Iata si rezultatele intrebarii Va place Sabin Balasa? la care ati raspuns:

  • Nu (49.0%, 68 Votes)
  • Da (27.0%, 37 Votes)
  • Mi-a fost nash de botez (13.0%, 18 Votes)
  • Nu stiu, nu cunosc (7.0%, 9 Votes)
  • Am o lucrare in living (4.0%, 6 Votes)

Total Voters: 138

Cu siguranta Balasa este artistul contemporan cu cea mai mare cota de piata, (desigur supraestimata), lucrarile sale inregistrand recordurile de pret ale artei romanesti din toate timpurile. Meritele sale sint certe in aceasta privinta reusind sa atraga atentia investitorilor in arta si sa ridice astfel etalonul de pret al artei romanesti. Discutiile abia pot incepe.

Artistul cunoscut ca “pictorul de curte al lui Ceausescu”, ori ca”artist al poporului”, titulatura onorifica acordata pentru participari la evenimente expozitionale de arta angajata in slujba poporului ce sustinea cu mijloace artistice ideologia unui program politic, Balasa nu a pictat doar ciocane si secere, uzine si tractoare. Continutul artei sale nu prezinta doar imbunatatiri ale realitatii proletariatului si nu idealizeaza doar constructia lumii socialiste.
Arta lui Balasa este o fuziune ingenioasa de elemente extraordinare, amestec de legenda, universuri cosmice si realitate. Acestea sint invaluite in asa numitul “romantism cosmic”, sau dupa altii “realism atomic”, (centrul universului stiintifico-imagistic fiind, pentru o vreme, atomul).
|n nicio alta opera a vreunui artist roman nu sint atat de multe elemente de specific national adunate la un loc. Imagini aproape ilustrative ale miturilor fondatoare ale culturii romane precum: miorita, jocul ielelor cu par de foc, Dochia si Traian, Mesterul Manole si Ana, ciobanei, zimbrii, cumintenii ale pamantului, principatele romane personificate de porumbei, etc, sint pictate pe fundalurile inconfundabile de albastru de Voronet. Din punct de vedere iconografic personajele sale urmaresc scara proportiilor alungite bizantine, (corpul care masoara cat 12 capete).
Cel mai adesea Balasa este acuzat de “eroism national” pentru ca i-a pictat pe Eminescu, pe Stefan cel Mare si familia Ceausescu in contexte exemplare eroice sprijinind astfel propaganda ideologica. Cei mai multi critici ai lui Balasa sint deranjati de “prosperitatea sfidatoare” a artistului “vanitos” si “parvenit”. Fara referire la opera sa aceste criterii vorbesc mai degraba despre neputintele comentatorilor de a aprecia inegalitatea valorilor artistice.
Aceeasi critici l-au acuzat de “seductie prin infractiune” si “atemporalitate” pe motiv ca ar fabrica “metafizicul cu mijloace elementare”. Fara a avea parte de o analiza proaspata, si mai mult de rautati de tipul asocieriilor cu “albastrul de drogherie”, opera lui Balasa are nevoie de o reevaluare corecta scuturata de preconceptii.
Dupa izolarea sa de catre breasla in perioada postcomunista, artistul se identifica cu imaginea ciobanasului “ortoman” caruia ceilalti i-au pus gand rau, si exagereaza uneori, insa in sens artistic, dar reuseste sa pastreze cu multa perseverenta si chiar dibacie coerenta discursului sau plastic. Bun desenator, (i s-au acordat prestigioase premii internationale pentru filmele de animatie) atinge performante greu contestabile in desavarsirea mijloacelor de expresie realista.
Confruntarea cu balaurii trecutului este mai mult decat necesara intr-o analiza a continutului si a contextului, nu doar ascunderea lucrarilor dupa modelul statuii lui Lenin, dupa zid si cu fata-n jos.
Intr-un chestionar cu intrebarea “Va place Sabin Balasa?” lupta dintre “Nu” si “Da” este inca destul de stransa. In alta ordine de idei, va puteati imagina, Catedrala Mantuirii Neamului cu fresce pictate de Balasa?