ecm1Aurel Tar, Eurocentric Circus Maximus

Unicredit Ţiriac Bank, Sucursala Millennium, Galeria Point contemporary

Monedele fără ţară au şi ele o ţară a lor numită de Aurel Tar Eurocentric Circus Maximus. Aceste monede arată de parcă ar fi ale mai multor ţări şi, de fapt, nu sînt ale nici uneia dintre ele. Sînt valori simbolice fără graniţe, născute din fuziuni culturale şi istorice, ca şi cum rivalităţile unor ţări vecine, ca Franţa şi Marea Britanie, ori ale unor state mai îndepărtate, precum SUA şi Rusia, nu s-ar fi petrecut niciodată.

Reversul micului obiect banal, preţuit la fel, peste tot în lume, indiferent de ţară sau cultură, şi la fel de actual ca şi în Antichitate, filtrează locurile comune ale specificului naţional ori regional la nivel iconic. Uneori, ridicolul apare din situaţii mutante, precum cea a dolarului uzbek, pe reversul căruia se întîlnesc Washington cu Lenin, (Liberty… In Marx We Trust), iar cele două superputeri coexistă, ori în pound-ul sovietic, ca monedă unică a Commonwealth-ului postcomunist.
 

ecm8Esenţializarea stilistică a lui Aurel Tar atinge, cu Eurocentric Circus Maximus, pragul unei dorite tehnicizări, atît a desenului, cît şi a compoziţiei, prin aplatizarea riguroasă a culorii, asumate de artist ca „pictură techno“.

Suprafaţa picturilor sale foloseşte din plin rasterul punctat, ca acela al unui panou cu leduri ori al unei cusături tip goblen supradimensionate, devenit o caracteristică a artei sale.

Proiectul expoziţional Eurocentric al lui Aurel Tar se opreşte asupra detaliilor interacţiunilor şi mixajelor culturale ale globalizării, din noua ţară a monedelor fără patrie.

Articol aparut in Observator Cultural Numarul 501 din 18.11.2009

Susține activitatea Modernism.RO printr-o donație.