Galeria de Artă Contemporană a Muzeului Național Brukenthal prezintă

ANCA MUREȘAN / Tabloul din pictură

5 decembrie 2010 – 3 ianuarie 2011

vernisaj, duminică, 5 decembrie, orele 12.00

Sibiu, str. Tribunei, nr. 6

Orar: miercuri – duminică / 10.00 – 18.00

Motivată de modelul și istoria Pinacotecii Brukenthal, Galeria de Artă Contemporană a Muzeului Național Brukenthal organizează anual o serie de expoziții și dezbateri dedicate picturii. În acest an, galeria prezintă expoziția artistei Anca Mureșan (n. 1965, București). Anca Mureșan trăiește și lucrează la Düsseldorf și la București, reprezentând una dintre direcțiile noului spiritiualism în pictură. Eu am creat un fundal pentru existență, un câmp nespecific societății actuale, în care starea de potențial mai că nu este depășită, iar ștergerea imaginii are rol de afirmare nediferențiată a existenței. Timpul șterge și implicit fixează, căci prin ștergerea sau topirea caracterului exterior se amplifică prezența caracterului interior al lucrurilor și fenomenelor, declară Anca Mureșan.

Ce legătură are imaginea în pictură cu ceea ce considerăm noi a fi realitate? Se poate face din pictură subiect al picturii? Cum ne raportăm astăzi la pictură? Prin ceea ce noi cunoaștem, vedem sau luăm că ar fi adevărat de pe pânză?

Cred că avem aici un răspuns la (falsa) dilemă figurativ-abstract. În altă cheie, aş putea aminti de “producerea realităţii” (Fiedler) în și prin pictură; sau de “îndepărtarea de natură” (Oskar Baetschmann) și anularea/transformarea peisajului în pictura contemporană; sau despre prezența auctorială. Pe toate le-am regăsit în pictura Ancăi Mureşan, pe care am privit-o şi ca pendulare între transparenţă și opacitate (Philippe Junod). Cred că Anca Mureșan face parte dintre artiştii care gândesc, adică aprofundează realitatea, ori aceasta cere timp, concentrare, maturare (nu maturizare) Presupun (doar) că a picta înseamnă, pentru Anca Mureșan, reflecții îndelung asumate, pentru a fi exprimate într-o manieră vizuală convingătoare. (Ruxandra Demetrescu)

Pe rând, academii influente de artă tind să revigoreze înțelegerea asupra picturii, invitând artiști al căror demers pleacă de la pictura abstractă, dar converge înspre instalație. Este cazul lui Tomma Abts si Katharina Grosse, care au fost invitate să predea la Academia de Artă din Düsseldorf, Andreas Slominsky, profesor la Hochschule für bildende Künste, Hamburg sau Günther Förg, profesor la Academia de Artă din München . În acest context, deschiderea expoziției va fi însoțită de o discuție despre starea picturii în învățământul de specialitate din România, cu titlul Ce caută pictura în arta contemporană?, moderată de Ruxandra Demetrescu, rectorul Universității Naționale de Artă din București. La dezbatere vor participa Adrian Guță, profesor în cadrul departamentului de Istoria și Teoria Artei al  Universității Naționale de Artă din București, Petru Lucaci și Alexandru Rădvan, profesori în cadrul departamentului de pictură al Universității Naționale de Artă din București, Ioan Sbârciu, președintele Universității de Artă și Design din Cluj, Marius Bercea, profesor în cadrul catedrei de pictură de la Universitatea de Artă și Design din Cluj, Călin Stegerean, directorul Muzeului de Artă din Cluj, Erwin Kessler, critic de artă și curator, București, Dan Popescu, directorul Galeriei H’art din București.