Mocăniţa de pe Valea Vaserului

In gara din Viseul de Sus, un grup de turisti asteapta trenul care ii va duce intr-un voiaj de o zi pe Valea Vaserului. E o dimineata racoroasa de mai, dupa o noapte cu ploi torentiale. De pe versantii impaduriti se ridica ceata, iar in baltile imense se reflecta bustenii si utilajele forestiere. Din depou iese adormita vechea locomotiva cu aburi. Mecanicii fac ultimile pregatiri, ataseaza vagoanele pentru transportul bustenilor. Se fac reparatii de ultim moment. Grupul de turisti urca intr-un vagon deschis, singurul pentru persoane. Defapt locomotiva cu aburi trage un tren marfar, care va transporta lemnul defrisat in amonte la cativa zeci de km, din padurile montane. Serpuind pe malul raului Vaser, trenul opreste la un moment dat pentru a alimenta locomotiva cu apa. Carbunii ard deja in cuptor iar aburul sub presiune pune in miscare vechea locomotiva. Peisajul superb al vaii prezinta pe alocuri ranile defrisarii. Intr-un astfel de loc sunetul drujbelor devine asurzitor, iar TAF-urile marsaluiesc prin noroaie, la incarcarea bustenilor in vagoane. Muncitorii trudesc din greu, iar grupul de turisti straini stau la un picnic intr-o poiana cu margarete.

La coborare locomotiva impinge la vale vagoanele incarcate cu lemne, care au fost puse anume pe linia ferata, la punctele de incarcare din aval.

foto Lucian Muntean, mai 2006

mocanita - valea vaserului - foto lucian muntean 0001 mocanita - valea vaserului - foto lucian muntean 0003 mocanita - valea vaserului - foto lucian muntean 0004 mocanita - valea vaserului - foto lucian muntean 0005 mocanita - valea vaserului - foto lucian muntean 0007 mocanita - valea vaserului - foto lucian muntean 0008 mocanita - valea vaserului - foto lucian muntean 0009 mocanita - valea vaserului - foto lucian muntean 0010 mocanita - valea vaserului - foto lucian muntean 0011 mocanita - valea vaserului - foto lucian muntean 0012 mocanita - valea vaserului - foto lucian muntean 0013 mocanita - valea vaserului - foto lucian muntean 0014 mocanita - valea vaserului - foto lucian muntean 0015 mocanita - valea vaserului - foto lucian muntean 0016 mocanita - valea vaserului - foto lucian muntean 0017 mocanita - valea vaserului - foto lucian muntean 0018 mocanita - valea vaserului - foto lucian muntean 0021 mocanita - valea vaserului - foto lucian muntean 0022 mocanita - valea vaserului - foto lucian muntean 0023 mocanita - valea vaserului - foto lucian muntean 0024 mocanita - valea vaserului - foto lucian muntean 0025 mocanita - valea vaserului - foto lucian muntean 0026 mocanita - valea vaserului - foto lucian muntean 0027 mocanita - valea vaserului - foto lucian muntean 0028 mocanita - valea vaserului - foto lucian muntean 0029 mocanita - valea vaserului - foto lucian muntean 0030 mocanita - valea vaserului - foto lucian muntean 0032 mocanita - valea vaserului - foto lucian muntean 0033 mocanita - valea vaserului - foto lucian muntean 0035 mocanita - valea vaserului - foto lucian muntean 0036 mocanita - valea vaserului - foto lucian muntean 0037 mocanita - valea vaserului - foto lucian muntean 0038 mocanita - valea vaserului - foto lucian muntean 0039 mocanita - valea vaserului - foto lucian muntean 0040 mocanita - valea vaserului - foto lucian muntean 0041 mocanita - valea vaserului - foto lucian muntean 0042 mocanita - valea vaserului - foto lucian muntean 0043 mocanita - valea vaserului - foto lucian muntean 0044 mocanita - valea vaserului - foto lucian muntean 0045 mocanita - valea vaserului - foto lucian muntean 0046 mocanita - valea vaserului - foto lucian muntean 0047 mocanita - valea vaserului - foto lucian muntean 0049 mocanita - valea vaserului - foto lucian muntean 0051 mocanita - valea vaserului - foto lucian muntean 0052 mocanita - valea vaserului - foto lucian muntean 0053 mocanita - valea vaserului - foto lucian muntean 0054 mocanita - valea vaserului - foto lucian muntean 0055 mocanita - valea vaserului - foto lucian muntean 0056 mocanita - valea vaserului - foto lucian muntean 0057 mocanita - valea vaserului - foto lucian muntean 0058 mocanita - valea vaserului - foto lucian muntean 0059 mocanita - valea vaserului - foto lucian muntean 0061 mocanita - valea vaserului - foto lucian muntean 0062 mocanita - valea vaserului - foto lucian muntean 0063 mocanita - valea vaserului - foto lucian muntean 0064 mocanita - valea vaserului - foto lucian muntean 0065 mocanita - valea vaserului - foto lucian muntean 0066 mocanita - valea vaserului - foto lucian muntean 0067 mocanita - valea vaserului - foto lucian muntean 0068 mocanita - valea vaserului - foto lucian muntean 0069 mocanita - valea vaserului - foto lucian muntean 0070 mocanita - valea vaserului - foto lucian muntean 0072 mocanita - valea vaserului - foto lucian muntean 0073 mocanita - valea vaserului - foto lucian muntean 0074 mocanita - valea vaserului - foto lucian muntean 0075 mocanita - valea vaserului - foto lucian muntean 0076 mocanita - valea vaserului - foto lucian muntean 0077 mocanita - valea vaserului - foto lucian muntean 0078 mocanita - valea vaserului - foto lucian muntean 0079 mocanita - valea vaserului - foto lucian muntean 0080 mocanita - valea vaserului - foto lucian muntean 0081 mocanita - valea vaserului - foto lucian muntean 0082 mocanita - valea vaserului - foto lucian muntean 0083 mocanita - valea vaserului - foto lucian muntean 0084 mocanita - valea vaserului - foto lucian muntean 0085 mocanita - valea vaserului - foto lucian muntean 0086 mocanita - valea vaserului - foto lucian muntean 0087 mocanita - valea vaserului - foto lucian muntean 0088 mocanita - valea vaserului - foto lucian muntean 0089 mocanita - valea vaserului - foto lucian muntean 0090 mocanita - valea vaserului - foto lucian muntean 0091 mocanita - valea vaserului - foto lucian muntean 0092 mocanita - valea vaserului - foto lucian muntean 0093 mocanita - valea vaserului - foto lucian muntean 0094 mocanita - valea vaserului - foto lucian muntean 0095

