Expoziție de fotografie

CRISTIAN GRAURE

VOLATILE. From flexible to semantic memories

Galeria Rauminhalt din Halle, Germania 

Vernisaj: 24  noiembrie, ora 19:00

Prezentare: Volatile From flexible to semantic memories

Conceptul a luat naștere ca o fuziune între formă şi percepție, specifică disocierii dintre memoria episodică şi cea semantică şi raporturile care se nasc în urma lor, redate de dialoguri vizuale prin fotografie, mizând în același timp pe faptul că imaginea asociată cu o emoție va atrage aceelași sentiment atunci când este prezentată, fără intenția de a fi “universal normativă“.

Memoria episodică, caracterizează prin formarea rapidă a unor asocieri care leagă informații localizabile în spaţiu şi în timp, vulnerabilă în faţa clipei trecătoare, poate deține capacitatea de a reevalua informații vizuale din experiența trecută, pentru a crea o nouă semnificaţie care susține flexibilitatea în exprimare. Astfel, sunt incluse imagini din memorie, emoțional izbitoare în contextul existenței, asocierea ansamblurilor de imagini cu elemente grafice schematice (semne, figuri) care, prin fuzionarea cu studiul și ulterior contemplarea, pot fi percepute ca externalizări vizuale ale organizării memoriei.

Arbitrar, memoria semantică este declarativă şi explicită, recuperabilă şi se referă la cunoașterea generală a lumii care se acumulează în viață. Aceste concepte sunt interconectate în experiență şi nu sunt asociate unui anumit context spaţio-temporal. Spre exemplu nu ştim unde şi când anume am văzut pentru prima dată o fotografie, când şi unde am citit că aparatul de fotografiat are capacitatea de a recupera vizual fragmente din realitate.

Pornind de la cele două procese mnemonice, care sunt practic distincte, s-a născut ideea de a crea o serie de lucrări în care sunt asociate în mod liber, subiectiv, elemente folosite pentru a organiza impresiile din memorie, pentru a îmbunătăți reamintirea și a ajuta la fuzionarea și „inventarea” ideilor. Astfel, poate cel mai important principiu al artei este dominația sensului vizual în relație cu plasarea obiectelor „văzute” în spațiu şi reevaluarea lor în retorică.

O primă serie de fotografii în care apar aceste asocieri de elemente simbolice şi care servește drept cauză stimulativă, a fost completată de o alta prin corespondente care substituie vizual procesul creat de memoria semantică. Alăturarea, subiectivă sau obiectivă poate fi considerată de importanță critică pentru creație, însă fiind „idiosincratică” prin urmare, ea creează condițiile transmiterii ulterioare a emoţiilor către cineva, care însă nu va funcționa în mod similar și mecanic pentru toți.

Ar trebui, așadar, să luam în considerare imaginile care aderă procesului memoriei și care presupun stabilirea unor similitudini cât mai frapante, redate prin cadre care nu sunt prea multe sau prea vagi, însă active, să atribuim o frumusețe excepțională sau o urâțenie singulară, astfel încât identitatea lor să fie distinctă în comparație cu noi. Se poate opta astfel pentru intervenţii intenţionate, aparent nocive, prin introducerea în compoziţie a unui pătrat negru și a tuşelor de culoare, astfel încât forma să fie izbitoare, sau atribuind elemente simbolice imaginilor, toate pentru a asigura o percepție vizuală retroactivă.

dr. Cristian Graure-Facultatea de Arte și Design Timișoara