dscn6739Maxim Dumitras lucreaza un obiect cu placerea pe care un tata o are cand face un arc copilului sau. Astfel sculptorul face diferite sculpturi-ustensile din dorinta paternala de a avea cu ce se juca copiii sai, privitorii artei sale. De aceea sculpturile sale sunt atat de atractive la nivelul perceptiei vizuale ce devine si o dorinta tactila.
Multe din ultimele sale sculpturi par a fi ustensile ale unor mestesuguri uitate. Maxim Dumitras este tipul de artist interesat de mestesug. Il poate povesti si arata oricand in nenumaratele feluri de apropiere de materie. Cuceririle artei sale vin din libertatea cu care urmareste la fel ca un mestesugar posibilitatile materiei. Arta lui Maxim Dumitras se hraneste din materialele cu care este realizata.
Maxim Dumitras in momentul in care se fixeaza pe o tema lucreaza in serii. In expozitia “Treceri” isi propune sa uneasca ambele capete ale unei nuiele in seria intitulata “Absenta incercuita”. Sa descopere forma zvelta a materiei care isi ia zborul in seria “Pasari”. Ii place sa intervina in spiritul materiei, sa o descopere, asa cum numai un sculptor poate sa o faca. De cele mai multe ori intervine in locurile de intersectie, in nodurile, verigile si imbinarile in care formele se unesc sau se despart ca si in seriile “Vazduh si Arc” sau “Fuga din incercuire”. In expozitia “Treceri” arcele de cerc sunt nervurile structurale pe care Dumitras asaza formele, “absente incercuite”. Asocierea absentei cu golul din interiorul unui cerc sau al unui arc transforma prezenta in forma care o incercuieste. Golul este definit prin delimitare. Materia este la randul ei definita prin imprejmuirea nimicului, la granita unde incepe golul.
Morfologia spatiului reprezentat sculptural are in expozitia “Treceri” conotatii traditionale, arhaice. O contributie importanta la continuarea unei iconografii specific romanesti o are seria “Deal-Vale”. Peisajul spatiului mioritic, sintetizat de Blaga ca spatiu-matrice indefinit ondulat, este desavarsit formal de Maxim Dumitras prin aceasta structura de arce. Formele “Deal-Vale” sunt definite poetic una fata de alta, prin delimitarea de proximitate. Valea este golul care a inghitit plinul dealului. In acest gen de exprimare isi gaseste locul candoarea. Este o oarecare apropriere formala de imaginarul lui Antoine de Saint-Exupéry, de acel desen sintetic al palariei care este explicat ca un sarpe care a inghitit un elefant. Seria “Deal-Vale”, cu declinarile ei de texturi lucrate cu finetea unui bijutier, este un astfel de exercitiu de imaginatie.
Prin mijloacele de exprimare ale picturii, Maxim Dumitras reia tema “Propunerii de absenta”. Pornind de la colaje, imagini ale realitatii, el le integreaza in spatiul pictural si mai apoi in texturi ale prezentei cromatice. Este interesant cum Maxim Dumitras simte nevoia de a se exprima figurativ in mediul ceramicii. Panourile sale ceramice sunt un suport de argila, pe care prin intermediul glazurilor colorate desenaza, uneori in relief, personaje si animale.
Numarul mare de lucrari, usurinta cu care artistul abordeaza orice gen artistic de la sculptura, plastica mica, ceramica, pictura, desen, grafica, fotografie, instalatie, arte decorative il recomanda pe Maxim Dumitras ca artist complet. De putine ori lucrarile sale sunt sub povara dimensiunilor. Este o calitate a sculpturilor sale aceea ca pot fi reproduse la orice scara.
Atrasa de materialitate, sedusa de placerea de a defini tactil suprafete, arta lui Maxim Dumitras este deja o opera de referinta asezata in modernitatea romaneasca.
Imaginea completa a activitatii sale este de acum de nedespartit de reusita organizarii Muzeului de Arta Comparata de la Sangeorz-Bai, (www.macsb.ro), un patrimoniu artistic contemporan si traditional unic.

Galeria Veroniki Art, aprilie-mai 2007

Articol aparut in Romania Libera 15.05.2007

https://romanialibera.ro/stil-de-viata/timp-liber/arta-traita-la-maxim-dumitras-95114