Centrul Național al Dansului București prezintă sîmbătă, 29 iunie și duminică, 30 iunie două spectacole care pun sub semnul întrebării sau sub semnul exclamării corpul.

Lui Manuel Pelmuș îi place să chestioneze, să provoace, să pună întrebări incomode. O face atat de bine încât a primit pentru asta și un important premiu acordat de Academia de Arte berlineză şi de către oraşul Berlin. În fapt „Berlin Art Prize” a fost astfel justificat „Proiectele în care este implicat Manuel Pelmuş sînt modalităţi surprinzătoare şi sofisticate de a se adresa publicului. Ele reprezintă reacţii rebele faţă de spectacolele călduţe şi lipsite de atitudine care servesc pieţei internaţionale de artă şi sînt manevre de subminare într-o cultură dominată de conservatorism. Sînt independente, incomode şi inteligente.”

Întors pentru scurta vreme în țară (ultimele luni le-a petrecut la Veneția unde, împreună cu Alexandra Pirici, reprezintă – în cadrul Bienalei de Arta – Romania, cu lucrarea „O retrospectivă imaterială a Bienalei de la Veneţia“.  “De la The Guardian pînă la New York Times sau Frieze, presa a inclus pavilionul României printre highlight-urile de anul acesta. Şi bine a făcut, pentru că „Retrospectiva imaterială“ este unul dintre cele mai entuziasmante proiecte artistice pe care le-am văzut în ultimii ani. Ludic, inteligent, provocator, radical, punînd sub semnul întrebării muzeificarea artei, transformînd inventarul obiectiv în privire subiectivă, aducîndu-ne aminte că arta nu stă închisă în obiectul artistic, ci trece în minţile şi corpurile noastre, lăsînd urme, luînd forma structurilor noastre mentale, afectîndu-le şi modificîndu-le substanţa.” Luiza Vasiliu, Dilema Veche) Manuel Pelmuș prezintă la CNDB piesa “preview” – “o piesă coregrafică jucată în mare parte în plin intuneric. (….) Pelmuș stinge lumina, iar urechea preia, ca instanță ierarhică subordonată, funcția ochiului. Se aude cum vocea unui tînăr descrie cu precizie cum se așează pe fotoliul de pe scenă, pe care spectatorii apucaseră să-l vădă cînd au intrat în sală. Ne vorbește despre “pierderea” corpului, despre definiții enciclopedice ale mișcării și despre cum este citit spectacolul lui în Est și Vest. Ne aflăm într-o cameră obscură a performance-ului, în care prezența este anunțată prin invizibilitate, în care dansul este transmis prin sunet.”

“Concepte bucureștene” de Helmut Ploebst, articol aparut pe www.corpusweb.net

 

“preview” a fost prezentat în peste zece țări din Europa, America și Asia

29 iunie, ora 21.00, Sala Stere Popescu

preview
Concept, coregrafie și interpretare: Manuel Pelmuș
O producție: Bandlien/Pelmus
Co-producție: Centre National de la Danse (Paris), CDU – Center for Drama Art Zagreb, Centrul Național al Dansului București, Theorem
Cu spijinul: Kanuti Gildi Saal (Tallin)

*spectacol în limba engleză

 

Manuel Pelmuş este unul dintre cele mai reprezentative nume româneşti pe scena internaţională a dansului contemporan. Producţiile sale au fost prezentate în teatre şi festivaluri de renume precum Tanz Im August din Berlin, TanzQuartier din Viena, deSingel din Anvers şi Judson Church din New York. Spectacolul său „preview” a fost desemnat cea mai importantă producţie a stagiunii 2007-2008 de către criticul Helmut Ploebst, în revista de specialitate Ballettanz International. În anul 2000, Manuel Pelmuş a înfiinţat împreună cu Brynjar Bandlien compania Bandlien/Pelmuş, iar în 2011 a fondat la Bucureşti, împreună cu coregrafii Farid Fairuz şi Brynjar Bandlien, Căminul Cultural.

