Artistul Vasile Muresan-Murivale ne prezinta impresii de la Singeorz-Bai:

vezi slide-show: http://www.youtube.com/watch?v=fvx3RCJk4vs

“La 19 ani lucram la Telefoane in Bistrita ca electromecanic. In 1979  sculptorul Anton Tanasa m-a invitat la Singeorz-Bai, unde era intr-o tabara de sculptura. Am plecat acolo de la Bistrita  cu o bicicleta. La Singeorz-Bai l-am cunoscut pe Maxim Dumitras, Nicolae Flaissig, Dinu Campeanu, Mihai Istudor, Grigore Bradea.

In acel an Maxim Dumitras era proaspat absolvent al liceului din localitate si avea un mic atelier la muzeul etnografic.

Am stat cateva zile acolo si impreuna cu Maxim am plecat la peisaj prin Singeorz-Bai.

Prima lucrare am facut-o undeva in tiganime. Casele erau mici si parca veneau din lumea lui Ioan Andreescu.

Am revenit la Singeorz-Bai in acei ani si impreuna cu Racz Arpad, Flore Gusa, Maxim Dumitras am fost la teme de peisaj in Singeorz, Maeru si Rodna.

Apoi  impreuna am facut expozitii  la Singeorz-Bai, Bistrita si Botosani . Lucrarile mele din aceea perioada erau sub influenta lui Andreescu si sunt la Ion Nicolin. Dupa douazeci si ceva de ani am revenit la Singeorz-Bai.

Am constatat ca Maxim Dumitras a facut minuni in acel loc. Un Muzeu de Arta Comparata, a organizat simpozioane de sculptura si pictura si un spatiu de arta de tip land-art. Singeorzul de data aceasta era inoit, strazile alaturate au devenit asfaltate, casele s-au inoit si portul de altadata era alterat cu infliente iberice, chiar si eu vedeam lucrurile cu alt ochi la 54 ani.

Peisajul montan devine spectaculos cand sunt contraste puternice de lumina sau cu nori . Am facut sute de fotografii cu locuri care se pretau pentru peisaj, sau cele pictate altadata,  tema a peisajului care astazi mai rar se abordeaza. Dupa fotografii in atelier  am luat schema compozitionala si prin gesturi rapide schitam compozitia locului luind partea esentiala .

Daca altadata data eram interesat de starea locului de evocare, azi sunt mai degraba interesat de receptarea din punct de vedere emotional vizual cat si starea mea vis a vis de moment si loc, folosind contraste puternice, tradari ale eu-lui. Timpul pare comprimat azi.

Ce dor imi e de momentul cand stateam in fata motivului cu sevaletul . Arta devine mai adevarata mai traita. In vara acestui am am plecat la Singeorz- Bai , cu scopul de a face o interventie in spatiul pe dealul Dosu Garciului, loc propice pentru interventii in spatiu si colonie de artisti .

Am propus 30 folii de plastic cu 500 portrete de artisti vizuali, folii suspendate intr-un dialog cu natura. Au urmat alte doua replici de folii de mari dimensiuni, 4x 9 m care au fost expuse in curtea Muzeului de Arta Comparata Singeorz-Bai. Locul acela iti da forta si prospetime, pentru ca natura este bogata in stimuli cu semnificatii artistice. Pe langa tema peisajului am mai fost preocupat de receptatea troitelor din fata caselor pe care le intalneam aproape la  fiecare strada. Troite din tabla pictata in registru naiv.

In interpretarea mea au rezultat 6 lucrari cu troite alcatuite din fragmente sucesive pe o coloana spectrala. Au urmat apoi 200 schite de culoare si cateva lucrari de peisaj de sine statatoare si alte lucrari cu register despre satarea locului. In timpul simpozionului de sculptura am facut portrete in baitz lui Nicolae Flaissig , Stefan Calarasanu, Ioan Nicolin, Ion din Singeorz, Maxim Dumitras, Mariana Dumitras, Emil Cassian Dumitras, Kati Dumitras,  Emil Dumitras, Anca Musat, Iacob Branisteanu, Maria Ureche, Mariuca Rusti, Francois Weil, Ioan Pop – Vereta, Natalia Sitcai, Nesrin Kkarakan, Teodor Tanco si Vasile Chis. Portrete au fost integrate in cele doua folii cu 500 portrete de artisti vizuali din Romania, pictate in tehnica icoanei pe sticla.”