Daniel Knorr este artistul care a cistigat concursul de proiecte al participarii Romaniei la Bienala de la Venetia, cu proiectul intitulat European Influenza 2002-2005 sau Gripa europeana 2002-2005. Proiectul sau consta in prezentarea pavilionului Romaniei gol. Singurul element de decor este o eticheta pe care este trecut titlul proiectului.

Vestea a nascut repede reactii in breasla artistilor, si nu numai. In aceste discutii se disting cel putin doua categorii de comentatori. Prima este cea a sustinatorilor lui Daniel Knorr si ai artei sale. Acest grup se suprapune, in mare, cu cel al adeptilor ideii de arta la limita genurilor artistice, avind ca principal argument adaptarea perfecta a mijloacelor artistice in contextul actual al situatiei artelor din Romania. O atitudine novatoare, dar fatalista in esenta. Cum arta de idee pare a fi mai degraba genul proxim al filozofiei, exista, firesc, si un grup care respinge ideea proiectului lui Knorr.

Acest grup este reprezentat de sustinatorii artei care se materializeaza intr-un „obiect artistic“ caracterizat prin culoare, forme, dimensiuni etc. Proiectul lui Knorr este, pentru cei din urma, un fel de greva artistica, si nimic mai mult. Mai degraba, seamana a modalitate de a utiliza bani publici in scopuri nonartistice – de aici si indignarea acestora. Discutia se poarta, asadar, alunecind in extremele celor care au frustrarea unei lungi istorii in care au vazut cum din banul public se satisfac uneori doar interese personale. In aceasta privinta, Daniel Knorr are, totusi, argumentul final. Anume, cel al realizarii, de ceva vreme, de proiecte artistice „invizibile“ din fondurile citorva dintre marile galerii internationale. Lucrarea lui Knorr Gripa europeana 2002-2005 face parte dintr-o serie mai mare de opere conceptuale, expuse la New York sau Zürich.
O alta dubla intrebare atrage atentia: cit de reprezentativ pentru pavilionul Romaniei poate fi un astfel de proiect conceptual si un artist de origine romana, care traieste in Germania din 1982?

– „Cel care ne reprezinta la Bienala n-are nimic in comun cu arta din Romania“
Arta conceptuala nu constituie, cu siguranta, una dintre principalele tendinte artistice romanesti, oricit de radicale ar fi ele. Obisnuiti, in Romania, cu arta realizata prin mijloace conventionale, de expresie clasica, reprezentarea artei romanesti printr-o lucrare de arta conceptuala pare a fi in neconcordanta cu situatia din tara.
Ramine in discutie un fapt, semnalat in titlul unui articol dintr-un cotidian autohton: „Cel care ne reprezinta la Bienala de la Venetia n-are nimic in comun cu arta din Romania“. Subiectul in discutie dobindeste, in acest fel, tendinte nationaliste, prin opiniile radicale ale unor grupuri de „patrioti“, pe care nu le vom discuta aici.

– Daniel Knorr refuza sa comenteze
In alta ordine de idei, la editia trecuta a Bienalei, unul dintre proiectele conceptuale cele mai indraznete a apartinut artistului spaniol Santiago Sierra. Acesta a uluit o lume intreaga cu ideea unui pavilion plin cu lucrari, dar a carui intrare era interzisa pentru toti vizitatorii fara pasaport spaniol.
Titlul proiectului, Gripa europeana 2002-2005, se refera la intervalul de timp scurs de la ultima participare a Romaniei la aceasta Bienala.
Se impune o mica rememorare a ultimilor artisti romani prezenti la Bienala de la Venetia. La editiile anterioare au participat Dan Perjovschi si SubReal in 1999, Ruxandra Balaci (un proiect cu patru artisti, intitulat Context) in 2001 si Calin Man in 2003.

Intrebat de un reporter despre proiectul de la Bienala, Daniel Knorr a refuzat sa ofere detalii despre subiect: Avind in vedere ca ma aflu in perioada de pregatire a lucrarii, doresc sa-mi rezerv dreptul de a comenta aceste puncte dupa (prezentarea) incheierea proiectului. Este pentru mine, ca si pentru altii, cred, greu sa ma exprim inaintea prezentarii lucrarii“.
Pentru ca una dintre temele Bienalei de anul acesta este intitulata „Cu un pas inainte“, Knorr considera ca acesta ar trebui sa fie scopul oricarui artist in fiecare zi. De unde s-ar putea deduce, in termenii propusi de arta lui Knorr, o perspectiva vida, asa incit la editia de peste doi ani probabil toti artistii vor prezenta pavilioanele goale ale tarilor lor.

– Discutarea conceptelor artistice si a mijloacelor de exprimare
Miza finala a proiectului artistic al lui Daniel Knorr ramine, cu siguranta, discutarea atit a conceptelor artistice, cit si a mijloacelor de exprimare. Ca arta nu este un domeniu de interes national, ca sportul, care sa atraga atentia si participarea cetatenilor se observa din indiferenta cu care orice poate fi trecut cu vederea, daca sintem tari la fotbal macar si la gimnastica.
Incepem prin a publica, in exclusivitate, citeva dintre propunerile proiectelor de concurs, impreuna cu comentariile autorilor si amanunte despre cum a fost organizat concursul, cum s-a desfasurat jurizarea, precum si opinii atit despre proiectul cistigator, cit si despre cele necistigatoare.
O parte dintre aceste pareri a fost facuta publica la cererea mea expresa, altele au fost exprimate pe forumurile de discutie ale comunitatii artistice: nettime si incepem. Cum, in unele cazuri, este importanta si ordinea cronologica a opiniilor exprimate, am indicat si data la care au fost facute comentariile.

Articol aparut in Observator Cultural Numarul 258 – 3 Martie 2005