EEA & Norway Grants
Instantanee: retrospective si oportunitati
Snapshots: retrospection and opportunities

Organizatori: Ambasada Norvegiei si Innovation Norway, in parteneriat cu Universitatea Nationala de Arte Bucuresti
Proiect coordonat de Iosif Kiraly

Daiana Anghel, Emil Avasilichioaiei, Bogdan Bordeianu, Claudiu Cobilanschi, Daniel Djamo, Simona Dumitriu, Irina Ghenu, Delia Gheorghiu, Sabin Garea, Cosmina Ivanov, Laura Ruczui, Alexandra ‐ Cristina Stroescu
Multimedia display de Colorbitor
MNAC – Foto Anexa
24 mai – 4 iunie 2011
(vernisaj marti 24 mai, ora 18.00, MNAC‐Foto Anexa, str. Mosilor 62‐68, curtea interioara, etaj 3)

In managementul de proiecte exista doua elemente importante: procesul si rezultatul.
Raportandu‐ne la proiectele sprijinite de guvernul norvegian, am pornit de la curiozitatea de
a observa dinamica fiecarui proces oarecum retrospectiv, prin intermediul rezultatelor. Din
acel punct, intorcandu‐ne si mai mult in timp, am observat si reflectat asupra identitatii
insesi a programului de finantare, asa cum se reflecta ea in selectarea ideilor pe care alege sa
le promoveze si in cultura institutionala pe care o creeaza.
Practica artistica este in egala masura un sistem integrator si unul capabil sa aduca la
suprafata mecanica ascunsa a lucrurilor, cu o curiozitate pentru inobservabil, pentru relatiile
abia aparente intre fapte si cuvinte. In interiorul economiei lingvistice tipice scrierii de
proiecte, am cautat realitatea „de pe teren” ori, incitati de o formulare, idee, preocupare a
cate unui proiect, am incercat sa o aducem inapoi in contextul social si istoric mai larg in care
ea se plaseaza.
Respectand dinamica proces‐rezultat, am pornit de la doua intrebari principale:
1. Daca fiecare proiect poate fi rezumat la o idee, la o dorinta, ce tip de idei au fost finantate
si cum pot fi ele mapate ori interpretate? In jurul acestei prime intrebari (legata de proces)
au fost puse in discutie temele si ideile principale ale grantului – de la mediu si
sustenabilitate la sanatate – privite in contextul larg al societatii romanesti, inclusiv al criticii
sociale, si in contextul transformarilor, intentionate si efective, pe care granturile norvegiene
le‐au facut posibile. O parte din lucrarile expozitiei reflecta tocmai aceasta raportare a ideilor
la factualitatea romaneasca, trecuta sau prezenta.
2. Care sunt rezultatele proiectelor finanțate? Pentru a raspunde acestei a doua intrebari
(legata de rezultat), am selectat un numar de proiecte dintre cele finanțate şi am mers
pentru a le documenta, in imagini, interviuri ori pentru a colecta şi pune in contextul
expoziției documentația instituțiilor care au dezvoltat proiectele. Toate aceste informații, ale
lor şi ale noastre, impreuna, au format o arhiva multifațetata a proiectelor documentate şi,
in cadrul expoziției, funcționeaza ca un sistem de cartografiere vizuala, un background
pentru lucrarile din prima categorie.

Susține activitatea Modernism.RO printr-o donație.