100_4001Zoltan Bela este un artist ce vine din asa numita Scoala de la Cluj. Aflat la prima expozitie personala in Italia, la Galeria Carini &Donatini (deschisa in perioada 13 martie-26 aprilie), artistul considera ca cel mai pretios timp ramane cel petrecut impreuna cu baietelul sau, Luca.

Ti-a crescut cota ca artist dupa ce ai expus la Galeria Carini & Donatini?

Au trecut 20 de ani de la Revolutie si suntem intr-o tranzitie care dureaza mult mai mult decat ne asteptam. “Transition Icons” este prima mea personala in strainatate. Dupa ce in octombrie, anul trecut, publicul si colectionarii italieni au fost foarte receptivi la lucrarile mele la Targul de arta de la Verona, galeria Carini si Donatini a hotarat ca primul eveniment in 2009 sa fie expozitia personala “Transition Icons”.

Este firesc ca o galerie serioasa ca galeria Carini si Donatini sa creasca cota unui artist. Piero Carini este galerist din 1980, pe langa experienta, el are un fler aparte pentru descoperirea tinerelor talente, carora, in ani, le formeaza cota. Iar Luciano Donatini, pe langa suflul tineresc, aduce talent managerial in acesta echipa.

Unde iti imaginezi ca ajung lucrarile tale dupa ce pleaca din galerie?

Un artist isi doreste munca sa apreciata, in afara de multumirea materiala, mult mai importanta este aprecierea privitorului.

Cum iti imaginezi colectionarul de arta al lucrarilor tale?

Colectionarul lucrarilor mele este atat roman cat si strain, o persoana care intelege mesajul picturii mele.

Te cunosc mai bine prietenii si apropiatii dup` ce iti vad lucrarile?

In arta, respectiv pictura nu poti sa minti, sau sa te ascunzi. Arta ,”seamana” mult cu artistul care o face. Adesea arta este o terapie iar privitorul ajunge sa-ti cunoasca demonii.

Ce anume te convinge ca are importanta ce pictezi?

Artistii sunt ca niste senzori ai societatii. Si-au dezvoltat o sensibilitate, sunt interesati de lucruri inedite, gandesc, vad, simt lucruri pe care altii nu le observa. Prin pictura vreau sa arat si sa impartasesc toate acestea.

Ce parere ai despre “Scoala de la Cluj”?

Daca se poate vorbi de “Scoala de la Paris”, atunci se va putea vorbi si despre “Scoala de la Cluj”.

Exista un interes recent acordat stilului realist al picturii figurative?

Arta de azi s-a schimbat, urmandu-si calea ciclica, pictura a revenit in centrul atentiei. Cred ca redarea cat mai fina a realitatii vine in ajutorul privitorului in descifrarea mesajului.

E interesant comunismul estic pentru vestici?

Vestul a asteptat cu nerabdare arta din blocul comunist si e foarte interesata de tot ce se intampla aici. Asa cum noi gasim lumea vestica interesanta, plina de nou, diferita, si occidentul sta cu ochii pe noi, savurand arta romaneasca. Asta e opinia mea.

Unde te vezi in zece ani?

Peste 10 ani ma vad facand terapie prin pictura, tata a doi copii, si plimbandu-mi sotia intr-un jaguar clasic visiniu…

Care este idolul/gadgetul tau comunist preferat?

Idol nu pot spune ca am. Pictorul preferat (indiferent de etapele evolutiei mele) a ramas Don Diego de Silva Velasquez.

Iar gadgetul comunist preferat e telefonul confectionat din 2 cutii de crema Guban legate printr-un fir de ata.

Ce fel de mesaje promovezi in arta/pictura ta?

Mesajul picturii mele este cateodata cu tenta ironica sau cu umor, alteori este un semnal de alarma. Mi-ar place sa cred ca sunt un martor activ, energic si entuziast la ce se intampla in jur, in tara mea. Pictura mea este degetul care arata, chiar daca uneori, mai si acuza…

Lucruri bune si rele cand creezi in Romånia

Este un spatiu plin de inspiratie.Ca artist, cred ca e greu sa traiesti oriunde, nu numai la noi. Oriunde ai trai, fara efort, munca, convingere, talent dar si noroc nu cred ca faci mare lucru. Doar ca in Romania piata de arta e inca la inceput, lipsa de experienta, lipsa unei legislatii in domeniu, numarul infim al galeriilor particulare ce sustin artistii, lipsa fondurilor acestor galerii ce nu publica cataloage, nu promoveaza suficient ca nu au cu ce (dar muzeele de exemplu ar avea!), lipsa targurilor de arta, a licitatiilor fac ca o cota sa se formeze mult mai greu. Oricum, cota ti-o formezi in ani buni, 10-15, doar ca in Romania si asta se produce greoi, anevoios, tocmai din motivele enumerate anterior. Lucrurile se vor schimba in timp, nu peste noapte, de aceea sunt tolerant si optimist.

Unde te afli intr-o dimineata tipica de såmbata?

Exista si azi prejudecati de genul artistul ciudat, solitar, preocupat doar de creatie, fara familie, obligatii, care-si cheltuie banii doar pe materiale si cand ramane in pana deseneaza cu zat de cafea… Eu sunt un om obisnuit, imi mulez de multe ori programul de creatie in functie de nevoile micii mele familii. Sambata dimineata ma gasesti band o cafea cu sotia mea sau facand “un garaj” de masinute cu baietelul meu.

Susține activitatea Modernism.RO printr-o donație.