„MONUMENTUL BETON”
Vineri, 29 iulie 2011, la ora 19, Piaţa Presei Libere va găzdui în cadrul „Proiect 1990”, instalația artistului Florin B. Tomescu intitulată „Monumentul beton”.
„O imagine simbolică pentru perioada comunistă este blocul de beton, loc de întâlnire a spirtului gregar şi al tuturor spaimelor trezite de revelaţia fiecăruia dintre locuitorii blocului că nu e egal cu celălalt. Amintirea blocului de beton e legată de generaţia decreţeilor, a celor născuţi din refuzul avorturilor, dar şi a celor care şi-au trăit copilăria cu cheia la gât. O cheie ce a deschis „cutia pandorei” şi a multiplicat evadarea din „visul comunist”. Serialitatea betonului este serialitatea spiritului egalitarist propus de şablaonele vizuale ale comunismului în România: Casa Scânteii, statuia lui Lenin, Casa Poporului. În faţa marelui monument de beton, clasa munictoare era sedusă să experimenteze revoluţia până la ultimele ei consecinţe: lumpen-proletariatul şi înfometarea sub toate formele fizice şi spirituale. Betonul este şablonul comunist care schimbă semantica locuirii cu cea a înlocuirii. Pseudo-arhitectura acestei epoci pariază cu grandilocvenţă pe uniformizare şi pe golirea spaţiului de orice conţinut de confort şi estetică. Spaţiul devine un magazin de stivuit cât mai mulţi muncitori, cât mai multe suflete. Din el se va naşte eroul socialist care va shimba destine şi istorii!
Florin Tomescu abordează tema betonului ca un răspuns în oglindă la serialitatea consumeristă şi la multiplicarea kitsch-ului din „societatea cunoaşterii”. Propunerea sa (ne) pune pe gânduri: viaţa şi arta bat orice concept de organizare serială a lumii.” Dan Mircea CIPARIU
„Proiect 1990”, marchează o serie de evenimente, care au ca scop amplasarea unor lucrări de artă contemporană temporare pe soclul din Piaţa Presei, rămas liber încă din 1990. Iniţiatorul „Proiect 1990” este Ioana Ciocan, asist. dr. în cadrul Universităţii Naţionale de Artă din Bucureşti, iar lucrarea lui Florin B. Tomescu este cea de-a opta lucrare expusă în cadrul „Proiect 1990” de la demararea acestuia din ianuarie 2010.

„Serialitatea betonului este serialitatea spiritului egalitarist propus de şablaonele vizuale ale comunismului în România: Casa Scânteii, statuia lui Lenin, Casa Poporului. În faţa marelui monument de beton, clasa munictoare era sedusă să experimenteze revoluţia până la ultimele ei consecinţe: lumpen-proletariatul şi înfometarea sub toate formele fizice şi spirituale. Betonul este şablonul comunist care schimbă semantica locuirii cu cea a înlocuirii.” Dan Mircea Cipariu
„Proiect 1990”, marchează o serie de evenimente, care au ca scop amplasarea unor lucrări de artă contemporană temporare pe soclul din Piaţa Presei, rămas liber încă din 1990. Llucrarea lui Florin B. Tomescu este cea de-a opta lucrare expusă în cadrul „Proiect 1990” de la demararea acestuia în ianuarie 2010.
Blocurile construite in comunism au ridicat enorm standardul de viata, in interbelic se traia in case de paianta in Bucuresti. In 1950 Romania se afla, dpdv al PIB-ului, printre ultimele trei tari din Europa, fiind intrecuti rusinos de mult de Polonia, Cehoslovacia si Ungaria, dar pana si de bulgari si fosta Iugoslavie. In 1990, urcasem deja la mijlocul clasamentului european.
Oare bordeiele din pamant de dinainte de comunsti si terene virane pe care comunistii au ridicat cartiere precum Titan, Berceni, Colentina etc. erau mai estetice? Oare blocurile construite in capitalism sunt mai estetice?
Nu mai spun de hypermarketurile capitaliste, care sunt niste hale complet lipsite de stil si personalitate.