Poveștile manualelor

​Vă propunem o discuție cu o parte din echipa care a realizat cercetarea Alice în Țara Manualelor și artiști care invită copiii să spună poveștile lumii lor.

Joi 3 septembrie | 18.00 – 20.30

Fundația pentru o societate deschisă (str. Căderea Bastiliei nr.33)

Intrarea liberă

Întâlnirea are loc în cadrul proiectului Publicul viitorului care contribuie direct la atingerea obiectivelor proiectului Susține cultura în educație.

Publicul viitorului propune artiştilor şi organizaţiilor culturale să se redescopere în contact cu un public potenţial de copii şi adolescenţi şi să contribuie la dezvoltarea potenţialului creativ al acestora, prin integrarea artei în context şcolar în Bucureşti.

Pentru mulți copii manualele sunt, poate, singurele cărți pe care le au. Poveștile pe care acestea le spun cu ajutorul învățătorilor, al colegilor și părinților influențează felul în care ei interpretează și evaluează lumea, dorințele și modelele pe care le urmează în dezvoltarea lor către adolescență. Ce se întâmplă, însă, atunci când aceste povești vorbesc despre realități inactuale sau promovează valori în care societatea de azi nu se mai regăsește? Care este orizontul de lume pe care îl deschid manualele copiilor de azi și cum pot interveni cadrele didactice și părinții pentru a contextualiza experiența utilizării manualului realităților din prezent? Ce putem învăța despre jocul cu simbolurile și crearea de noi povești despre realitate din activitatea unor artiști care și-au asumat promovarea expresivității copiilor și tinerilor prin teatru sau arte vizuale?

Formatul întâlnirii încurajează cunoașterea și schimbul de informații și experiențe dintre participanți.

Despre cercetarea Alice în Țara Manualelor

Publicată cu subtitlul o explorare a personajelor care îi inspiră pe copii în școală, cercetarea a fost publicată anul acesta de către o echipă de profesori și studenți-masteranzi de la Facultatea de Sociologie și Asistență Socială, Universitatea București. Sub coordonarea doamnelor Cosima Rughiniș, Laura Grünberg și Raluca Popescu, echipa a urmărit rolurile și  situațiile ilustrate de personajele prezente în manualele utilizate la clasele primare în școlile publice din România. Acestea pot funcționa ca o lentilă prin care copiii îi văd și evaluează pe cei din jur, contribuie la reacțiile copiilor în situații de negociere sau de conflict și prezintă modele de rol, oferind inspirație pentru aspirațiile, competențele sau atitudinile lor. Din rezumatul cercetării: “Principala concluzie este că lumea manualelor școlare de azi rămâne anacronică – provenind, prin texte și imagini, din secolul al XX-lea și, nu în mică măsură, din secolul al XIX-lea. România are un sector IT&C puternic și în creștere – dar tehnologia informației este periferică în manualele școlare, predominând tehnologii ale secolelor trecute. Personajele ce dau viață acestui univers sunt puternic stereotipizate: bunicii sunt sedentari și nu aud bine, femeile sunt mai ales mame care pregătesc masa, învățătoare sau doctorițe – în timp ce bărbații apar într-o diversitate de meserii, dar prea puțin ca tați.”

Discuția va avea loc joi 3 septembrie 2015 la ora 18.00 la sediul Fundației pentru o societate deschisă (str. Căderea Bastiliei nr.33), București. Înscrierea este deschisă tuturor celor interesați. Vă rugăm să ne trimiteți până miercuri 2 septembrie numele dvs./al organizației dvs. pe adresa [email protected] pentru a confirma participarea.

Rolul participanților

Formatul întâlnirii va fi unul tip masă-rotundă, moderatorii oferind la început o intervenție punctuală cu rol informativ. Vom discuta, plecând de la experiențele fiecăruia dintre participanți, astfel încât la finalul întâlnirii nu veți pleca doar cu mai multe informații, ci și cu noi cunoștințe și posibili parteneri de lucru.

sce_poster_I_F1

Follow-up întâlnire

Ulterior întâlnirii veți putea consulta pe site-ul http://culturaineducatie.ro/resurse-online/ diverse publicații, site-uri sau alte instrumente de învățare pe marginea temei propuse. Dacă doriți să contribuiți la dezvoltarea acestei bănci de resurse, vă rugăm să ne scrieți la [email protected].

Despre proiect

Întâlnirea are loc în cadrul proiectului Publicul viitorului care contribuie direct la atingerea obiectivelor proiectului Susține cultura în educație.

Publicul viitorului propune artiştilor şi organizaţiilor culturale să se redescopere în contact cu un public potenţial de copii şi adolescenţi şi să contribuie la dezvoltarea potenţialului creativ al acestora, prin integrarea artei în context şcolar în Bucureşti.

Proiectul Susține cultura în educație își propune să susțină realizarea unor programe culturale cu o dimensiune educațională în România prin dezvoltarea unei rețele de profesioniști și organizații și a unor resurse despre practici și politici publice în domeniu.

Proiectul este coordonat de Asociația MetruCub – resurse pentru cultură și realizat alături de Centrul pentru Educație și Formare „Sintagma”, Fundația Gabriela Tudor, Fundația pentru o societate deschisă și Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „Ion Luca Caragiale”.

Parteneri media: Modernism.ro, Radio România Cultural, Agenda culturală pentru copii, Roata Mare.

www.culturaineducatie.ro

www.Facebook.com/culturaineducatie

Proiectul cultural este finanțat în cadrul Programului Cultural Ești București 2015. Proiectul Susține cultura în educație este finanțat prin granturile SEE 2009 – 2014, în cadrul Fondului ONG în România. Continutul acestui material nu reprezinta în mod necesar pozitia oficiala a granturilor SEE 2009 – 2014. Pentru informaţii oficiale despre granturile SEE şi norvegiene accesaţi www.eeagrants.org și www.fondong.fdsc.ro.

 

Susține activitatea Modernism.RO printr-o donație.