Marius Bercea
Remains of Tomorrow
Blain|Southern Gallery, Londra
8 septembrie – 1 octombrie 2011
Vernisaj: 7 septembrie, 6 – 8pm, în prezenţa artistului

Arhitecturi grandioase domină cele mai multe dintre picturile din expoziţia debut Remains of Tomorrow a artistului Marius Bercea la galeria Blain|Southern din Londra. La o primă privire, acestea apar ca un decor de film futurist, o referinţă imediată fiind celebrul Metropolis (1927) de Fritz Lang. Viziunea este intensificată de peisajul luxuriant din jur, cu piscine cu apă cristalină în care unii indivizi plonjează dezinvolt, în timp ce alţi trecători admiră încremeniţi măreţia edifiiciilor moderniste din proximitate.

La o privire mai atentă, însă, descoperim că arhitecturile abia stau în picioare, cu tencuiala degradată de vreme şi neglijenţă. Totodată, în timp ce în unele lucrări cerul este de un albastru pur, idilic, în cele mai multe acesta apare înspăimântător, de un galben sulfuros, amintind de dezastrul de la Cernobîl sau chiar mai rău.

Artistul investighează o tematică mai largă: lucrarea Hierarchy of Democracy (2011) este o referinţă explicită la pictura de gen Predica Sfântului Ioan Botezătorul (c.1566) de Bruegel cel Bătrân, în care artistul aduce în centrul atenţiei nu prezenţa sfântului, ci a mulţimii care îl ascultă, toţi îmbrăcaţi în haine contemporane pictorului. Bruegel nu este interesat de lumea curţilor regale şi a aristocraţiei, ci de cea a ţăranilor şi negustorilor, anticipând ascensiunea omului comun şi a democraţiei. Lucrarea lui Bercea este ambivalentă, însă, la adresa emancipării societăţii: alături de beneficiile consumerismului apar şi simbolurile vechiului regim, biserica şi chiar vestigiile monarhiei. Este o societate fracturată, reprezentată ca o juxtapunere aleatorie de imagini lipsite de continuitate.

Marius Bercea, Truths with Multiple Masks, 2011, ulei pe pânză, 280 x 385 cm

Lucrarea Truths with Multiple Masks (2011) poate fi considerată perechea celei numite Hierarchy of Democracy, întrucât abordează un subiect similar – democratizarea artei. Definită de artist drept “o frescă a tranziţiei’, pictura pare un asamblaj de imagini disparate: o păpuşă gonflabilă pe un taburet de lemn, un individ aşezat pe ceva ce ar putea fi o sculptură minimalistă, o pasăre de pradă într-un cărucior pentru copii, un cap de urs, un trombon cu gura în jos, un bec. Să fie vorba de o critică a artei conceptuale? O observaţie asupra asimilării ei de către mase? În orice caz, răspunsul oferit de lucrările lui Mariu Bercea este triumful şi promisiunea durabilă a picturii.

Curatorul expoziţiei este Jane Neal.

Marius Bercea - Untitled (swimming pool) Oil on canvas 50 x 50 cm

Marius Bercea (n.1979, Cluj-Napoca) a absolvit Masterul la Universitatea de Artă şi Design din Cluj, în 2005. Expoziţii individuale recente includ: Qui Vivra Verra, François Ghebaly Gallery, Los Angeles, 2010; After the Fall, HVCCA – Hudson Valley Center for Contemporary Art, Peekskill, New York City, 2010; Time will Tell, Chungking Project, Los Angeles, 2009; If Through the Copper Woods You Pass, Eleven Fine Art Gallery, Londra, 2009; Shorn lambs fall behind, Mie Lefever Gallery, Ghent, 2008; Yellow side of glamour / Melted guidelines are passe, Galeria de Artă Contemporană, Muzeul Brukenthal, Sibiu, 2008; The Games we Played, Eleven Fine Art Gallery, Londra, 2007; Lapte Gros and Stuff Like That, H’art Gallery, Bucureşti, 2007. A participat totodată la expoziţia de grup No New Thing Under the Sun, Royal Academy, Londra, 2010. Bercea trăieşte şi lucrează în Cluj.

Jane Neal este curator şi critic de artă independent, expert în artă contemporană est-europeană. Scrie frecvent pentru numeroase publicaţii internaţionale şi a curatoriat expoziţii în Londra, New York, Los Angeles, Austin, Zurich şi Praga.
Pentru mai multe informaţii, contactaţi:
Mark Inglefield
T: +44 758 419 9500 | E: [email protected]

21 Dering St, London W1S 1AL
+44 (0)20 7493 4492 | www.blainsouthern.com

Textul si imaginile sunt publicate prin amabilitatea Simonei Nastac.