lucrare2Cine nu are in raftul muzeului imaginar pe o polita prafuita gratia balerinelor, bibelou de portelan? Fara un scop si o nevoie estetica precisa aceste imagini au ramas pitite in randul exponatelor, susbstitute artistice din vitrina imaginatiei copilariei la bloc. Cum ar arata aceste balerine aduse unei priviri proaspete in contextul artei contemporane ne arata “stampele digitale” ale ultimei expozitii a Simonei Dobrescu. Intalnirea picturii cu balerinele de portelan nu se produce pe un mileu de pe televizor, ci in mediul virtual al softurilor de prelucrare digitala a imaginii.
De-a lungul celor doua expozitii personale ale sale, “Caut cu mii de ochi caldura” de la clubul La Scena (2005) si “Transparente” de la Galeria Caminul Artei (2005-2006), forta ei artistica propunea de fiecare data o alta gama de provocari vizuale. In cea dintai expozitie predominau elemente de realitate supradimensionate ce capatau o monumentalite nefireasca, pentru ca in cea de-a doua atentia sa fie captata de lirismul expresiei plastice in stare frusta, subiectul devenind secundar. 
Expozitia actuala intitulata “Stamp” aduce impreuna cele doua directii dezvoltate de artista. Avem pe de-o parte elemente ale realitatii picturale decupate parca din contextul initial, (cum ar fi o capsuna, un cactus, un cercel), supradimensionate, ce sunt parca plantate pe o linie de orizont curb; locul de intalnire a doua ecrane de culoare. Iar pe de alta parte, avem pofta de realitate fotografica ce scoate la iveala depozitul de bibelouri. Combinatia usor dadaista de obiecte si elemente isi gaseste completarea prin suprapunerea peste suprafata picturii a closeup-urilor fotografice al acestor statuete de gen decorativ-kitsch; “bibelouri pentru gusturi fine”, cum le numeste artista. 
Balerinele de portelan reprezinta gustul si nevoia pentru arta a categoriei iubitorului de frumos de apartament. Idealuri de frumusete fragila, de admirat din interiorul unei vitrine, ce are rolul de a separa lumea reala de grija pentru frumos. Fina ironie de a introduce aceste balerine gratioase in vizualul pictural trezeste sentimentele de atractie gregara ale “amatorului neprofesionist de frumos”. Acesta ar fi scuzat daca ar afirma ca moda bibelourilor pretioase revine. Insa in discursul artistic contemporan balerinele de portelan fac parte din marea familie a obiectelor “vintage” ce sunt recuperate si resemnificate, pastrand aroma initiala a uzurii lor.
Nevoia de resemnificare este marturisita de Simona Dobrescu: “Am pornit de la o serie de lucrari de pictura cu determinari simbolice. Am explorat apoi expresivitatea statuetelor kitsch, dame din «portelan fin», adorate in vitrinele si in mobilierul caselor – am surprins feminitatea, drama, indulgenta, senzualitatea. In final am combinat cele doua structuri si am ajuns la un mixaj de imagini”.
Trecerea de la pictura la print digital pe panza este facuta pe neobservate, mizand pe efectul de picturalitate obtinut prin marirea detaliilor, “zoom in” in structura imaginii. Prin modul de panotare al micilor patrate de panze colorate ce acompaniaza lucrarile, prelungindu-le in spatiul fizic al galeriei seva lucrarilor transforma spatiul arhitectural al galeriei in dimensiune a picturalitatii.

Simona Dobrescu, “Stamp”
Obiect, Print Digital, Pictura
4-17 octombrie, Galeria Orizont

Articol aparut in Romania Libera
http://www.romanialibera.ro/a108170/stampe-digitale.html