În holul generos al etajului 1 de la Facultatea de Științe Economice și Gestiunea Afacerilor (Cartierul Gheorgheni, strada Theodor Mihali, nr. 58-60, Cluj), se află o galerie permanentă intitulată Galeria ExpoEconomica.
Actualmente – până la jumătatea lunii aprilie 2012- studenții, preofesorii și trecătorii pot vizita expoziția „Patimă și viciu, artă și fum. O istorie ilustrată a fumatului în România”curatoriată de istoricii Ancuţa Lăcrimioara Chiş și Ucu Bodiceanu. Expoziția conține reproduceri foto după obiecte și elemente reprezentative ale culturii fumătorilor din România, obiecte care acum fac parte din patrimoniul unor muzee și din colecții particulare. În cele peste 60 de reproduceri regăsim printre altele imagini ale unor foste fabrici de țigarete de la Ada-Kaleh, Iași, Cluj sau Timișoara; putem să descoperim cu încântare „Boier muntean cu ciubiuc” sau fumători din diferite epoci istorice trăgînd din țigare; sau putem să admirăm obiecte care au însoțit obiceiul fumatului narghilea, tabachere, suport pentru prizat tabacul și pipe, de la cele mai simple din os până la pipe faimoase: pipă scuptată de Brâncuși sau pipa lui Avram Iancu (!). Expoziția conține și o serie de reproduceri după reclame la țigări sau produse care însoțeau consumul de tutun: pastă de dinți sau apă de gură.
Dintre exponate nu puteau lipsi și brandurile autohtone care au făcut istorie: Sangov, Mărășești, Carpați. Și apropos branduri este foarte interesant să vezi că România făcea parte din avangarda mondială a consumerismului prin anii trezeci, cu mullt înainte de campaniile de marketing ale psihanalistului Edward Bernays dedicate fumatului la femei în Statele Unite și în Europa. Se pare că pe atunci se apela și la noi la conținutul emoțional al produselor în relclame și la produsul a cărui consum definește identitatea consumatorului și era o evidență incontesatabilă faptul că „Femeia modernă fumează țigareta Doina”.
Toate acestea și altele, într-un spațiu minunat în care fumatul este interzis.

Brincusi-design-de-obiect
Material realizat de Rareș Crăiuț.
Recent Comments