Galeria de Artă Contemporană Turnul Fierarilor Sighişoara prezintă în perioada 11 iunie-14 iulie expoziţia personală de pictură Ágoston Zsolt: „Re-fluxul reflectiv”.
Ágoston Zsolt a absolvit pictura în 1983 la Institutului de Arte Plastice „Ion Andreescu”, (cum se numea atunci Universitatea de Artă şi Design din Cluj Napoca). Are în CV-ul de artist numeroase ieşiri pe simeze, fie în ţară, fie în străinătate cele mai numeroase desigur sunt cele de la Sighişoara care l-a “adoptat” din 1985. Este membru al UAP România şi al Asociaţiei Artiştilor Plastici Alma Mater Castrum Sex Sighişoara.
Plastica lui Agoston e rodul unei hărnicii şi a unei îndelungate perseverenţe în creaţia artistică.
În 48 de picturi unite sub titlul „Re-fluxul reflectiv”, Ágoston Zsolt ne oferă spre contemplare compoziţii ce conturează un minunat „eu” creator al artistului într-o etapă mai lungă de timp.
La nivelul vizualităţii, expoziţia îndeamnă la o contemplare, la reflecţie asupra existenţei prin intermediul unui re-enacment cu ajutorul artei fantasticului, al suprarealismului.
Pictura lui Agoston Zsolt ne poartă prin interacţiuni fantastice cum ar fi influenţele de tip magic şi mesaje supra-normale, mutaţia spre alt timp şi alt spaţiu, un vertigo supranatural, în compoziţii unitare îndelung studiate în care nimic nu e în plus şi nimic nu pare să lipsească, sugerând enumerări nesfârşite, chiar şi atunci când reprezentarea pare strict limitată de rama tabloului. Astfel, privitorul va regăsi în pictura lui Agoston o înşiruire de imagini care îl vor determina să simtă vâltoarea infinitului.
Acolo unde enumerările sunt limitate, compunerea elementelor are scopuri practice, în timp ce acolo unde artistul vrea să sugereze mărimi nenumărate, privirile ne sunt angrenate ameţitor în ireal şi infinitul unor lumi ce par posibile doar pentru că în fiecare din noi există chemarea spre visare.
Maşina de cusut, în jurul căreia a crescut cum mărturiseşte pictorul, manechine şi fragmente de manechine, copilul ca un rod al mamei floare, măştile alternative ale existenţei simbolizate de cubul rubic, ziua şi noaptea, anotimpurile, timpul, vârstele omului, omul vitruvian, zodiile, elementele primordiale, ritualuri şi legende, fiinţe nude seducătoare şi fiinţe supranaturale, spaţii gotice, elemente ce devin moralizatoare în peisaje fantastice, inundate, sunt exaltarea vieţii prin Eros şi multiplicarea imaginarului – imaginal – imaginat.
Culoarea la Agoston este blândă precum cea filtrată de vitraliile marilor catedrale. Traseul expoziţional ne poartă de la o lucrare la alta parcurgând imagini -metaforă ce pendulează între a fi şi a povesti, între un spaţiu magic şi unul profan cu rupturi şi succesiuni splendid ordonate, juxtapuneri poetice în care alteritatea activează imaginarul şi adresându-se subconştientului devine spaţiul unor identităţi imaginare. Scoica, valul, copacul, oglinda, florile uscate, funia, roata dinţată, masa cu trei picioare, ferestrele, pocalul, lumânările sunt o suită imagistică ce devine semn pentru resuscitarea memoriei.
Evocarea prin portret ni-l reaminteşte pe celebrul Bernic client fidel la „Coco Bar” (celebră bodegă sighişoreană din anii ’80) cu celebrul lui palton purtat indiferent de anotimp, iar portretele soţiei şi al copilului, ori autoportetul oglindit aşează un punct de vedere conştient opus formelor şi conţinuturilor imaginale.
Dinamismul, exuberanţa, planurile aeriene, sau frontale creează un spectacol cu o puternică forţă simbolică atât la nivelul schemelor arhetipale cât şi cromatic, în final imaginea, imaginile îşi asumă rol de catharsis.
Sursa text si foto Daniel Romeo Todea
Recent Comments