FESTIVALUL INTERNAŢIONAL DE FILM EXPERIMENTAL BUCUREŞTI BIEFF are ca principal centru de interes experimentul în cinema, susţinând creaţii inovatoare la nivel conceptual şi stilistic, cu viziuni surprinzătoare asupra realităţii contemporane care, în acelaşi timp, explorează cu îndrăzneală limitele limbajului cinematografic. BIEFF este primul eveniment din România care promovează zona de graniţă dintre cinema şi artele vizuale, oferind vizibilitate unor artişti vizuali ale căror lucrări sunt îndeobşte prezentate în muzee şi galerii de artă şi doar rareori în săli de cinema.

În ediția de anul acesta, desfășurată între 20 și 25 noiembrie la Cinema Scala și Elvira Popescu, o parte din cele peste 80 de filme din festival sunt bazate pe performance-uri urbane. Aceste filme, printre care BODY TRAIL, al artiștilor austrieci Michael Palm și Willi Dorner, sau MORNING OF SAINT ANTHONY’S DAY, al celebrului cineast portughez João Pedro Rodrigues, sunt exemple pertinente ale interdisciplinarității artei contemporane, folosindu-se de noi modalități de exprimare artistice pentru a aborda teme sau problematici curente.

Proiectat până în prezent în 32 de festivaluri internaționale (printre care Festivalul de Film Documentar de la Amsterdam IDFA), BODY TRAIL are la bază un performance realizat în Viena. Această intervenție urbană multi-stratificată, ce alternează între umor suprarealist și sumbre viziuni ale unor posibile atacuri teroriste, a fost transformată de cei doi realizatori într-un experiment cinematografic cu totul special.

BodyTrail

BodyTrail

Într-o serie de cadre scurte, vedem oameni care fug noaptea prin Viena, chipurile lor fiind surprinse în stop cadre, ca și cum ar fi vânați de camere de supraveghere. Dar ceea ce părea un oraș văzut ca o scena a unei crime în miez de noapte, se dovedește a fi un tablou creat de coregraful Willi Dorner, care adaugă spațiului urban un grup de dansatori sub forma unor sculpturi umane.

„Privim corpul uman ca pe un instrument prin care explorăm dimensiunile spațiale. Sculpturi realizate din corpuri, care se schimbă și se adaptează în funcție de mediu, creează noi perspective și moduri de înțelegere ale arhitecturii și ale spatiului urban”, au declarat cei doi autori.

Walter Benjamin spunea despre fotograful Eugène Atget că imaginile sale dintr-un Paris pustiit, de sfârșit de secol, arătau ca niște scene ale unor crime. BODY TRAIL se joacă cu această neliniște amenințătoare, produsă de lungi cadre fixe arătând intrări în clădiri care par nelocuite, panouri sfâșiate, parcuri în timpul noptii și cabine telefonice dezolante.

Unul dintre nominalizații la European Film Awards 2012, MORNING OF SAINT ANTHONY’S DAY este un scurt metraj impresionant ce explorează o credința populară sub forma unui performance urban interpretat nu numai de tineri, ci şi de luminile orasului, de umbre şi de străzi.

Morning of Saint Anthony’s day

„După o lungă noapte de petrecere, dimineaţa devreme, ca într-o transă generală, tineri fantomatici, amintind de sculpturile hiperrealiste ale lui Ron Mueck, invadează tăcuţi străzile pustii ale oraşului adormit. Par să se fi rătăcit, în căutarea unui “acasă”, către care nu mai gasesc drumul, altă dată atât de familiar.” (Ioana Mischie, BIEFF 2012). Cum mărturisește autorul, mișcările tinerilor amintesc de „coregrafiile geometrice şi melancolice ale lui Buster Keaton şi Jacques Tati sau chiar de dansurile Pinei Bausch. O imensă coregrafie a Sfântului Anton, un omagiu inconştient adus uneia dintre cele mai populare sărbători ale Lisabonei”.

Filmul poartă semnătura inconfundabilă a unuia dintre tinerele staruri ale avangardei cinematografice portugheze contemporane, João Pedro Rodrigues, ale cărui filme, riguroase din punct de vedere formal și eliptice într-un sens poetic, duc mai departe cinema-ul portughez radical al lui Manoel de Oliveira și Pedro Costa, având ca principal centru de interes fascinația pentru corpul uman ca scenă a teatrului dramatic al identității sexuale.

Pe lângă aceste două filme construite prin performance-uri urbane, alte câteva scurtmetraje se bazează pe un alt tip ce performance, cel coregrafic, în sensul larg al termenului. EARLY RISING FRANCE, THE MAN THAT GOT AWAY sau scurtmetrajul românesc COLLECTIVE IDENTITY alocă o tentă documentaristă dansului contemporan, prezentând povești sau situații neașteptate.

Vă asteptăm la BIEFF, unde puteți viziona aceste scurtmetraje alături de tot ce este mai nou și mai captivant în materie de film experimental: de la filme prezente la festivaluri importante, precum Quinzaine des Realisateurs Cannes, IDFA Amsterdam, sau Oberhausen, până la programe ale centrelor internaţionale de cultură: Le Fresnoy, Centrul „Pompidou” Paris, EYE Film Institute Olanda sau Sixpackfilm Austria. BIEFF este o ocazie unică de a le vedea în cinematografele din România.

Program integral aici.