Bienala Internațională de Gravură Experimentală ediția a 7-a (IEEB7) cu tema Istorii Fabricate. Adevăr și ficțiune în istoria recentă, în parteneriat cu
Muzeul Național de Istorie Naturală Grigore Antipa prezintă instalația artistei Ana Golici (USA/RO), PURICELE “ADEVĂRAT”.
Vernisaj: Vineri, 27 ianuarie 2017, ora 18.00, Muzeul Național de Istorie Naturală Grigore Antipa (Șos. Kiseleff nr. 1, București).
Perioada expoziției: 27 ianuarie – 24 februarie 2017

Să ne gândim la ceea ce era considerat “realitate”, cu trei secole și jumătate în urmă și ceea ce am putea considera azi “Realitate”.
În 1665, în Anglia, Robert Hooke a publicat “Micrografia”, o carte care, în acele vremuri a revoluționat arta investigației științifice, dezvăluind potențialul imens al unui nou instrument de cercetare științifică, microscopul compus. “Micrografia”, a fost primul best-seller științific. Gravurile sale spectaculoase pe plăci de cupru ale lumii microscopice necunoscute anterior, în special plăcile sale pliabile despre insecte, au inspirat un interes vast al publicului pentru noua știință a microscopiei. Nu existau aparate de fotografiat la momentul când Robert Hooke a explorat pentru prima dată cu microscopul său această lume a detaliului. Pentru a aduce aceste imagini la viață și a le împărtăși cu lumea, el a trebuit să deseneze ceea ce a văzut. Una dintre cele mai spectaculoase reprezentări ale sale a fost Puricele. O creatură cunoscută doar ca “un punct, care mușcă” a fost făcută vizibilă în fiecare detaliu. Cu ajutorul microscopului, el a fost capabil să observe și să reproducă chiar și firele mici de păr de pe corpul puricelui. A fost prima reprezentare mărită a unui purice văzut la microscop.

Hooke nu știa în acele timpuri că existau mult mai multe detalii care puteau fi văzute pe suprafața unui purice. Trei sute de ani mai târziu, microscopul electronic de baleiaj (SEM) a fost inventat, un nou tip de microscopie care face lucrurile vizibile cu precizie fotografică, la măriri de imagine de sute și mii de ori. SEM produce imagini ale unui specimen prin scanarea cu un fascicul focalizat de electroni: electronii interacționează cu atomii din specimen, generând semnale diferite care conțin informații detaliate cu privire la topografia de suprafață și compoziția specimenului. SEM poate produce imagini de înaltă rezoluție a unei suprafețe de probă, dezvăluind detalii mai puțin de 1 nanometru în dimensiune. Ceea ce era considerat în 1665 ca o reprezentare fundamentală a realității s-a dovedit a fi un punct de vedere limitat.

În anul 1995, la New York Hall of Science, Ana Golici a fotografiat întregul corp al unui purice, a cărui imagine a fost mărită de 750 de ori pe un microscop electronic cu baleiaj (SEM). Randarea a fost compusă din 200 de fotografii Polaroid în alb-negru. Artistei i-a trebuit un an pentru a fotografia întreaga suprafață a puricelui.

Te întrebi ce este “realitatea”? Cum putem avea încredere că ceea ce aflăm astăzi reprezintă realitatea ultimă? Se pare că interpretarea noastră a realității este condiționată de instrumentele la care avem acces la un moment dat în timp. (Ana Golici)

Născută în 1955, Ana Golici studiază grafica la Institutul de Arte Plastice “Nicolae Grigorescu” din București. Este membră a atelierului de gravură Podul, iar din 1987 se stabilește în SUA și își continua studiile masterale la Hunter College din New York. Frecventează Atelierul de Gravură Robert Blackburn din New York, unde sub influența lui Blackburn începe să experimenteze noi suprafețe și materialtăți. Este membră a Atelierului de gravură Robert Blackburn unde a predat gravură, si unde a contribuit la crearea unui laborator digital. A predat la Hunter College și a lucrat în atelierul Elisabeth Foundation for the Arts din New York. A beneficiat de numeroase rezidențe importante, precum New York Hall of Science in Queens, N.Y, Corning Glass Museum, Corning, NY, mountain Lake Biology Station Virginia. A expus în locuri precum: Adelphi University, Garden City, NY; Hunter College, NY; New York Hall of Science, NY; Galeria Hanul cu Tei, București, România; The Ljubljana Biennial of Prints, Slovenia; 181st Annual Exhibition, National Academy, NY; Momentum, Robert Blackburn Printmaking Workshop, NY; Library of Congress, Washington DC; New Prints, IPCNY Gallery, NY; Bronx Museum of the Arts, NY; John Szoke Gallery, NY; The 4th International Biennial Print Exhibit, Taipei Fine Arts Museum, International Experimental Engraving Biennial, București.

Evenimentele IEEB7 se desfășoară în perioada 25 octombrie 2016 – 25 februarie 2017. Programul IEEB7 poate fi accesat la www.experimentalproject.ro

IEEB7_Golici

Organizator: Experimental Project

Sponsori: Erste Asset Management, Domeniile Sâmburești

Cu sprijinul: Barbara Baum, Viena

Parteneri: Institutul Goethe, Forumul Cultural Austriac, Institutul Balassi – Institutul Maghiar din București, Victoria Art Center, Muzeul National de Istorie Naturală Grigore Antipa, AlertStudio, Institutul de Istoria Artei “G. Oprescu” al Academiei Române, WASP/Working Art Space and Production, Asociația 4 Culture, Cărturești Carusel, Aiurart Spațiu de Artă Contemporană București, Atelier 030202

Susține activitatea Modernism.RO printr-o donație.