Ştiaţi că unul din 7 locuitori ai planetei deţine o bicicletă?

Tema celui de-al doilea concurs Zeppelin: Oraşul bicicletelor. Aşteptăm de la voi fotografii cât mai provocatoare privind această relaţie, adesea incandescentă, dintre oraşe şi bicle. Şi pentru că ne dorim, nu-i aşa, ca Oraşul să fie redăruit pietonilor şi bicicletelor, ne-am gândit să vă oferim controlul deplin şi asupra acestui concurs: voi veţi decide cine va fi câştigătorul! Iată cum: timp de o săptămână, aşteptăm fotografiile voastre [până vineri, 8 iulie,la ora 12] la adresa [email protected], apoi [după o minimă preselecţie] le vom încărca pe Facebook şi fiecare dintre voi le va putea vota cu un simplu „like” până vineri, 15 iulie, la ora 16:00. Premiul este oferit de prietenii noştri (şi, sperăm şi ai voştri) de la Okian: albumul “Poetics in Architecture” http://www.okian.ro/carte-231028-poetics-in-architecture.html

Hint: Dacă rosteşti formula magică “oraşul bicicletelor”, cei mai mulţi o vor asocia din reflex cu Amsterdam – supranumit şi „capitala mondială a bicicletelor”. Şi pe bună dreptate: s-a estimat că oraşul deţine în jur de 700.000 de biciclete, aproape una pentru fiecare localnic; cu adevărat remarcabil e că 38% din totalul deplasărilor prin oraş sunt făcute cu bicicleta.  Mai mult ca sigur a contribuit la asta şi faptul că edilii descurajează şofatul prin toate mijloacele, iar taxele de parcare pentru maşini sunt usturătoare.

Sintagma este, adesea, asociată şi cu Copenhaga, primul oraş distins de Uniunea Internaţională a Cicliştilor cu titlul Bike city. Aici, rastelurile de biciclete sunt mai aglomerate decât parcările cu maşini, căci un localnic din trei preferă să meargă la serviciu cu bicicleta; aceştia parcurg astfel împreună 1,1 milioane de km pe zi,  activitate care, potrivit unui studiu danez, asigură urbei o reducere a ratei mortalităţii cu 40%! Nu-i de mirare că municipalitatea şi-a propus ca, până în 2015, jumătate din totalul deplasărilor prin oraş să fie făcute cu bicicleta, asigurând şi-un sistem gratuit prin care oricine poate împrumuta, din orice colţ al oraşului, o bicicletă publică. Oraşul se poate făli şi cu introducerea conceptului de copenhagenizare în limbajul mondial urbanistic, sintagmă ce desemnează, în special, anumite politici urbane radicale privind descurajarea transportului auto în favoarea celui pietonal şi ciclistic. Conceptul i se datorează expertului în proiectare urbană, Jan Gehl (care ne-a vizitat, recent, capitala, în dezinteresul deplin al edililor…)  În cei peste patru decenii în care a studiat spaţiile publice, Copenhaga a fost “laboratorul” său preferat, şi l-a folosit ca exemplu de câte ori i-a consiliat pe edilii marilor oraşe din lume în privinţa îmbunătăţirii calităţii vieţii urbane. În 2007, Departamentul de Transport din New York l-a angajat să reimagineze străzile metropolei în spiritul îmbunătăţirii vieţii pietonilor şi cicliştilor: timpurile se schimbă şi în America…

În topul listelor cu oraşele considerate “bike friendly” sunt ades evocate Barcelona, Berlin, Trondheim, Basel, Paris, San Francisco sau Portland. În România, unul dintre oraşele care-a revendicat cu orgoliu titlul de oraş al bicicletelor ar fi Sibiul – unde Consiliul Local a decis ca pentru zecile de kilometri de piste de biciclete ce vor fi dăruite comunităţii să îngusteze cu un metru străzile, nu trotuarele.