Vernisaj – Winyan Kipanpi Win, Vizita, vineri, 6 mai 2016, incepând cu ora 18:00, Galeria Anca Poterașu
Artist: Olivia Mihălţianu
artist invitat: Stoyan Dechev
curator: Anca Verona Mihuleţ
Galeria Anca Poterașu vă invită pe data de 6 mai, începând cu ora 18:00, la vernisajul primei expoziții personale a Oliviei Mihălțianu în spațiul galeriei, intitulată Winyan Kipanpi Win, Vizita.
Extinderea limitelor unui construct expoziţional se petrece atunci când un obiect sau o situaţie nu sunt păstrate aşa cum sunt, luându-se în considerare conexiunile invizibile pe care acestea le generează. Timpul elastic al schimbării şi asumarea agenţiei unei identităţi duble recompun şi complică poziţia agentului de reprezentare primar care trebuie să ia rolul unui narator de încredere, în timp ce oferă date exacte despre desfăşurarea unor evenimente şi comunică publicului, prin gesturi, sunet şi memorie afectivă, un set de coduri sociale.
Încă din anul 2006, Olivia Mihălţianu a explorat extensiile personalităţii sale artistice prin fotografiile aparent înscenate realizate cu monopodul în locaţii reprezentative, urmărind felul în care imaginea ei se schimbă în funcţie de situaţie sau de aşteptările celorlalţi. În 2008, la Galeria de Artă Contemporană a Muzeului Naţional Brukenthal, în expoziţia Anyone but me, anywhere but here (o colaborare cu fashion label-ul Rozalb de Mura), Olivia Mihălţianu a expus pentru prima oară cutiile sale cu obiecte personale – Trousse Beauté – ilustrative pentru cultura de vacanţă a anilor 1960. Obiectele expuse au reprezentat o posibilă recuzită pentru filmul Insula, proiectat în aceeaşi expoziţie; reformularea mediului fotografic, transferul de identitate între imaginea în mişcare, obiectele prezentate şi alternanţa lentă dintre memoria colectivă şi cea individuală descriu metoda de lucru reiterată de artistă în proiectele viitoare.
Interesul asupra producţiei culturale şi asupra momentelor relevante care se petrec în spatele istoriei oficiale au apropiat-o pe Olivia Mihălţianu de personalitatea Reginei Maria. Pentru lucrarea Smoking Room (2010), artista a studiat documente video, imagini, însemnări legate de obiceiurile şi gesturile reginei, aducând în discuţie semnificaţia recitirii unor contexte care par neclintite sau care au fost interpretate cu instrumente ale gândirii tradiţionale.
Meditaţia în jurul sinelui singular care se expandează în câmpul unui cumul de experienţe similare împărtăşite a fost continuată în proiectul de lungă duratăWinyan Kipanpi Win | The Woman Who Was Waited For (Femeia Aşteptată). Winyan Kipanpi Win este numele dat de indienii Sioux Reginei Maria în timpul turului pe care aceasta l-a realizat în America în anul 1926. Olivia Mihălţianu a deconstruit simbolistica acelui moment, conceptualizând gesturile specifice personalităţilor politice atunci când se află în vizite oficiale, în filmul produs la Krems în 2013. Filmul surprinde diverse cadre ale devenirii „femeii aşteptate”, inclusiv şedinţa foto în care artista poartă impunătoarea coroană de pene de vultur, reflectând asupra poziţiei de reprezentare a artiştilor contemporani.
Expoziţia Winyan Kipanpi Win, Vizita este concentrată pe felul în care Olivia Mihălţianu şi-a creat propria economie artistică într-o perioadă de aproape zece ani, folosindu-se de diversele stratificări ale trecutului, de intuiţie, de referinţe istorice şi vizuale sau de date de teren precise, culese în rezidenţele artistice.
Pentru a accentua condiţia materială a întregului demers, Stoyan Dechev, artistul invitat, a pregătit patru sculpturi miniaturale care redau variante posibile ale unor torsuri de femei datând din paleolitic, descoperite în zona central-europeană, dintre care cel mai cunoscut este cel al lui Venus din Willendorf.
Seria de fotografii cu expunere directă produsă special pentru expoziţie, alături de fotogramele realizate în 2014 aduc în discuţie transferul instantaneu al informaţiei vizuale şi transformarea acesteia în imagine. Repeţia şi reproductibilitatea vin în continuarea exerciţiului de producţie. Perioada petrecută la Cleveland în 2014 i-a oferit Oliviei Mihălţianu posibilitatea de a testa cadrul fix de manifestare a materiei, prin experimentele din diverse ateliere de producţie artistică, prin colaborările cu studenţi sau prin participările la activităţi comunitare.
Filmul care va rula în galerie preia câteva capitole extrase din WKW on the Blue Danube, Krems (2013) şi WKW and the Great Lakes, Cleveland (2014). Vizita la Voss, fabrică cu tradiţie din industria aerospaţială, a fost documentată pe baza împărţirii de sarcini între membrii grupului. Scena filmată în micul restaurant de hot dog, similar cu cel ales de Jim Jarmush în filmul Strangers Than Paradise, şi însoţită de muzica consacrată din serialul MASH, suprapune mai multe realităţi cotidiene, la care se adaugă recursul la ficţiune, amintiri, asemănări şi dedublări.
Atenţia acordată ritualurilor de venire şi plecare, gesturilor reprezentative ale oficialilor preluate de artişti sub forme mai mult sau mai puţin ironice, alături de recurenţa recuzitei utilizată în filme şi semnătura stilizată a lui Winyan Kipanpi Win gândită de artistă, compun structura iconografică a unui mediu expandat, în care practica culturală, cu accente de critică rafinată, se întâlneşte cu subiecte împrumutate din cultura populară şi din mentalul colectiv.
Olivia Mihălţianu (n. 1981, Bucureşti) a studiat artele vizuale la Universitatea de Arte din Bucureşti; trăieşte şi lucrează la Bucureşti.
Demersul său poate fi pus în relaţie cu cross-media, fiind orientat spre procesul artistic situat la limita dintre video, film, fotografie, obiect, instalaţie şi performance. Proiectele de lungă durată ale artistei urmăresc aspecte vizuale care discută identitatea personală şi viaţa socială în diferite culturi sau situaţii politice şi economice surprinse în contextul global şi local, interpretând subiecte ca: rolul jucat de artist în societatea de astăzi, modelele umane arhetipale, re-contextualizarea sau alienarea.
Lucrările Oliviei Mihălţianu au fost prezentate în diverse spaţii de artă şi expoziţii, dintre care amintim: Tranzit.ro / Bucureşti (2015); cea de-a 55-a ediţie a Bienalei de la Veneţia (2013); Kunsthalle Krems, Factory (2013); Muzeul Naţional de Artă Contemporană (2012, 2013); Secession, Viena (2010); Pavilion Unicredit, Bucureşti (2009-2010); cea de-a 4-a ediţie a Bienalei Tinerilor Artişti, Bucureşti (2008); Galeria de Artă Contemporană a Muzeului Naţional Brukenthal, Sibiu (2008); NGBK, Berlin, (2007); KSAK, Chişinău, Moldova (2007); Kunsthalle, Viena (2004).
Recent Comments