Vlad Gaivoronschi face parte din juriul concursului „Ideile bune nu sunt făcute să stea pe hârtie!”, organizat de City Business Centre Timișoara, competitie de proiecte pentru reamenajarea spatiilor de receptie ale cladirilor A si B din cadrul complexului de birouri. Participanții, arhitecți și designeri la început de carieră sau cu experiență în domeniu, indiferent de vârstă, pot trimite propunerile până pe 31 octombrie 2017.  Alegerea proiectului câștigător se va face pe 15 noiembrie, urmând ca implementarea lui să aibă loc după 20 noiembrie 2017.

City Business Centre este unul dintre proiectele de referință ale firmei de arhitectură pe care o conduceți. În perioada următoare, un tânăr emergent în arhitectură și design își va pune amprenta pe acest proiect. Ce așteptări aveți de la concurenți?

Mă aștept să fie creativi, dar atenți la ce merită păstrat din cele două spații City Business Centre. Este vorba despre spiritul acestui ansamblu, recent selecționat și cu mari șanse de a fi distins la German Design Awards în 2018. Nu este ușor, în general artiștii, în cazul acesta arhitecții, designerii, sunt orgolioși, vrem să ne marcăm prezența și de multe ori uităm să privim lucrurile în ansamblu. Aștept deci mai degrabă o soluție rafinată, echilibrată decât una „zgomotoasă”. Cei care doresc să își pună amprenta pe unul dintre cele mai moderne spații de birouri din țară o pot face până pe 31 octombrie – am avut multe cereri de participare luna aceasta, așa că am decis să prelungim termenul cu trei săptămâni.

Pe lângă premiul de 7.000 euro oferit de City Business Centre, câștigătorul competiției de proiecte va avea șansa de a ocupa o poziție într-una dintre cele mai prestigioase firme de arhitectură din țară. Ce aptitudini-cheie trebuie să aibă un candidat care aplică la Andreescu & Gaivoronschi?

Simțul umorului, neapărat.  Și bineînțeles o instrucție de bază ca arhitecți, cu aptitudini specifice, de la cele profesionale până la cele de adaptare și dialog în cadrul unui colectiv eterogen ca vârste și preferințe. De asemenea, este foarte important ca persoana care aplică la Andreescu & Gaivoronschi să dezvolte un cod de etică a conduitei în firma noastră. Trebuie să menționez că poziția în cadrul biroului nostru de arhitectură este opțională, câștigătorul concursului organizat de City Business Centre trebuie să aibă disponibilitatea de a locui în Timișoara.

Cum priviți generația nouă de arhitecți – studenți sau aflați la început de drum – în ceea ce privește potențialul acestora, mai ales că sunteți profesor de aproape 30 de ani?

Fiecare generație a avut vârfurile ei, dar ele diferă mult. Excelența în a mânui creionul, penița sau pensula sunt înlocuite acum de măiestria mouse-ului. Arhitectura se schimbă și ea, ceea ce puteai gândi și simți pe traseul de tip „creierul mâinii” genera anumite strategii, stiluri, etc. În schimb, mediul digital de operare aduce alte caracteristici și calități. Suntem în plin ev digital, de la CAD am sărit la BIM și VR – virtual reality, iar noile generații crescute din fașă în acest mediu dezvoltă aptitudini neașteptate. Există desigur și riscuri în aceste timpuri atât de grăbite. Îi apreciez pe tinerii arhitecți de astăzi, în special pe cei care încă nu au uitat de muzica bună, clasică sau contemporană, nu au uitat de literatură, arte în general, științe umane, cultură în genere,  și care astfel pot dezvolta o viziune critică asupra lor și asupra lumii contemporane.

Cum vi se pare că a evoluat în România arhitectura spațiilor de birouri în ultimii 10 ani?  

Începând cu primele lucrări mai răsărite ale echipei Westforth și terminând cu cele publicate în ultimul volum IGLOO destinat subiectului, remarc o dinamică deosebită, există un cert trend ascendent.

Care sunt 3 elemente care conferă clasa unei clădiri moderne de birouri?

Aș enumera astfel:

  • capacitatea de a dialoga la scară urbană cu contextul, deci prezența,  silueta sa, caracterul memorabil pe care-l poate genera;
  • capacitatea de a conferi o atmosferă cu care să te identifici, să ajungi să o dorești să te bucuri de ea la mai multe niveluri, de la spațiul public exterior care trebuie să fie viu, inspirativ, până la spațiile intermediare, semi-publice (holuri, atriumuri) și cele de lucru efectiv; neapărat trebuie să existe puțin caracter inovativ, puțină surpriză; dar atenție, și excesul de senzații și experiențe, generat de excesul de imagine și limbaj pot duce lucrurile într-o zonă nepotrivită a „pitorescului”; cu alte cuvinte, este nevoie și de puțin loc pentru necuvinte;
  • calitate tehnică și functțională, ceea ce oferă confort și siguranță, dar și flexibilitatea absolut necesară,  alături de cea de „green bulding”;

 

Privind și din perspectiva celor care ocupă aceste spații de business, care este influența arhitecturii și a elementelor de design asupra lor?

Arhitectura poate fi caldă, confortabilă, magică, surprinzătoare, poate fi precum o muzică bună. În mod cert, un ambient calitativ sporește senzația de bine și poate genera optimism și seninătate. O temă este aceea a biroului care trebuie să fie orice altceva decât o veche imagine plicticoasă (modelul arhicunoscutelor birouri ale GOOGLE), care trebuie astfel să aibă capacitatea de reprezentare, de imagine a celor ce le utilizează.

Care ar fi o temă neabordată sau o direcție prea puțin dezvoltată în arhitectura din România?

O temă puțin dezvoltată în arhitectura din România este aceea destinată instituțiilor publice, culturale etc. Este suficient să ne comparăm cu Polonia și vom observa că acolo au apărut în jur de 20-30 de lucrări, unele premiate internațional (muzee, centre culturale etc.) în timp ce la noi nici vorbă de așa ceva. Într-unul dintre ultimele numere din Architectural Review, în editorialul său, apărea ideea de „renaștere a arhitecturii poloneze”, amintindu-se de capacitatea lor de a absorbi în mod eficient fonduri europene și de a le materializa într-un mod exemplar, cu arhitecturi de calitate, alcătuind astfel noua imagine a unei țări ce se respectă.

 ///

Vlad Gaivoronschi, arhitect, Președinte O.A.R. Timiș, profesor în cadrul Facultății de Arhitectură UP Timișoara, asociat în cadrul biroului de arhitectură ANDREESCU & GAIVORONSCHI

City Business Centre oferă companiilor un spațiu de birouri de calitate superioară, susținând misiunea spațiului de birouri de a deveni inima de afaceri a comunității din Timișoara. Complexul este mijlocul vietii regionale de business, plasând oferta de spații pentru birouri la un nivel ridicat dat de rata de dezvoltare a Timișoarei. Beneficiile oferite de City Business Centre chiriașilor săi 5 clădiri cu 43.000 mp spații de birouri într-o locație centrală, restaurant, servicii publice (bănci, servicii medicale, etc), parcare subterană, zone verzi și servicii de pază 24h. Dezvoltatorul proiectului City Business Centre este NEPI Rockcastle, liderul pietei locale de investitii si dezvoltari imobiliare de retail si office. Biroul de arhitectura care a creat designul spatiului de birouri este Andreescu & Gaivoronski, unul dintre reperele arhitecturii contemporane românesti, câstigator al mai multor premii si distinctii nationale si internationale.

Susține activitatea Modernism.RO printr-o donație.