Petitia online care cere demiterea lui Andrei Marga de la ICR a fost depusa astazi (29 ianuarie 2013) la Biroul Permanent al Senatului si la Comisia pentru Cultura. Lansata in data de 18 ianuarie, aceasta a strans in 12 zile peste 2000 de semnaturi, printe care: Victor Rebenciuc, Lia Perjovschi, Cristian Preda, Emanuel Tanjala, Voicu Radescu, Stefan Vlaston, Teodor Baconschi, Vladimir Tismaneanu, Mihai Chirilov, Marius Chivu, Corina Suteu, Maria Raducanu, Tudorel Urian, Daniel Vighi si Marcel Tolcea.
Conform scrisorii care insoteste petitia, initiatorii acesteia il acuza pe Andrei Marga de abuz de putere, prin incalcarea in mod repetat a legii (demiterile directorilor si directorilor adjuncti, organizarea si trucarea concursurilor de angajare etc.), fals in acte publice, declaratii mincinoase precum si de incompetenta manageriala.
Petitia va fi depusa si la Avocatul Poporului, abilitat sa sesizeze justitia in cazul incalcarii legii si a abuzurilor in cazul unei institutii de stat.
Iata mai jos textul scrisorii (re-editata si comasata pentru presa):
Biroului Permanent al Senatului Romaniei
 Comisiei pentru cultura, arta si mijloace de informare in masa a Senatului Romaniei
Petitie pentru demiterea conducerii Institutului Cultural Roman, motivata de incalcarea repetata a legii, abuz de putere si decredibilizarea institutiei condusa de domnul Andrei Marga

Catre:
COMISIA PENTRU CULTURA, ARTA SI MIJLOACE DE INFORMARE IN MASA
SENATUL ROMANIEI
Stimati domni,
Stimate doamne,
Subsemnatii, cerem Comisiei pentru cultura, arta si mijloace de informare in masa a Senatului Romaniei demiterea actualei conduceri a Institutului Cultural Roman, in special a presedintelui institutului, domnul Andrei Marga, din urmatoarele considerente:Pierderea credibilitatii institutului:

Institutul Cultural Roman (ICR) a reusit, de-a lungul anilor, sa devina institutia romaneasca cu cea mai mare credibilitate in afara tarii, ambasadorul cultural al Romaniei si unul dintre cei mai importanti gestionari ai imaginii Romaniei in lume. Actuala conducere a ICR a decredibilizat complet institutul, distrugand capitalul de imagine castigat cu greu de Institutele Culturale Romane din Strainatate.
1. Domnul Andrei Marga, Presedintele Institutului Cultural Roman, a demis, in mod nejustificat si ilegal, din functii de conducere directori si directori adjuncti evaluati pozitiv atat de catre comisia mixta ICR-MAE din tara, cat si de partenerii din tarile unde activau acestia, intrerupand sau blocand actiuni culturale de anvergura, in care erau angajati acesti directori.
2. Domnul Andrei Marga a initiat, fara a exista acordurile necesare cu aceste tari (de competenta Ministerului Afacerilor Externe), deschiderea unor institute culturale noi in diverse capitale ale lumii. (www.icr.ro si anume, Kiev, Moscova, Beijin, etc.).
3. Conducerea ICR a anuntat sume insuficiente alocate targurilor de carte unde Romania este tara invitata, mult mai mici decat cele decise prin conventiile semnate in anii anteriori cu acesti parteneri. Acest lucru va cauza a) neparticiparea adecvata la aceste evenimente si b) pierderea credibilitatii prin nerespectarea contractelor deja semnate.
4. Conducerea ICR nu a alocat pana in momentul de fata (ianuarie 2013) bugete si nu a declarat o strategie clara pe anul in curs, motiv pentru care ICRS sunt, in continuare, in lipsa de fonduri si activitate. Lipsa unei strategii si situatia in care se afla anumite proiecte de anvergura, (ex. targurile de carte) nu le permite ICRS sa semneze parteneriate sau contracte pentru proiectele culturale ce se vor derula in anul 2013.
5. Pe teritoriul Romaniei, majoritatea articolelor din presa sunt negative la adresa ICR si a domnului Andrei Marga. Declaratiile sale nefondate si defaimatoare la adresa unor personalitati, a activitatii fostilor directori precum si acuzatiile aduse Ministerului Afacerilor Externe participa deasemenea la decredibilizarea ICR.
Ilegalitati comise de conducerea Institutului Cultural Roman
Institutul Cultural Roman (ICR) a incalcat nenumarate legi sub conducerea domnului Andrei Marga.
1. Organizarea de concursuri publice pentru posturile de referenti contravine art. 22 din Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 34/2009 cu privire la rectificarea bugetara pe anul 2009 si reglementarea unor masuri financiar-fiscale, care prevede ca: „se suspenda ocuparea prin concurs sau examen a posturilor vacante din autoritatile si institutiile publice”.
