teodora_stendlArta Teodorei Stendl trece prin gamalia unui ac, linia desenului pierduta apoi prin labirintul colorat al artei sale textile. Povestea lucrarilor sale este asemanatoare traseului mitologic al Ariandei printr-un labirint al rozelor. Cu fiecare lucrare a sa petrece cu migala linia desenului prin urechile acului cu care deseneaza de-o viata, prin labirintul de culori si texturi lumi de vis.
Opera Teodorei Stendl se hraneste din substanta lumii vegetale careia ii este dedicata si expozitia de fata: “Gradinile Edenului”. Multe din lucrarile sale sunt inspirate din motive florale. Atunci cand nu picteaza flori Teodora Stendl reuseste sa compuna suprefetele prin inflorituri. Apropiata prin aceasta spiritului roccoco, arta Teodorei Stendl respira delicatetea printr-o ornamentatie sclipitoare. Insa, spre deosebire de “gradinile dragostei” ale lui Watteau, gradinile Stendl nu sunt populate de oameni, ci de personaje mitologice. Fapturi legendare precum caii inaripati, inorogi, nimfe si lincorni alaturi de ingerasi si figura primordiala a barbatului si a femeii se ivesc in oceanul de flori si verdeata.
Aceasta lume fara oameni este relatata de artista in deschiderea albumului “Teodora si Ion Stendl” aparut la Editura Institutului Cultural Roman. “Nenumarate tufe de trandafiri diafan colorate: hatis de boschete de la griul cel mai pal pana la verdele-negru. Poteci ce duc la sculpturi napadite de flori si licheni aurii. Printre ramuri vad inorogi cu cornul dungat in alb si rosu, cai inaripati, coloane sparte la umbra carora se odihnesc nimfe. Pasari cu penaj de miniaturi persane zboara mici sau se aduna pe trepte. Zigurate negre, aurii, cu trepte multicolore, ce ajung pana la cer.
Ma plimb in vis sau cu gandul in aceste gradini secrete, pe care apoi le tes, le colez si le desenez (cateodata in mici carticele) spre a le oferi candva precum o floare-bucurie”.
Expozitia reuneste lucrarile artistei din mai multe perioade. Sub titlul “Gradinile Edenului” sunt alaturate lucrari apartinand seriilor: “Gradina Semiramidei”, “Gradinile Bomrazzo”, “Gradinile Secrete”, lucrari din seria “Ziguratelor”, tapiserii precum “De vorba cu ingerul” ori “Intelepciunea”, obiecte textile din seria “Venus” si cele din seria colajelor textile ce poarta titlul de “Fluturi”. In expozitie sunt puse alaturi noile lucrari ale artistei de cele care i-au consacrat deja imaginea. Generoasa selectie a lucrarilor, cu un usor caracter retrospectiv, ofera imaginea Teodorei Stendl ca artist complet. De la genul tapiseriei la colajul si obiectul textil, pana la pictura, desen, Teodora Stendl combina cu o incredibila prospetime tehnicile specifice artelor textile avand in acelasi timp migala unui bijutier bizantin. Este impresionanta intalnirea permanenta a artei sale cu materialitatea si cu mestesugul de a coase, de a impodobi si de a broda.
Colajele textile din seria “Fluturilor” ofera explozia stralucirii brocarturilor, fireturilor, perlelor de sticla, paietelor, margelelor, matasii. Spectacolul vizual oferit sub pretextul aripilor de fluturi intrece limitele figurativului prin placerea exuberanta de a impodobi. In acest caz decoratia inghite forma. Aripile acestor “Fluturi” arata de cele mai multe ori ca niste petale inflorite pe vrejuri alambicate. Insa in creatia Teodorei Stendl exista si fluturi cu aripi de arhanghel, cu usoare inflexiuni bizantine, cu o prezenta diafana.
Forta artei sale consta in substanta picturala pe care o are orice lucrare, fie ea si obiect textil. Puterea de a desena cu ata colorata, de a folosi firul pretios de brocart pentru a pune impreuna suprafete textile diferite si margele colorate este specifica obiectelor sale textile. Pare incredibila forta pe care un fir de material texil o are de a tese povesti. Nobletea roccoco rezultata este de o maxima stralucire cromatica. Colectia de obiecte textile ce poarta titlul “Venus”, “Adam si Eva” si “Centaurul Nessos si Dejaneira” poate fi incadrata genului “soft sculpture”. In cadrul rigid al unor sertare sclipesc torsuri, fragmente de corpuri; mici papusele inchise, protejate ca in niste mici vitrine. Corpurile moi, sensibile au o anatomie descrisa prin multe margelute, paiete si motive florale. Migala decoratiei la mici dimensiuni cucereste prin savoarea pretiozitatii de miniatura.
Cineva trebuie sa spuna povesti si pentru parinti. Arta Teodorei Stendl o face prin uimitoarea prospetimea de a despica firul narativ in ornament. Decorativismul seducator lasa in urma povestea, conducand trairea artei spre o experinta vizuala halucinata.
Expozitia “Gradinile Edenului” a Teodorei Stendl vine o data cu sarbatorirea primului an de activitate incheiat de Galeria Veroniki. Rosul cardinal, culoarea de referinta a galeriei, este covorul rosu pe care timp de un an s-au perindat valorile artei romanesti contemporane. 

Teodora Stendl, “Gradinile Edenului”, Galeria Veroniki Art, mai-iunie 2007

Articol aparut in Romania Libera

http://www.romanialibera.ro/a96628/pictura-vazuta-prin-gamalia-acului.html/