WOW – WAR OF WORLDS
 

Curator Eugen Rădescu

Participanți: Adrian Bîndiu (RO), Liviu Bulea (RO), Andreea Chirică (RO), Răzvan Ion (RO), Aghnie/ Ika Jojua (GE), Yoshinori Niwa (JP), Boris Peianov (RO/DK), Abdellah Taia (MA/FR),

Visual Kontakt

Str. General Traian Moșoiu nr. 41, 400132 Cluj-Napoca

 

În 1865, este expus la Palatul Industriei din Paris tabloul Olympia, al pictorului Edouard Manet. Pe seama acestui tablou se naște un imens scandal. “Nimeni nu a văzut până acum cu proprii săi ochi un spectacol atât de cinic…Femeile pe cale să devină mame și tinerele fete ar face bine să nu dea ochii cu acest spectacol… Acest pictoraș scandalagiu nu a șovăit să se arunce în pornografie pentru a sfida opinia publică. Profanând domeniul sacru al mitologiei, murdărind această formă supremă a artei care este nudul feminin, el a pictat o prostituată, o fată abia nubilă, care nici măcar nu cântărește cât trebuie, a fabricat o imagine lubrică, întru totul demnă de “Florile Răului” ale diabolicului său prieten.

Pe ce palier să înceapă bâlciul diavolesc?

Războiul lumilor este o expoziție despre CONFLICT, un conflict expus, social, între categorii, oameni, clase, ideologii – structuri sociale. Este o acuză la o lume pierdută, izolată, trăită prost, în termeni duri – conflictuali. Fiecare artist este invitat să-și expună propriile frustrări legate de ce e în jur, de economia vieții lor, structură emoțională, ideologie, religie, sex, rasă – cultură. Și toate la un loc. Ce tip de conflict mai poate izvorî din privitul unei lucrări de artă contemporană, ce fel de abordare să-i oferim? Când începi să gândești în termeni de construcție a unor situații care să se situeze dincolo de ruinele spectacolului modern, trebuie să analizez forțele care dictează conflictul. Antagonismul este necesar, forța lucrurilor opuse se observă lizibil în ceea ce este nonintervenția, și alienarea. Nimeni nu vrea schimbarea în profunzime. Este prea adâncă, dureroasă, subversivă și riscă să nu aibă un scop clar vizibil. Conflictul presupune asumarea potențialului de schimbare. Arta e un privilegiu al unora care trebuie să se bucure de ivirea mugurilor unui posibil conflict – în sensul ei modern, conflictul era unul lăuntric, romantic, al simțurilor. Acum ce e? În acest context mai degrabă opresiv (opresiv cultural), activismul politic/artistic de masă a fost înlocuit cu ritualuri publice de doliu colectiv, motivate de profunda nemulțumire materializată de promisiunile eșuate ale globalizării, natura iluzorie a mult-proclamatului “sfârșit al ideologiilor” și de criza evidentă a sistemului financiar bazat pe sistemul economic neo-liberal. Depresia și oboseala cronică sunt trăsăturile majore ale societății noastre. Managementul psiho-farmaceutic al populației conduce la folosirea răspândită a drogurilor legale și ilegale. Vulnerabilitatea corporală este amplificată de marile epidemii: unele noi, precum HIV, Ebola, SARS sau gripa aviară; altele mai tradiționale, ca TBC și malaria. Vulnerabilitatea socială este marcată de lipsa oportunității, amânarea, viziune eșuată și ideologiile ratate. În lumea “neo”, “post” sau “hashtag”, identificarea cu un anumit tipar clasic generator de stabilitate este aproape imposibilă. Sănătatea a devenit mai mult decât o politică publică: este o preocupare a drepturilor umane și a apărării naționale. Interesul public asupra durerii și rănirii este morbid. Suntem tentați, și aproape obligați de sistem să devenim necrofili. Ce situații mai putem construi intr-un război al lumilor, un conflict al culturilor, și unde este arta în tot acest vacarm?“

PARALLEL EVENT OF

BUCHAREST BIENNALE 8

Supported by NOMURA FOUNDATION