Ministerul Culturii, Institutul Cultural Român şi Uniunea Arhitecţilor din România au organizat miercuri, 3 februarie 2016, la sediul Institutului Cultural Român, o conferinţă de presă comună în care au prezentat rezultatele Concursului Naţional pentru selectarea proiectului care va reprezenta România la cea de-a 15-a ediţie a Expoziţiei Internaţionale de Arhitectură – la Biennale di Venezia.

La conferinţă au participat Vlad Alexandrescu, ministrul Culturii, Radu Boroianu, preşedintele ICR, Attila Kim, comisarul participării României la cea de-a 15-a ediţie a Expoziţiei Internaţionale de Arhitectură – la Biennale di Venezia, Viorica Curea, preşedintele Uniunii Arhitecţilor din România și reprezentanţi ai echipei proiectului căştigător şi ai celor premiate.

În deschiderea conferinţei, preşedintele ICR, Radu Boroianu, a anunțat că “ne pregătim să avem o foarte bună reprezentare, spectaculoasă şi plină de creativitate la Bienala de arhitectură“.

Sunt fericit că, în competiţia de anul acesta, au fost multe proiecte şi cred că cele care au fost selecţionate şi premiate reprezintă toată diversitatea imaginabilă în raport cu tema care a fost propusă de comisarul internaţional“, a declarat, la rândul său, ministrul Culturii, Vlad Alexandrescu.

Cu această ocazie a fost prezentat proiectul căştigător şi au fost acordate premiile Uniunii Arhitecţilor din România pentru proiectele selecţionate de juriul concursului.

Astfel, în urma evaluării proiectelor, având în vedere criteriile prevăzute în Regulamentul de Organizare al Concursului şi publicate pe paginile de internet ale Ministerului Culturii, Ministerului Afacerilor Externe, Institutului Cultural Român şi Uniunii Arhitecţilor din România, membrii juriului au acordat punctaje și, în urma centralizării acestora, a fost desemnat câştigător SELFIE AUTOMATON; autori: Bucșa Tiberiu, Gal Orsolya, Stathis Markopoulos, Adrian Arama, Oana Matei, Andrei Durloi.

Câştigătorii vor negocia cu Ministerul Culturii (pentru realizarea expoziţiei din Pavilionul României), respectiv Institutul Cultural Român (pentru realizarea expoziţiei din Noua Galerie a Institutului Român de Cultură şi Cercetare Umanistică de la Veneţia) condiţiile de realizare a amenajării celor două spaţii expoziţionale.

În concurs au fost înscrise 41 de proiecte.

Potrivit Regulamentului de organizare a concursului, Uniunea Arhitecţilor din România a acordat, în baza deciziei juriului, următoarele premii:

1. Premiul I – 6.500 lei

SELFIE AUTOMATON ȘI MENAJERIA DORINȚELOR

Proiectul câștigător s-a remarcat prin tratarea temei dintr-o perspectivă universală. “Echipa (alcătuită din arhitect, maestru păpușar și grafician) propune să traducă automatisme și stereotipuri specifice vieții cotidiene într-un set de instalații/mecanisme care pun sub semnul întrebăriii poziția și relațiile individului (arhitectului) în contextul său social.

Relațiile directe, explicite, cu tematica Bienalei și încercările de căutare a unui specific românesc al arhitectului/arhitecturii, au fost evitate voit de către autori. “Bătălia” în și pentru mediul construit are un caracter preponderent universal. Proiectul prezintă o problematizare a individului în raportul său structurat cu și între ceilalți, în contextul propriilor dorințe, pentru a reveni, indirect, la probleme specifice profesiei.

Expozițiile constau în realizarea a 6 automate mecanice, 3 pentru pavilionul mare, două pentru spațiul ICR și un teatru nomad, fiecare dintre acestea alcătuit după un scenariu distinct.” (extras din textul curatorial al proiectului câștigător)

Juriul a apreciat abordarea unică a proiectului, care amplasează omul în centrul atenției. Vizitatorul se află în ipostază dublă, atât ca observator participant , dar și subiect al analizei propuse de autori. Expoziția oferă o oglindă a societății și ridică o serie de întrebări, care îndeamnă la introspecție.

