Expoziție și proiect de cercetare „De la propaganda politică la baby boom”

25 martie – 25 iulie 2016

Adresă: Casa Sfatului, Piața Sfatului nr. 30, Brașov

Program: 10.00-18.00, luni închis

 

Vernisaje:

Tur ghidat și conferință de presă:  vineri 25 martie 2016, ora 12.00

Vernisaj public: vineri 25 martie 2016, ora 18.00

Eveniment în cadrul vernisajului public: lansare de carte „Tovarăşii împotriva Coroanei. Ideologie şi propagandă în România comunistă”, autor Cornel Jurju

 

Producători: Muzeul Județean de Istorie Brașov, Consiliul Județean Brașov, PostModernism Museum București

 Afis De la propaganda politica la baby boom (1)

Expoziție dar și proiect de cercetare, „De la propaganda politică la baby boom” este prezentată în Muzeul Județean de Istorie Brașov în perioada 25 martie – 25 iulie 2016. Se pot găsi aici lucrări de artă (desene și ilustrații originale), carte și machete de carte, reviste și ziare și proiecții video cu imagini în mișcare și desene animate (ce includ celebrele desenele animate „Mihaela”). Expoziția prezintă traversarea de la grafica militantă, antimonarhică, antinazistă, la ilustrația de carte pentru copii.

În cadrul vernisajului public va fi lansată cartea Tovarăşii împotriva Coroanei. Ideologie şi propagandă în România comunistă”, care vorbește despre manualul şcolar de istorie comunistă ca instrument al propagandei.

 

///

Arhitectura expozițională este alcătuită pe trei coordonate: lucrări de artă, desene și ilustrații originale, expunere de carte și machete de carte și o proiecție video pentru imagine în mișcare și desene animate (ce includ celebrele desenele animate „Mihaela”).

Afis De la propaganda politica la baby boom (2)

Un interes special este acordat lucrărilor de artă care au fost comisionate și concepute pentru a fi multiplicate, fie prin forma tiparului sau prin cea a ecranului de film sau TV – aceste medii constituind, în general, vectorul de propagare și distribuție a mesejelor propagandistice.

 „De la propaganda politică la baby boom” prezintă specific, ca ax central al fluxului expozițional, traversarea de la grafica militantă, antimonarhică, antinazistă, la ilustrația de carte pentru copii. Această trecere rapidă este antrenată de nevoile complexe ale societății dar și de noile fenomene demografice care modifică masiv structura populației.

Artiștii activi în perioadele istorice menționate mai sus s-au confruntat și au reflectat în operele lor multiplele fracturi ale societății românești din care făceau parte.

Artiștii români prezentați în expoziție sunt: Geta Brătescu, Nell Cobar, Ion Popescu-Gopo, Val Munteanu, Ary Murnu, Jules Perahim, Noel Roni, Eugen Taru.

Jules Perahim, Tiparirea manifestului, 1959, litography,  48,5 x 34 cm

Jules Perahim, Tiparirea manifestului, 1959, litography, 48,5 x 34 cm

Lucrările și materialele din expoziția „De la propaganda politică la baby boom”  sunt selectate din trei colecții private.

Scurt context istoric

Relația artei românești cu propaganda este una foarte complexă, diversă și trebuie analizată diferit de la caz la caz. Diversele regimuri de putere (de la monarhie la dictatură) au determinat diferite tipuri de propagande care au modelat, prin formele artistice, schimbările trăsăturilor sociale.

În 1949 este fondată, la București, Uniunea Artiștilor Plastici. Artiștii promițători sunt angajați să execute lucrări de propagandă, de „agitație vizuală”. Statul devine singurul patron, prin Fondul Plastic, astfel încât nici chiar artiștii deja consacrați nu pot evita adoptarea temelor de propagandă, convenționale, impuse de deja un nou curent: Realismul Socialist.

Un fapt stă să ilustreze cu caracter exemplar schimbarea: după sfârșitul celui de-al Doilea Război Mondial fabrica de armament „Uzina 6 Martie Zărnești” se transformă în „haină civilă”, în „Tohan – fabrică de biciclete”, producând printre alte bicicleta de succes „Pegas”. Cumva similar în aceeași perioadă, arta grafică românească trece de la „Humor Antifascist” la ilustrații pentru cărți de copii, benzi desenate sau filme de animație.

