea unei trăiri impetuoase. Clocotul interior circumscris de elipse izbucneşte impetuos către înalt, purtând privirea spre altceva, materializând o aspiraţie dincolo de materialitatea formei. Aici, „obiectul” este înlocuit de liniile de forţă, de mişcarea izbucnind din diversitatea planurilor, din contrastele între stabilitatea pătratului şi elansarea oblicelor, dintre perfecţiunea triunghiului şi capricioasa sinuozitate a curbelor”. Text Lucian Muntean

*

MAXIM DUMITRAS

Data nasterii: 27.9.1958
Director al Muzeului de Arta Comparata, Sangeorz Bai
“Maxim Dumitras cultiva armonia dintre vechi si nou, dintre mostenirea formala si creatia avangardista cu scopul obtinerii unei expresii a culturii si civilatiei contemporane romanesti in care dinamica prezentului isi pastreaza amprenta nucleului din care s-a nascut. Albastrul sau albul de var, specific caselor taranesti zugravite pe lucrarile lui, pastreaza spiritul lumii cutumiare carpatice, ca o expresie a obarsiei noastre ce ne insoteste in contemporaneitate.”
Text Vasile Duda

 

*

EUGEN PETRI

Data nasterii: 7.1.1958
Profesor – Colegiul National de Arte ` Carmen Sylva` Ploiesti
“Sculptura lui Eugen Petri, foarte diferita ca indice spatial si linie de forta, se remarca printr-o anume concentrare simbolica, de revenire la elementarietate si la puritate funciara, imbogatind astfel orizontul estetic / artistic.”
Text Gheorghe Vida

*

PETRE MOGOSANU

Data nasterii: 5.3.1976
In sculptura lui Petre Virgiliu Mogosanu spatiul este conturat de o infinitate de traiectorii, forte, tensiuni si volume si deasemeni inauntrul fiecarei materii au loc o multitudine de schimbari , miscari si incrancenari. Noi suntem rezultatul acestor schimbari, parte din acest spatiu si la randul nostru desenam in mediul nostrum, prin actiunile fizice si mentale, interminabile traiectorii, linii si tensiuni.

*

ALFRED DUMITRIU

Data nasterii: 4.11.1955
Pentru Alfred Dumitriu sculptura este limbaj universal de comunicare a esentelor; instrumentele ei sunt formele, lumina si mai e ceva misterios

*

ION ZDERCIUC

Data nasterii: 24.4.1957
Ion Zderciuc este fascinat de forme şi de volum – acestea două îl intrigă şi, totodată, îl provoacă, făcând din relaţia sa cu arta o bătălie continuă, care niciodată nu este pierdută şi niciodată câştigată. „Mai am foarte multe lucruri de făcut, aşa încât să pot spune într-o zi că am reuşit să mă afirm în acest domeniu foarte capricios, care este sculptura. Fiecare compoziţie impune o pregătire solidă, fiindcă ea urmează să mă reprezinte, să aibă valoare, dimensiune, expresie şi, bineînţeles, personalitate”. De aceea, zi de zi, el încearcă să elibereze formele de ceea ce au în plus şi rămâne fidel crezului său – „în artă trebuie să gândeşti ca un Dumnezeu şi să munceşti ca un rob, altminteri nu ai sorţi de izbândă”, este convins plasticianul.
Nadia Tataru

*

DANIEL DAN

Data nasterii: 7.10.1986
” În creaţiile tânărului sculptor Daniel Dan întâlnim înglobarea conştientă şi valabilă a lecţiei modernităţii imaginii cu dorinţa afirmării, a evoluţiei, a aducerii unei contribuţii esenţiale în sculptura contemporană. El porneşte dinspre găsirea similitudinilor cu modelul către căutarea înţelesurilor filosofice, mitologice, ontologice exprimate prin compunerea volumelor create.” Text Andreea Foanene

 

La lumina candelei timpului, La Parcul Municipal Vest din Ploiesti, s-a ivit padurea de sculpturi, marturie a trecerii noastre pe aceste meleaguri.
Paralel cu evenimentul major, in Ploiesti s-au mai desfasurat si alte evenimente culturale legate de tabara de sculptura, cu participarea artistilor:
Expozitia de pictura, de grup, a membrilor U.A.P. Filiala Ploiesti, `Romania 100`
Lansari de carte: Blanca Trandafir -`Drumul cuielor` si Ramona Muller – `Dumnezeu in vocativ` Ambele poete – membre ale Asociatiei 24 PH Arte
Vizite la Expozitia de sculptura < 100 de sculptori, 100 de sculpturi, 100 de zile> de la Castelul Cantacuzino – Busteni, la Castelul Peles-Sinaia si la Castelul Iulia Hasdeu – Campina.
Vizionarea filmului `Umilinta` in regia lui Catalin Apostol, membru al Asociatiei 24 PH Arte

Vorbind acum de valoarea artistica, a sculpturilor realizate, valoarea, estetic-edilitara, valoarea de patrimoniu, valoarea in lei sau euro, care este incomensurabila in comparatie cu investitia facuta ( investitie in lei, efort, daruire, implicare), intelegeti importanta acestui act de cultura.
Arta contemporana inseamna identitate, personalitate, educatie, turism si, asa cum am mai spus- valoare adaugata mare.
Arta contemporana mai inseamna si un dialog profund cuceilalti, dar si cu tine insuti. Proiectul nostru vine cu toate aceste avantaje, cu toate aceste daruri pentru toti participantiicat si pentru comunitatea din Ploiesti.