urban-capella-14Cu mult inainte de a exista aparatele fotografice, adica prin epoca barocului, artistii vremii se aratau interesati de cele mai inedite unghiuri de reprezentare a lumii, folosindu-se din plin de stiinta perspectivei. Asa ca pentru a crea lumea imaginata a sfintilor i-au reprezentat ca si cum acestia ar locui la etajul al 12-lea al unei cladiri, iar noi i-am privi de la parterul ei. si ca efectul sa fie complet, au realizat aceste picturi tocmai pe inaltele arcade ori tavane ale grandioaselor catedrale. Cocotate pe bolti, picturile frescelor accelerau efectul de inaltime, crescand progresiv volumele inspre grandoare si opulenta continuand plafonul in lumea celesta a sfintilor. 

Apropiat de performantele baroce, Dan Voinea coboara unghiul de reprezentare, urcand metaforic caldaramul trotuarului acolo unde era altadata cerul barocului. Sau, mai simplu spus, Dan creeaza imagini ca si cum ar privi “eroii” orasului de sub nivelul de calcare a pardoselilor sau asfaltului, ca si printr-o sticla transparenta. De fapt, personajele sale titanice calca efectiv pe campul vizual al privitorului. 

Lumea privita din perspectiva calcaiului unui Ahile urban este circulata de “judecatori” pe biciclete, de oameni care-si plimba cainii, care ghideaza cupa unui excavator. Sau se feresc de un camion ori de tren. Pe acestia ii numeste eroi, desi, mai curand, par oameni obisnuiti cu preocupari imediate, pierdute in cotidian. Mai curand aceasta ipostaza a unghiului privirii le da aspectul gigantesc. Personajele lui Dan Voinea umplu cadrul picturii parca explodate pe linii de compozitie, curbate, dinamice. Oarecum in linia stilistica a lui Valeriu Mladin.

“Fara a veni cu citate din «Capella Sixtina», «Urban Capella» contine totusi un itinerariu plastic-visceral al caderii si, deopotriva, al inaltarii”, spune Dan Voinea. “Urban Capella” este o expozitie de pictura cu totul noua, figurativa, “refreshing”. O escaladare murala a unei Capele Sixtine noi, imaginare si urbane, cu doua cicluri de lucrari in ulei, “Eroi” si “Judecatori”. Desi cu aspiratii la o simeza aeriana, neconventionala – pe tavan –, asa cum se vad, coborate sub arcade de caramida intr-un spatiu neasteptat de cochet si generos, fandand vital spre exterior, “eroii” si “judecatorii” se bucura de un cadru care le potenteaza miscarea, drapajul dramatic si fulgurant spre lumina. “Efervescenta lor contine o dinamica detonatoare: peretii de simeza par pulverizati in stropi si pete de vopsea cu amestec de praf si tencuiala”, mai spune artistul.

Panzele monumentale (unele dintre ele ajungand la patru metri) sunt pictate cu gesturi explozive, energice, cu o abundenta de mijloace de expresie. Din tesatura gesturilor picturale si a retelelor de vopsea stropita pe albul grundului, Dan Voinea alcatuieste carnatiile giganticelor personaje care au la propriu toata lumea la picioare. 
(Dan Voinea, “Urban Capella” Galeria, Sub Carturesti 16-30 septembrie)

Articol aparut in Romania Libera
http://www.romanialibera.ro/a135421/sixtina-urbana.html