2. Organizarea de concurs pentru posturile de directori adjuncti contravine art. 18, alineatul 3, din legea nr. 356 din 11 iulie 2003 privind infiintarea, organizarea si functionarea Institutului Cultural Roman, care prevede ca: „Numirea directorilor si a directorilor adjuncti se face, la propunerea presedintelui Institutului, prin ordin comun al ministrului afacerilor externe, ministrului culturii si cultelor si al presedintelui Institutului, pentru un mandat de 4 ani, cu posibilitatea reinnoirii pentru inca un mandat; directorul Academiei di Romania din Roma si cel al Institutului Cultural Roman si de Cercetare Umanistica de la Venetia sunt numiti la propunerea presedintelui Academiei Romane.”
3. Organizarea concursului nu a respectat peste 10 din articolele Hotararii nr. 286 din 23 martie 2011, pentru aprobarea Regulamentului-cadru privind stabilirea principiilor generale de ocupare a unui post vacant sau temporar vacant corespunzator functiilor contractuale si a criteriilor de promovare in grade sau trepte profesionale imediat superioare a personalului contractual din sectorul bugetar platit din fonduri publice. Nu au fost respectate termenele prevazute in acest document (perioada de timp dintre anuntarea concursului si data depunerii cererilor, data de anuntare a castigatorilor, termenul de depunere a contestatiilor, termenul de solutionare a acestora), prevederile legate de transparenta, comisii, probe, contestatii etc.
4. Desemnarea de directori in filialele ICR din provinciile istorice nu respecta OUG nr. 34/2009 sus mentionate si OUG nr. 27 din 13 iunie 2012 privind unele masuri in domeniul cultural, care limiteaza numarul de posturi la 184. Acesti 13 noi directori nu pot, legal, sa existe in organigrama actuala a ICR.
5. Demiterea fostilor directori si directori adjuncti incalca Legea nr. 188/1999 privind statutul functionarilor publici – art. 62, 87, 97, 99 si 106; Legea nr. 269/2003 privind Statutul Corpului diplomatic si consular al Romaniei – art. 3, 17, 32, 35, 48 si 51; Legea nr. 356/2003 privind infiintarea, organizarea si functionarea Institutului Cultural Roman – art. 18; Codul Muncii – art. 76 si urmatoarele. Acestea prevad ca durata unui madat este de 4 ani, iar demiterea, in afara motivelor disciplinare sau a incompatibilitatii cu statutul diplomatic, nu poate avea ca motiv decat obtinerea calificativului “nesatisfacator”. Nu este cazul niciunuia dintre cei demisi.
6. Informatiile publicate pe site-ul ICR in raportul preliminar semnat de Andrei Marga sunt denaturate si unele dintre ele complet false. Publicarea unor informatii false intr-un document oficial al ICR reprezinta fals in acte publice, conform art. 332 din Codul Penal: “ Inscrierea de catre o persoana cu functie de raspundere, precum si de catre un functionar al autoritatii publice care nu este persoana cu functie de raspundere, in documentele oficiale a unor date vadit false, precum si falsificarea unor astfel de documente, daca aceste actiuni au fost savarsite din interes material sau din alte interese personale.”
Management defectuos
Institutul Cultural Roman (ICR), prin actuala conducere, nu prezinta nici un fel de abilitate manageriala; din contra, anumite decizii ale echipei domnului Andrei Marga, aduc prejudicii financiare si de imagine institutului.
1. Infiintarea unor filiale ale Institutului Cultural Roman in provinciile istorice este lipsita de strategie clara si nu poate fi argumentata, atat timp cat exista deja, la nivel local, organizatii de stat care se ocupa cu promovarea culturii. In plus, in contextul economic actual, aceste filiale si personalul lor executiv nu sunt viabile din punct de vedere financiar, avand in vedere bugetul scazut de care dispune ICR.
2. ICR nu a platit, in continuare, anumite contracte incheiate in anul 2012 cu diversi parteneri institutionali, devenind vulnerabil unor procese.
3. ICR nu a prezentat o strategie clara si punctuala, si nu a aprobat proiecte pe anul in curs, atat in tara cat si in afara, blocand participarea institutelor la principalele evenimente de anvergura din tarile unde isi desfasoara activitatea.
4. Numirea unor persoane fara pregatire adecvata in management sau coordonare de proiecte culturale in Institutele Culturale Romane din Strainatate si organizarea unor concursuri ilegale. Detalii despre aceste numiri au fost prezentate in presa romaneasca in mod repetat.
Luand in considerare motivele mai sus mentionate, consideram ca domnul Andrei Marga se face vinovat de abuz de putere, prin incalcarea repetata a legii, fals in acte publice, precum si de incompetenta manageriala. Subsemnatii cer inlocuirea actualei conduceri a Institutului Cultural Roman cu o echipa de manageri culturali profesionisti.
30 ianuarie 2013
Susține activitatea Modernism.RO printr-o donație.