camera-obscuraPe la începuturile artei fotografice se puneau deja pariuri apropo de sfârşitul picturii ca artă, ce s-a îndepărtat prin abstractizare de confruntarea directă.

La o distanţă de un secol fotografia contribuie decisiv la transformarea picturii figurative ce recuprează înfruntarea cu realitatea fotografică, ocolită acum un secol.

Cea mai mare parte a pictorilor contemporani români folosesc pentru a-şi elabora picturile ecrane de video proiecţie suprapuse peste pânzele ce urmează a fi pictate. Pictura este controlată prin şi de mai ales de fotografie. Odată pânza pictată este stins şi becul videoproiectorului ori a retroproiectorului. În compoziţie sunt introduse ori scoase elemente prin colaje fotografice.

Antecedentul Vermeer care-şi proiecta şi construia singur o cameră obscură nu e deloc departe. Scânteia picturii se aprinde însă şi dincolo de evoluţia cu plasa de siguranţă a playback-ului fotografic. Există şi pictori care activează live fără a se lăsa controlaţi de luminile colorate ale videoproiecţiei de peste umăr.

Consumul masiv de imagine fotografică rămâne imortalizat în pictură prin bucuria descoperirii neorealismului Şcolii de la Cluj la scară europeană.

Susține activitatea Modernism.RO printr-o donație.