Trofeele Anim’est îşi aşteaptă câştigătorii: singurul festival de film de animaţie din România îşi anunţă titlurile din competiţiile internaţionale de lungmetraj, scurtmetraj şi de studenţi. Cele cinci lungmetraje vor aduce în competiţie tot atâtea sortimente de animaţie, trecând prin rotoscoping, anime, 3D sau animaţie stop-motion cu păpuşi, iar zecile de scurtmetraje din celelalte două competiţii internaţionale vor electriza cele nouă zile de festival cu cele mai proaspete producţii, fie ele opera animatorilor cu experienţă sau a studenţilor.
Ceea ce veţi vedea anul asta în competiţia de lung metraj va fi o călătorie interesantă în trecut, prezent şi viitor, acoperind cam tot ceea ce este actual în animaţia internaţională. De la alb-negrul stilizat a lui Alois Nebel până la incursiunea în lumea fantastică din Călătoria spre Agartha. Anul acesta Anim’est a stabilit un record de scurtmetraje primite pentru competiţia internaţională: 900 de intrari. Cele 45 de scurt metraje selecţionate în competiţia internaţională reprezintă un mix între cele mai frumoase poveşti şi cele mai diversificate stiluri de animatie de la stop motion la 3D si CGI (computer graphic imagery). Nici competiţia studențească nu se desminte. Este o plăcere şi o provocare să priveşti poveştile transpuse în imagini animate și neconvenționale ale studenţilor care aduc astfel un suflu nou în lumea animatiei, a declarat Mihai Mitrică, directorul festivalului.
După ce a avut premiera anul trecut la Veneţia (în afara competiţiei) şi s-a plimbat prin festivaluri ca Toronto sau Karlovy Vary, Alois Nebel (r. Tomáš Lunák) va fi proiectat în premieră naţională în competiţia Anim’est 2012. Propunerea Cehiei pentru Oscar de anul acesta, Alois Nebel este o animaţie alb-negru extrem de ataşantă: spre sfârşitul anilor ’80, un dispecer dintr-o gară din apropierea graniţei se pierde în amintiri şi începe să confunde prezentul cu trecutul, prilej numai bun pentru o privire asupra istoriei zbuciumate a Europei secolului al XX-lea. Filmul este bazat pe o trilogie de benzi desenate de Jaroslav Rudiš şi Jaromír 99: realizat prin rotoscoping, tehnica prin care jocul actorilor este convertit în animaţie, el păstrează vibe-ul noir, de comics, îndulcit însă din când în când cu tandreţea din personaje. Cu aceeaşi tehnică, de data asta într-un stil diferit, este realizat şi Gordo, calvo y bajito/Fat, Bald, Short Man (r. Carlos Osuna), o comedie amăruie despre complexele unui bărbat de vârstă mijlocie.
Lista continuă în cu totul alt registru, spre deliciul fanilor anime: Children Who Chase Lost Voices from Deep Below este o animaţie japoneză semnată de Makoto Shinkai, regizor deja numit de critici „noul Miyazaki”. Plin de fantezie, filmul urmăreşte o fetiţă retrasă în drum spre un tărâm misterios. Tot pentru copii a fost gândit şi Selkirk, el verdadero Robinson Crusoe/Selkirk, the True Robinson Crusoe, în regia lui Walter Tournier: aventura piratului care porneşte în căutarea unei comori este o animaţie cu păpuşi, primul film stop-motion realizat în Uruguay. Papá, soy una zombi/Daddy, I’m a Zombie este o animaţie spaniolă în 3D nominalizată la Premiile Goya 2012, semnată de Joan Espinach şi Ricardo Ramón. Filmul urmăreşte o adolescentă care, după ce suferă un accident, încearcă să se adapteze la noua ei viaţă de zombi: umorul negru e, evident, din partea casei.
În competiţia internaţională de scurtmetraj, 45 de titluri se vor întrece pentru Marele trofeu Anim’est. Din ţări cu tradiţie în animaţie ca Franţa şi Japonia şi până în Etiopia, trecând prin Spania, Marea Britanie, Germania, Olanda, Norvegia, Letonia, Rusia, Austria, Belgia, Polonia sau prin China, Noua Zeelandă, Australia, Chile, Mexic şi Iran, a şaptea ediţie Anim’est va fi cu siguranţă un melanj plin de culoare şi energie din toate colţurile lumii.
Oh Willy…, animaţia belgiană semnată de Emma de Swaef & Marc James Roels, vine la Anim’est după ce a concurat la prestigiosul festival de la Clermont Ferrand, fiind în acelaşi timp şi nominalizată la Cartoon d’Or, cel mai important premiu european pentru scurtmetraj de animaţie. Un alt film dintre finalistele Cartoon d’Or este Edmond était un âne/Edmond Was a Donkey (r. Franck Dion), construit în jurul unui bărbat tăcut care începe să descopere cât de diferit este. Din competiţia Festivalului de la Annecy, cel mai mare de gen din Europa, vine Father, o coproducţie Bulgaria-Croaţia-Germania semnată de Ivan Bogdanov, Moritz Mayerhofer, Asparuh Petrov, Veljko Popovic, Rositsa Raleva şi Dmitry Yagodin, care explorează tocmai acele lucruri nespuse dintre taţi şi copii.
Trei membri ai juriilor din 2009 şi 2010 se întorc la Anim’est, de data aceasta cu scurtmetraje în competiţie: este vorba despre Simone Massi, cu Dell’ammazzare il maiale/About Killing the Pig, Regina Pessoa, cu Kali o pequeno vampire/Kali the Little Vampire şi Georges Schwizgebel, prezent în competiţie cu Romance.
Animatoarea americană Joan C. Gratz, inventatoarea tehicii păpuşilor din argilă pictată şi câştigătoarea Oscarului pentru scurtmetraj din 1992, revine şi ea în competiţie cu Lost & Found, după ce a fost unul din invitaţii ediţiei 2011, când a concurat cu Kubla Khan şi a susţinut un masterclass despre metoda ei extrem de personală de lucru.
Competiţia filmelor studenţeşti numără 32 de titluri din Marea Britanie, Elveţia, Belgia, Danemarca, Norvegia, Estonia, Finlanda, Cehia, Slovacia, Croaţia, Canada, China, Iran sau Israel. După ce a concurat anul trecut cu Spots Spots, animatorul japonez Hu Yuanyuan se întoarce cu Sunset Flower Blooming, o animaţie 2D despre o bătrână care visează cu ochii deschişi într-o grădină de flori. Cunoscuta şcoală franceză de grafică Supinfocom participă anul acesta cu trei scurtmetraje (Jack and Chuck, L’ère bête şi Red), iar Germania, ţara invitată, prezintă şase filme din patru şcoli diferite. Una din producţiile germane este şi ea nominalizată la Cartoon d’Or: Zing (r. Kyra Buschor & Cynthia Collins), o poveste în care biata moarte are o viaţă cum nu se poate mai banală.
Festivalul Internațional de Film de Animaţie Anim’est, membru al reţelei pan-europene Cartoon, este organizat de Asociaţia Este’n’est, cu sprijinul Centrului Naţional al Cinematografiei, Programului Media al Uniunii Europene şi al Ogilvy.
Parteneri instituţionali: Administraţia Fondului Cultural Național, Centrul de proiecte culturale ArCuB, Centrul American, Centrul Ceh, Goethe-Institut Bukarest, Ambasada Olandei
Recent Comments