23Catalin Petrisor (www.catalinpetrisor.blogspot.com) a cistigat, in 2004, Premiul Prezidiului DWS (Deutscher Wirtschaftsclub Siebenburgen), la a treia editie a Premiului de Arta al Clubului Economic German, Transilvania.
Condusi de simturi, atrasi de placeri, incurajati de vise, vizitam tot mai des, urmarind discursuri artistice, granita fenomenelor paranormalului.
Metafizicul situatiilor ce au loc in noaptea luminata de luna sau de alte corpuri ceresti descrie in expozitia Cult a lui Catalin Petrisor (Anaid Art Gallery, Bucuresti) o atmosfera de frica primordiala. 

Pictura fantastica a lui Catalin Petrisor, in care lumina este asociata fortelor intunericului, ale misteriosului, nicidecum ale pozitivului si optimismului solar, rastoarna ca intr-un ochean intors un sistem de valori. Reflexe luminoase si licariri din categoria halourilor sau aurelor imprejmuiesc spirite si arhitecturi inselatoare. 

Personajul marcant, reprodus in mai multe lucrari in expozitia Cult, este purtator de coarne – simbol ancestral al coroanei sacre regale, in interpretarea artistului. Personajul misterios fara nume, cufundat si alcatuit din umbre, cu pieptul decupat reflectind in umbra o semiluna, are calitati de personaj sacru mistic. Daca ai vedea aparind in noapte un astfel de personaj, de spirit, cu sigurata nu te-ai apropia de el. Aparitiile luminoase sint suspecte, lumina este o capcana la fel de fatala ca pentru un fluture de noapte, e o atractie malefica. Întunericul este binele, siguranta si linistea. 
De aceea, intunericul si umbrele construiesc prezentele corporale si arhitecturale din expozitia despre lumina semnata Catalin Petrisor. Lumina lunii si a altor corpuri ceresti devine caracteristica regimului diurn, propice aparitiei fenomenelor OZN, proprie incaperilor bintuite de spirite si fenomene paranormale dubioase. Una dintre proprietatile luminii este aceea de a se descompune intr-un spectru de culori si gradiente ale culorii ce definesc lumea vizibila intre alb si negru. Centrii luminosi ai picturii lui Catalin Petrisor organizeaza compozitional niste forte declansate si continuate prin gradiente in seva intunericului.

În intunericul picturii, apar senzatii neasteptat de luminoase care disturba calmul general. În acest context, lumina este un factor perturbator care introduce nelinistea si groaza. Cult este o religie care are in centru stadiul primitiv de teama in fata unor forte mistice. 
Ca stil determinant, Cult este o pictura hiperrealista, aproape fotografica, alcatuita din spatii misterioase bintuite de straluciri pline de mister. Elementele de inspiratie ce o compun folosesc, dupa cum marturiseste artistul, zone urbane periferice: o rampa de auto-service, o terasa a unui bloc de cartier, care par usor de transformat intr-un spatiu mistic. Într-o cheie mai putin interpretativa, este vorba de un peisaj al periferirei urbane descris prin efecte de lens flare, prin lumini la capatul scarilor de bloc ori ale tunelului casei liftului. 

Articol aparut in Observator Cultural Numarul 327 – 29 Iunie 2006