Juriul a apreciat în mod deosebit sistemul constructiv, care se reîntoarce la cele mai vechi tipuri de mecanisme interactive, distanțându-se de instrumentarul obișnuit al erei noastre digitale.

Proiectul câștigător tratează unitar ambele locații, ținând cont de tipologia diferită a publicului fiecărei locații în conceperea conținutului expozițiilor.

A treia componentă a proiectului, o instalație itinerantă pe străzile orașului, este o soluție remarcabilă pentru atragerea vizitatorilor, promovarea expozițiilor și definirea unui imagini ludice, având în vedere caracterul unic al Veneției.

Juriul are convingerea că acest proiect, de o acută contemporaneitate, va atrage atenția tuturor vizitatorilor și va completa în mod organic șirul expozițiilor naționale.

    2.  Premiul II – 4.500 lei

CHANGES IN THE RURAL LANDSCAPE

Juriul a apreciat perspectiva din care autorii proiectului au abordat tema migrației și anume efectul de “boomerang” pe care îl are migrația în arhitectură, prin analizarea unor situații reale și printr-o documentare temeinică. A fost, de asemenea,remarcată coerenţa între cele două spații, atât tematic, cât şi datorită conexiunii alegorice dintre acestea.

    3. Premiul III – 3.500 lei

    INTERIM. A POP-UP EXHIBITION

Proiectul a fost apreciat pentru referinţele sale aproape exhaustive, bunele practici din România afine cu tema Bienalei. Comentariile juriului au fost legate de arhitectura expoziţiei şi modul în care aceste informaţii sunt prezentate publicului. Proiectul prezintă o cronică a normalităţii.

4. Mențiune – 2.300 lei

GARAJUL ESTE UN WORKSHOP, ESTE O BISERICĂ, ESTE UN GARAJ

“Garajul” este apreciat de către juriu ca fiind un gest cu impact puternic, ce pune în discuție istoria locuirii și a planificării urbane în România. Simbol al relației dificile dintre spațiul public și cel privat din România, “Garajul” devine poarta la intrarea în Pavilion.  Juriul consideră că propunerea pentru interiorul pavilionului nu susține suficient conceptul. Juriul consideră propunerea pentru Galeria IRCCU Veneţia – “Noaptea Caselor” – o initiativă culturală valoroasă, care merită să fie promovată.

5. Mențiune – 1.150 lei

PLAYGROUND / THE HEADQUARTERS

Acest proiect se încadrează direct în tema generală a BAV și scoate în evidență că în societatea noastră războiul continuă în plan politic , social, cu consecințe directe în mediul construit urbanistic și arhitectural. Referirea la orașul București este specifică pentru toată țara. Organizarea “mobilă” a expoziției reflectă nevoia de sugestii și căutări în armonie cu patrimoniul existent.

6. Mențiune Ex aequo – 1.150 lei

PROPRIETATE PRIVATĂ. PROBABILITATEA UNEI ARHITECTURI

Juriul s-a bucurat să descopere în acest proiect o înțelegere aparte a întrebării Bienalei și, mai ales, a modului în care se poate oferi un răspuns acestei întrebări. Astfel, un gest tranșant și totuși fermecător are puterea de a articula un răspuns hotărât, plin de semnificație și delicat în același timp, precum și curajul de a vorbi simplu și direct, cu forță și umor, despre o luptă într-adevăr necesară și totuși prea puțin purtată. Cu toate acestea, repetarea aceluiași gest atât pentru pavilion, cât și pentru galerie, deși înțeleasă de juriu ca o intenție de coerență a proiectului, pare a sărăci demersul, în loc să îl întregească. Nu în ultimul rând, modul în care gestul intervine în spațiul public al expoziției și al Veneției îl face, din păcate, puțin fezabil în contextul administrativ al Bienalei