Joi, 25 august, la Białystok, inima culturală a Poloniei răsăritene, va avea loc vernisajul expoziției personale semnate de Ciprian Mureșan, Despre marionete şi oameni. Expoziția este găzduită de Galeria Arsenał, unul dintre cele mai active și mai interesante spații de artă contemporană ale Poloniei, și va rămâne deschisă publicului până în finalul lunii septembrie.

Ciprian Mureşan este unul dintre cei mai recognoscibili artişti români, care au debutat după 1989. Expoziţia de la Galeria Arsenał din Białystok, intitulată Despre marionete și oameni, va fi o amplă prezentare a lucrărilor artistului din ultimii opt ani.

 

În creația recentă, Ciprian Mureșan face adesea referire la forma teatrală. Axa expoziției din Galeria Arsenał va fi reprezentată de trei proiecții video, în care artistul s-a folosit de forma teatrului de păpuși. Este o serie de lucrări, în care Mureșan introduce în câmpul artei limbajul teatral și în care se ajunge la un schimb reciproc de instrumente, aparținând artei și teatrului. În expoziție va fi prezentat, printre altele, spectacolul Dog Luv (2009) – teatru de păpuși după un text de Saviana Stănescu, în care cinci câini povestesc istoria omenirii, plină de violență, torturi, pedepse cu moartea, terorism. Lucrarea I’m protesting against myself (2011), realizată în colaborare cu și după un text de Gianina Cărbunariu, în schimb, prezintă scurte scene, la care participă păpușa și păpușarul, așezați într-un tomberon adaptat special pentru nevoile unui teatru mobil. După cum sugerează titlul lucrării, autorii fac referire la ideea protestului și imaginea protestatarului. Filmul este inspirat direct din situația politică și socială din România, poate fi situat, totuși, într-un context mult mai larg. A fost creat în perioada vârfului crizei economice, atunci când au ieșit în stradă – întâi în Spania, apoi și în alte țări – Revoltații. De asemenea, atunci a fost perioada Occupy Wall Street și Primăverii Arabe. Ultima lucrare din această serie este cel mai nou performance video, Untitled, din 2015, expresie a interesului profund al artistului pentru lumea copiilor și a copilăriei, dar și pentru relația „bizară” dintre lumea adulților și cea a copiilor. Untitled analizează dependența dintre marionetă și marionetist, dintre manipulat și manipulator.

La expoziția din Galeria Arsenał va fi prezentată și lucrarea Dead Weights (2013) – 8 sculpturi din ghips, replicile unor sculpturi din Muzeul Național din Cluj-Napoca, precum și o lucrare puțin mai veche, din 2008, Auto-da-Fe. Aici, Mureșan a folosit textul lui Elias Canetti, transcriindu-l cumva în spațiul urban, sub forma unor graffiti.

 

Ciprian Mureșan (născut în Dej, 1977) este unul dintre cei mai cunoscuți şi prezenți artişti români în mediile artistice internaţionale. Este absolvent al Academiei de Arte din Cluj-Napoca, locul unde, în prezent, creează și locuiește. În lucrările sale folosește tehnici diverse, creează, printre altele video, sculptură, fotografie, desen, instalații. Expoziţii personale (selecţie): Wilkinson Gallery, London, UK (2015); Your Survival is Guaranteed by Treaty, The Ludwig Museum, Budapesta (2015); The Suicide Series, Galeria Plan B, Berlin (2014); Recycled Playground, Contemporary Art Gallery, Vancouver (2013), Tate Modern, Londra (2012, cu Anna Molska). În anul 2014, Ciprian Mureșan a fost profesor-invitat la Hochschule für Bildende Künste Braunschweig în cadrul catedrei de desen experimental.

 

Ciprian Mureşan, Dead Weights, 2013, Courtesy the artist and Plan B Cluj, Berlin Copyright Ciprian Muresan

Ciprian Mureşan, Dead Weights, 2013, Courtesy the artist and Plan B Cluj, Berlin Copyright Ciprian Muresan