Memorie si politici de memorie: instructiuni de folosire
Joi, 09 februarie 2012, 19.00
Memoria eticheteaza o mare varietate de fenomene. Iti aduci aminte cum sa joci GO dupa multi ani de inactivitate. Iti amintesti sa-ti suni parintii cu fiecare aniversare a lor. Iti amintesti maidanele pe care bateai mingea in copilarie. Iti amintesti un gust, o culoare, o traire… iti amintesti evenimentele din 1989 prin „ochelarii” unei varste si unei experiente anume. Si cu toate astea, foarte multe lucruri se intampla – cum spune Wittgenstein – atunci cand ne amintim.
Atunci cand amintirea este obtinuta pe calea mijloacelor politice, ea imbraca forma politicilor de memorie. Sau cand amintirea se intrepatrunde cu arta devenindu-i obiect, putem vorbi, in fine, de o arta a memorializarii. Toate aceste instrumentalizari lucreaza cu interpretari si reinterpretari ale unor simboluri din trecut, in vreme ce memoria, privita in ansamblul ei, nu înseamna altceva decat un proces complex in care selectia joaca un rol covarsitor. Fiind un act prin excelenta de selectie, memoria se poate raporta la sablonul celui care face selectia. Si cu toate acestea cine stabileste care elemente sunt de retinut ca memento public si care anume ar trebui eliminate si date uitarii? Ca memoria de un anumit fel si forma se poate naste din acest „laborator” fara a fi astfel intentionata de catre creator, este un alt lucru foarte posibil. Dar lucrurile pot fi atat intentionale cat si neintentionale in acelasi timp, in vreme ce anumite „memorii vernaculare” ale unor evenimente majore ar putea ramane chiar diferite de comemorarea istorica oficiala.
„Memorie si politici de memorie: instructiuni de folosire”, ca discurs al oricarui narator obisnuit cu regresiile in trecut, isi propune sa repovesteasca tuturor celor cu „tinere de minte” cum anume a gasit de cuviinta Romania post-decembrista sa-si reaminteasca istoria recenta prin cele doua canale anuntate: politic si artistic! Cu alte cuvinte, sa raspunda la cel putin doua intrebari fundamentale: ce si cum anume ne-am amintit politic despre perioada comunista? Ce si cum anume ne-am amintit artistic despre perioada comunista? Vor fi asadar explorate evocarile politice si artistice ale trecutului, ca mijloace de intemeiere post-decembrista a unor tipologii de memorie.
Marius Stan este doctor al Facultatii de Stiinte Politice a Universitatii din Bucuresti (cu o teza despre administrarea trecutului in Republica Sarba si functionarea Tribunalului Penal International pentru Fosta Iugoslavie) si cercetator in cadrul Institutului de Investigare a Crimelor Comunismului si Memoria Exilului Romanesc, calitate in care a participat la elaborarea mai multor articole si lucrari despre istoria comunismului in Romania. A publicat studii despre sistemul penitenciar, reeducarea prin tortura si represiunea comunista in Romania si coordoneaza revista internationala History of Communism in Europe. Este co-autor al volumelor I si II ale Dictionarului ofiterilor si angajatilor civili ai Directiei Generale a Penitenciarelor. Aparatul Central: 1948 – 1989, Iasi: Polirom, 2009/ 2011.
Din 2006 este membru si purtator de cuvant al miscarii civice Militia Spirituala.
Printre domeniile sale de interes se afla proiectele educationale si de memorie: istoriacomunismului.ro; memoryofnation.eu, transformarile sociale si politice in Europa postcomunista si justitia de tranzitie.
PAVILION (proudly supported by UniCredit Tiriac Bank) este un centru pentru arta si cultura contemporana, un spatiu independent work-in-progress, spatiu de productie si cercetare a vizualului, a discursivului si a performativului. Este un spatiu al gandirii critice care promoveaza o întelegere implicata socio-politic a artei si a institutiilor culturale.
T: + 4 031 103 4131
Facebook: www.facebook.com/pavilionjournal
Recent Comments