18Catalin Petrisor descrie prin pictura sa un spatiu pe care putini pot sa si-l imagineze intr-o forma de nepopulare cu pamant si pamanteni. Atractia cerului, a imponderabilitatii, a plutirii aduc in pictura lui Catalin Petrisor o aroma science-fiction. Cerul picturilor sale este bantuit de umbre humanoide, de nori care iau foc la fel ca o hartie, de gauri in cer, de nori cu colturi care zgarie parca cerul despicand lumina in gradiente cromatice etajatate de cer si nori. In unele dintre picturile lui Catalin Petrisor atmosfera de reverie, asemanatoare picturii metafizice, este data de lipsa pamantului. Atunci cand acesta apare, suprafata lui este de tipul peisajelor olandeze, cu orizontul jos, cel mult o treime din pictura – pamant si restul de doua treimi – cer. 
Leonardo Da Vinci marturisea ca cerul cu norii si formele lor au fost pentru el una dintre cele mai consistente lectii de desen. Imaginea cerului a traversat pictura peisagistica, scenele pastorale si de gen, lasand in urma reprezentari ale efemerului si perisabilitatii.
Privind inspre cer, Catalin Petrisor observa un ecran avant la lettre folosit pentru decupaje de tipul chroma ale unei industrii a imaginii fotografice si filmice. Prin actuala expozitie Chroma Sky (Blue Key), cerul este privit in contextul industriei digitale ca fond pentru corpuri ceresti, nori si alte obiecte zburatoare sau plutitoare. Cerul, in mediul digital, este o suprafata cromatica ce poate fi selectata printr-un click de mouse, translata si inlocuita de figuratie cu efecte speciale. Prin urmare, contemplarea norilor care ii sugerau desene lui Leonardo este in lumea mediului digital o tehnica de selectie, extragere si inlocuire cu figuratie. Ecranul cerului este fondul pe care se decupeaza naluci, corpuri ceresti, fenomene meteorologice, dar se poate imbunatati din punctul de vedere al industriei productiei de imagini, cu efecte speciale vizuale. Prin urmare, cerul a fost si este mediul predilect pentru fortarea imaginatiei vizuale.
Aparitia unui element perturbator, de tipul bizareriei unui nor volatil ce se decupeaza cu un colt de 90 de grade pe cer, sau a imaginii unui cer intr-un nor, in asa fel incat nu mai poti distinge daca cerul pluteste intr-un nor ori norii pe un cer, introduce surpriza in tensiunea asteptarii. 
Unele dintre lucrarile expozitiei Chroma Sky (Blue Key) au acea calitate de peisaj neutru pe care o ofera un wallpaper steril de Windows, de Mac ori de telefon mobil. O golire de peisaj in sensul genului pictural in cadrul unei picturi de efecte supranaturale, de asteptare si abstractizare figurativa.
Imaginile inselatoare sfidand legile fizicii sunt pictate cu un simt dezvoltat al supranaturalului. Catalin Petrisor este printre putinii artisti care reusesc sa traduca vizual un imaginar al spatiului si al explorarilor sale moderne. Intr-un viitor proiect, pictura sa ar putea descrie cu usurinta spectaculoase explorari spatiale ale NASA. Dupa expozitia Cult din iunie-iulie 2006, Catalin Petrisor si-a indreptat zona de interes inspre zona dominata de religia cuceririi si cercetarilor spatiale. 
Catalin Petrisor practica o pictura fara retusuri, fara repictari si reveniri. Arta sa este premeditata, elaborata inaintea momentului asternerii culorii pe panza. El pare a avea in minte imaginea finala pe care in momentul executiei o obtine cu un minimum de cantitate de culoare si mijloace de exprimare. Pictura sa este fara urma de tusa, fara pensulatie, fara desen si fara gest, este aproape ca o imagine imprimata, in care urmele executiei sunt inexistente. Mai mult decat atat, este o pictura fara rama, care se prelungeste pe muchiile sasiului, decupandu-se ca un obiect, nu doar ca o suprafata, fortand limitele privitului. 

Catalin Petrisor, Chroma Sky 
(Blue Key), Anaid Art Gallery, 12 aprilie-12 mai 2007

Articol aparut in Romania Libera 
http://www.romanialibera.ro/a93232/peisaje-cu-cer-decupat.html/