 

Ultima cale ferată forestieră activă din Carpaţi

http://www.cffviseu.ro/content/ro/

Punctul de acces spre valea Vaser este oraşul Vişeu de Sus, care este şi punctul de pornire pentru Mocăniţa, un tren cu aburi, pe linie îngustă. Calea ferată merge de-a lungul râului Vaser şi este una dintre ultimele şine de căi ferate pentru locomotivele cu aburi, care încă mai este activă, din Europa, fiind şi singura din România, care încă mai este folosită pentru a coborî buştenii de pe munţi.

Având în vedere că acest loc este printre puţinele în care cineva poate merge într-un vagon tras cu puterea vaporilor, în fiecare an, bătrâna Mocăniţa atrage mii de turişti din toată lumea, oferindu-le călătorii de neuitat.

Turiştii pot merge cu trenul până sus, în capătul văii, şi înapoi, bucurându-se de frumuseţea naturii. De asemenea, este posibil ca aceştia să se oprească pe drum, la una din numeroasele halte, şi să înceapă o excursie prin munţi.

Construită după Primul Război Mondial doar pentru a transporta lemnul, Mocăniţa încă este folosită – în mod surprinzător – în scopul original. În zilele noastre, în ciuda vârstei sale înaintate, locomotivei cu aburi i s-a mai dat o sarcină: aceea de a transporta turiştii.