După cum este știut, cel de-al Doilea Război Mondial a determinat cea mai mare explozie demografică a omenirii cunoscută ca generaţia „baby boom”, între 1945 si 1960. Această perioadă a fost urmată de un așa-numit „baby boom ecou” – un val de nașteri din parinți născuți ei înșiși în „baby boom-ul” de după război care a durat aproximativ între 1980 și 1999. La această scară istorică fără precedent, fenomene demografice și sociale s-au interconectat firesc cu orientări culturale și artistice, generând importante producții artistice, puțin studiate până acum din această perspectivă comparată. După 1969, Editura Ion Creangă, care a publicat în general literatură pentru copii, a stat la baza unui fenomen de încurajare a ilustrației de carte, colaborând cu mulți artiști talentați ai perioadei. Multe dintre aparițiile editoriale sunt prezentate și în versiunile unor alte limbi de circulație, precum germană, maghiară, engleză, spaniolă, cehă, suedeză, fiind destinate unui public internațional.

Gheorghe Botan, Vasile Roaita, 1960, linocut, 34x48,5  cm

Gheorghe Botan, Vasile Roaita, 1960, linocut, 34×48,5 cm

Eveniment de lansare carte în cadrul vernisajului public (25 martie 2016, ora 18.00)

Cartea „Tovarăşii împotriva Coroanei. Ideologie şi propagandă în România comunistă”, autor Cornel Jurju, evidențiază sterotipurile prin care regimul comunist şi postcomunist a încercat să reconstruiască memoria românească în privinţa monarhiei ca dimensiune istorică/instituţională.

În anii comunismului a fost elaborat un adevarat mit ideologico-propagandistic antimonarhist, ansamblat în jurul a două elemente principale: regele exploatator-regele călău, respectiv regele trădător. Un rol important în propagarea socială a produsului ideologic antimonarhist l-a avut manualul de istorie din anii comunismului. Din acest punct de vedere, cartea şcolară de istorie a fost, adesea, redusă la statutul de instrument al propagandei prin care s-a urmărit inocularea la nivel de masă a valorilor ideologice, implicit crearea unei „pârghii” de control mental asupra societății românești.

Carte-Jurju

Parteneri proiect: Zile și Nopți Brașov, Amco Brașov, Modernism.ro, Nasui collection & gallery

///

Expoziția „De la propaganda politică la baby boom” face parte din DARE, lansat de PostModernism Museum București, un program de 5 ani de Documentare, Arhivare, Expunere și Revalorificare a artei produsă în România în intervalul 1945-1990. Până acum, nicio altă instituție publică sau privată nu a asumat un program de recuperare programatică a acestui segment istoric.

Asociația PostModernism Museum (APMM) din București produce și promovează proiecte de cultură contemporană și dezvoltă programe de cercetare culturală, cu focus pe domeniul artelor vizuale. APMM este provider de servicii de consultanță în management cultural.

APMM, ca producător și promotor de proiecte de artă contemporană, coordonează dezvoltarea și activitățile  centrului de artă şi inovaţie PostModernism Museum, muzeu privat independent deschis în primăvara lui 2015 la Bucureşti. PostModernism Museum PMM este membru al primei Asociații a muzeelor private din lume și este prima entitate din Europa centrală și de est.

www.postmodernism.ro

https://www.facebook.com/PostModernismMuseum

Muzeul Judeţean de Istorie Braşov funcţionează în Casa Sfatului, clădirea vechiului Sfat al oraşului, monument istoric şi de arhitectură atestat documentar încă din secolul al XV-lea.

Înfiinţat pe baza colecţiilor Muzeului Săsesc al Ţării Bârsei şi a colecţiilor Muzeului Asociaţiunii ASTRA, muzeul conservă şi valorifică bogate colecţii de arheologie şi istorie: piese din paleoliticul mijlociu, ceramică şi unelte din epoca fierului, descoperiri din castrele romane de la Râşnov şi de pe valea Oltului, unelte, arme, mobilier, produse ale breslelor meşteşugăreşti, privind istoria farmaciei, documente, monede, arta decorativă şi multe altele.

Expoziţia permanentă: Braşov – Istorie, Cultură, Civilizaţie” numără cca. 3000 piese expuse în 17 săli, pe cele trei niveluri ale clădirii. Biblioteca are peste 15.000 de volume. Deţine bunuri culturale clasate în Tezaurul patrimoniului cultural naţional. (info brasov.ro)

www.istoriebv.ro