Ieri, 6 octombrie, s-a deschis, la Old Truman Brewery, popular spațiu cultural alternativ din estul Londrei, Târgul internaţional de artă ‘Crossroads’ (6-9 octombrie), o nouă inițiativă de promovare în special a artiştilor emergenţi, care reuneşte mai bine de patruzeci de galerii din întreaga lume. Din România, participă artiştii clujeni Dan Măciucă, Radu Solovăstru şi Szilard Gaspar, reprezentaţi de Galeria Zorzini din Bucureşti, într-un proiect realizat cu sprijinul Institutului Cultural Român.

Szilard Gaspar (n. 1991) este un artist tânăr foarte înzestrat, care stăpâneşte la fel de bine atât tehnicile performance-ului, cât și pe cele ale sculpturii. Născut în Transilvania, absolvent al Universităţii de Artă şi Design din Cluj-Napoca, secţia Sculptură, Szilard Gaspar este, de asemenea, boxer de performanță cu notabile rezultate internaţionale. Ciclul de performance-uri realizate de artist în ultimii cinci ani, inclusiv prezenţa sa în cadrul unei sesiuni internaţionale de artă performativă organizată de către cunoscuta publicaţie Flash Art la Budapesta în 2014, reflectă interesul său crescut pentru integrarea unor tehnici pugilistice în cadrul practicii artistice, obţinând un discurs unic şi o abordare conceptuală cu totul specială. De fapt, în cazul său, talentul sportiv dublează căutările artistice, generând o dublă perspectivă: pe cât de credibilă, pe atât de spectaculoasă.

Dan Măciucă (n. 1979) este un artist a cărui reputaţie se află într-o notabilă ascensiune internaţională. Absolvent al Universităţii de Artă şi Design din Cluj-Napoca, unde și-a luat și doctoratul, este de asemenea conferenţiar la Departamentul de Pictură al aceleiaşi universităţi. Specializat în pictură, Dan Măciucă stăpâneşte foarte bine tehnica procedeelor clasice, pe care însă le actualizează sub forma gestualismului abstract. El este, din acest motiv, unul dintre foarte puţinii artişti abstracţi est-europeni ai generaţiei sale.

Radu Solovăstru (n. 1957) este profesor la Universitatea de Artă şi Design din Cluj-Napoca. Interesat de desen şi gravură, s-a remarcat prin reprezentări situate la limita tabu-urilor legate de moarte şi sexualitate. În seria “Glicemii”, artistul îşi continuă abordarea artistică şi filosofică, dar într-o manieră nouă, ce utilizează mijloacele unui material diferit – marţipanul -, prin care desenul devine o cercetare volumetrică. Rezultatul constă într-o serie de lucrări inedite, care contestă deopotrivă limitele artistice şi pe cele… glicemice.

galeria-zorzini-din-bucuresti