 

Preț bilet: 20 lei
Biletele se achiziționează cu o oră înainte de începerea spectacolului.
Sala Stere Popescu se află pe B-dul Mărășești 80 – 82.
Rezervări se pot face la adresa [email protected].

 

 

30 iunie, 20.00, Sala Stere Popescu

NOWAYOUT
Prima parte: IN SIDE
Partea a doua: KILLING TIME

Coregrafia: Massimo Gerardi
Dansează: Mircea Andrei Ghinea, Paulina Iacobello, Massimo Gerardi, Judith State
Muzica: Reuber, La Roux, Bee Gees, Gavin Bryars

În NOWAYOUT se regăsesc două situații de captivitate diferite în care personajele, necunoscîndu-se între ele, sunt obligate să împartă un spațiu restrîns. Ele trebuie nu doar să facă fața unei situații negative, ci și să învețe să își accepte diferențele, atît personale cît și sociale. Vor reuși să-și păstreze sănătatea mentală și simțul realității sub control? Se vor alătura una alteia sau se vor respinge? Această împrejurare extremă în care se regăsesc poate declanșa între ele o legătură specială, chiar mai puternică decît o relație de prietenie. Sau.. rezultatul poate fi chiar la polul opus…

 

MASSIMO GERARDI – Coregraf, dansator, profesor.
Născut în Italia în 1966, a început să danseze mai întîi la Udine și mai târziu în Reggio Emilia. Și-a început cariera de dansator profesionist în 1986 în cadrul Balletto Comunale di Firenze, urmînd să activeze la Aterballetto, Stadttheater Augsburg și Teatro la Fenice-Venezia. Din 1991 pînă în 1998 a fost solist al Ballett Nürnberg, unde și-a prezentat și primele lucrări coregrafice. Ulterior activează ca solist și în cadrul Ballett Dortmund, Ballett Linz si Staatstheater Oldenburg. A dansat în coregrafii semnate de William Forsythe – Rui Horta – Jacopo Godani – Amedeo Amodio – Giuseppe Carbone – David Sutherland – Gregor Zöllig – Antonio Gomes – Robert Poole – Jean Renshaw – Martin Stiefermann – Birgit Cullberg – Amanda Miller, printre cele mai importante. Cîteva dintre primele sale coregrafii au fost premiate în cadrul Concursurilor Coregrafice din Florența, Treviso și Hanovra. În 1999 a fost ales de către Jorma Uotinen pentru “SiWiC” să participe în cadrul unui proiect de instruire coregrafică în Zürich. În 2000 a participat la un curs de dans pentru video condus de Thierry de Mey si Philippe Decouflé în urma căruia a primit o bursa de studii coregrafice în cadrul Icelandic Ballet, Nederlands Danstheater, Göteborg Balletten si Komische Oper Berlin.
Ca și coregraf liber profesionist a creat diferite spectacole pentru Theater Kiel, Staatstheater Oldenburg, Teatrul Stralsund/Greifswald, Teatrul Aachen, Teatrul S. Quentin din Yvelines, Ballett Nürnberg, Ballett Linz, Teatrul Odeon/Bucuresti, Stadttheater Giessen si altele. Din 2001 pînă în 2006 a activat ca profesor de balet pentru compania de dans a Staatstheater Oldenburg și ulterior, a fost de mai multe ori invitat ca profesor de dans clasic și de dans conptemporan în cadrul mai multor teatre, companii de dans și academii.

 

Preț bilet: 20 lei
Biletele se achiziționează cu o oră înainte de începerea spectacolului.
Sala Stere Popescu se află pe B-dul Mărășești 80 – 82.
Rezervări se pot face la adresa [email protected].

www.cndb.ro

Parteneri media: Sapte Seri, Tataia, Liternet, Artclue, Metropotam.ro, Modernism.ro, HipMag.ro, Neaparat.ro, SUB25.ro, Ginger Group, Feeder.ro, Online Gallery, Webcultura, Vice, Orasul meu, Hotcity.ro, Webpr.ro