imagineIn seria expozitiilor dedicate artistilor disparuti in ultimii ani, MNAC a alcatuit o selectie de lucrari, din opera lui Ion Bitzan, Ovidiu Maitec, Florin Mitroi si Ion Nicodim.
In mare parte, selectia de lucrari este neexhaustiva, amestecand lucrari din diferite perioade de creatie ale artistilor. Din nefericire, expunerea sufera muzeografic prin neetichetare si nedatare, castigand insa estetic prin grija curatorilor de a o gandi ca pe o instalatie artistica. Aceasta desprindere de contextul istoric este asumata de organizatorii expozitiei ca fiind necesara pentru un nou tip de analiza a acestor opere vitregite de “superstitii istoriografice”. “Inapoi la opere” pare a fi indemnul spre reevaluarea surselor artei noastre contemporane prin intermediul celor patru artisti. Acest demers urmareste, dupa cum spun organizatorii, “sa stimuleze studii monografice aprofundate despre opera acestor artisti, opera insuficient cunoscuta, prea putin promovata” si interpretata cu multe prejudecati.
Cele patru nume descriu o etapa a modernitatii postavangardei romanesti cunoscuta ca “mitologii personale”. Chiar si asa incomplete si razlete in expunerea prezenta, lucrarile celor patru reusesc sa recompuna imaginea scenei artistice romanesti a aproape trei decenii: ’70, ’80, ’90.

Demersul de intoarcere la lucrari surprinde o imagine de recompunere a atelierului sculptorului Ovidiu Maitec (1925-2007) cu lucrari in diferite stadii de realizare, de la proiecte la asamblaje de ustensile de perforat si cioplit, pana la stadii finale. Se pare ca exista o alchimie a spatiului unui atelier, mai cu seama cand acesta este al unui sculptor. Modul in care acesta isi organizeaza lucrarile – unele terminate, iar altele abia incepute – formeaza pentru unii adevarate ansambluri sculpturale. In mod sigur grupajele volumetrice nu sunt lasate la intamplare, chiar atunci cand par neglijate ele destainuie multe despre personalitatea sculptorului. Un atelier de sculptor strange in timp volume, “ramasite” de idei, forme abandonate, materiale neslefuite ce contin viitoare opere de arta. In expozitia de fata se dezvaluie tocmai aceasta fata a volumelor ascunse, nesemnificate si fara titlu. Lucrari deja cunoscute, cum sunt “Radarele”, stau alaturi de altele necirculate, intr-o ambianta viscerala de materialitati peste care domina lemnul. 
In cazul lui Ion Bitzan (1924-1997), intoarcerea la lucrari este introdusa prin insusi actul sau artistic, care pastreaza de regula si chiar cultiva insemnele mainii, manualitatii prin tehnica scrisului conceputa ca proces de elaborare grafica (scriitura), si nu ca obiect finit. Scriitura si lectura il transforma pe privitor intr-un co-producator activ. Cartile lui Bitzan codifica mesaje fara identitate reala proprie, propunand insa multiplicarea la infinit a variantelor de interpretare a scriiturii si alfabetelor imaginare.
Intoarcerea la lucrarile lui Florin Mitroi (1938-2002) este sinonima cu reparcurgerea demersului sau simbolic. Mitroi este creatorul unei opere austere, mijloacele sale de exprimare ajunse la maturitatea plastica sunt esentializate la maximum. Antrenamentul liniei taioase va fi substituit in ultima perioada cu decupajele de tabla.
Drumul de intoarcere spre opera lui Ion Nicodim (1932-2007) poate incepe cu lutul, tarana lipita de paie tocate, liantul la propriu si la figurat al etapelor creatiei sale. Itinerarul parcurs de la panzele uriase stropite cu angobe la inimile de chirpici inaltate ca niste capiteluri pe coloane conice, la cartea de pamant dedicata lui Cioran, pana la chivotul cu coconi sunt plamadite intr-un dialog cu pamantul originii sale dobrogene.
Daca ar trebui numit liantul operelor celor patru artisti, acesta ar fi arta obiectuala. Cu siguranta, reevaluarea operelor celor patru remarcabili artisti va aduce la lumina si alte directii importante ale artei contemporane romanesti.
Mare parte din lucrarile expuse nu fac parte, din nefericire, din colectii publice, expozitia fiind realizata cu sprijinul familiilor artistilor, al doamnelor Victoria Bitzan, Sultana Maitec, Beatrice Victoria Mitroi si Ariana Nicodim. 

Bitzan, Maitec, Mitroi, Nicodim
Muzeul National de Arta Contemporana, iulie-septembrie 2007

Articol aparut in Romania Libera
http://www.romanialibera.ro/a104516/patru-fete-ale-modernitatii-bitzan-maitec-mitroi-nicodim.htmll