Istoric

Numită adesea „Mocăniţa de pe Valea Vaserului“, Calea Ferată Forestieră din Vişeu de Sus se află chiar în nordul României, la graniţa cu Ucraina şi reprezintă o bogăţie atât din punct de vedere tehnic, cât şi cultural. Pe o rută de aproape 60 kilometri distanţă circulă – pe lângă locomotive Diesel – până astăzi locomotive cu abur înfocate cu lemn, lucru prin care CFF Vişeu de Sus (prescurtare de la Calea Ferată Forestieră) devine cunoscută în întreaga lume ca fiind ultima cale ferată forestieră adevărată, care funcţionează cu abur.

Linia care a fost construită dupa ecartamentul austro-ungar de 760mm, duce într-o vale de o sălbăticie fermecătoare, de-a lungul râului Vaser, peste poduri şi prin tunele. Calea ferată trasează o zonă împădurită enormă, unde nu există drumuri sau sate, ci este locuită doar de urşi şi lupi.

Utilizarea resurselor de lemn de pe Valea Vaserului s-a iniţiat de la începutul sec. al XVIII-lea, sub imperiul austro-ungar. Coloniştii vorbitori de limba germană au pătruns primii în pădurile virgine şi cu ajutorul plutăritului au adus lemnul tăiat la gaterele din Vişeu de Sus.

În 1932 s-a început construcţia la Calea Ferată Forestieră, care în comparaţie cu plutăritul însemna un enorm progres tehnic.

Căile ferate forestiere s-au răspândit în acea vreme în toată Europa, în special în zona carpatică. Principiul lor de funcţionare era simplu: urmând cursul râului, a fost necesară o rază îngustă a curbelor (de aceea calea ferată are ecartament îngust); era în aşa fel organizat încât trucurile goale pentru lemn erau trase de locomotivele mici în sus, pe când trenurile cu mare încărcătură coborau la vale, înspre gater, doar din când în când ajutate de locomotive şi înfrânate.

Deşi în majoritatea ţărilor europene, cel mai târziu după anul 1945 căile ferate forestiere au fost înlocuite cu drumuri forestiere, în România acestea s-au menţinut destul de mult.

În 1970 administraţia silvică publică se practica pe o distanţă de peste 3000 km, până în anul 1986 România chiar a mai fabricat noi locomotive cu abur pentru căile ferate forestiere şi în 1989 încă au mai existat peste 15 căi ferate forestiere cu puţin peste 1000 km de şină.

Schimbările economice de după ’90 au avut efecte fatale asupra CFF-urilor naţionale de atunci: pe parcursul a câtorva ani au fost toate scoase din funcţiune, demontate, locomotivele şi vagoanele date la fier vechi sau vândute. Singura cale ferată forestieră care astăzi mai funcţionează este Mocăniţa de pe Valea Vaserului. Ea îşi îndeplineşte până astăzi scopul său iniţial de cale ferată forestieră, transportul lemnelor.

Exploatarea feroviară este realizată din anul 2003 de firma română R.G.Holz Company S.R.L., căreia îi aparţine de asemenea şi suprafaţa depoului şi majoritatea vagoanelor şi locomotivelor. La fel ca şi înainte, calea ferată şi o mare parte din pădurile de pe Valea Vaserului sunt în proprietatea statului.

Din anul 2000 calea ferată forestieră este sprijinită şi din străinatate prin asociatia „Hilfe für die Wassertalbahn“ Cu ajutorul elveţienilor s-au repus în funcţiune locomotive care fuseseră retrase din funcţiune, s-au procurat noi vagoane de persoane şi s-au restaurat depoul şi cladirea istorică a gării. În jurul gării din Vişeu de Sus există o infrastructură importantă care poate fi folosită pentru dezvoltarea turismului.

Din anul 2005 circulă pentru vizitatori vagoane de persoane conform unui program şi tractate de locomotive cu abur, iar din 2007 Valea Vaserului face parte din Parcul Natural „Munţii Maramureşului“ fiind sub protecţie europeană.

Încă mai există probleme la calea ferată de pe Valea Vaserului, nu a scos-o de tot până la capăt. Dar minunata cale ferată are astazi multi prieteni in toata lumea şi vor fi tot mai mulţi. Ultima cale ferată forestieră din România are un viitor, nu în ultimul rand datorită turismului.

Susține activitatea Modernism.RO printr-o donație.