[photosmash id=1]
Este pentru prima data cind pictura romaneasca este bintuita de schelete umane, exceptind putinele naturi statice de tipul memento mori ale si mai putinilor pictori romantici si simbolisti. O tema, asadar, rara si atipica „specificului national“, o tema de provenienta romantica, grava, crepusculara.
Roman Tolici alege un titlu latinesc, In Exitus, pentru expozitia si lucrarile sale de la Galeria H’Art. O limba moarta, pentru titlurile picturilor ce reprezinta formele scheletelor umane parasite de viata care traiesc in afara timpului intr-o lume mai mult de cer. Contrejour-ul acestor schelete umane surprinse in lumina crepusculara degaja curiozitate si mister.
Privind cerul instelat prin orbitele unui craniu descoperim o fermecatoare alegorie contemporana a mortii si a timpului. Ritmul ametitor al lumii contemporane a scos din scena imagistica genul alegoriei. Pare nefolositor sa te desprinzi de goana dupa nou si sa meditezi asupra valorilor universale, atemporale.
Lucrarile In Exitus sint alegorii ale vremelniciei existentei umane si ale pasiunii neimplinite, ale puterii distrugatoare a trecerii timpului si ale calitatii lui de a fi etern. Scheletele in peisaj, profilate pe cer, sint metafore ale infinitului. Albastrul cerului si albul galbui al scheletelor, straveziul oaselor creeaza o atmosfera romantic lugubra.
Pictura figurativa de profunzime este putin gustata intr-o perceptie lejera mediteraneeana. Imaginile simbolice, nordice, austere sint reprezentate de Roman Tolici intr-o forma realista. Realismul mortii invinge lirismul eternitatii. Corectitudinea anatomica cu care artistul reprezinta scheletul uman nu este neaparat forma cea mai poetica si picturala a sa. Alegoria mortii reprezentata de schelet este demitizata, golita de continutul simbolic fixat de istorie, pentru a fi asociata culturii death. Dar mai are inca picturalitate genul imagistic revendicat si asimilat muzicii metal si filmului horror?
Imaginea mortii, a eternitatii reprezentata sub forma unui schelet cu coasa in spate este uzata si transformata intr-o mascota pop compatibila cu niste carti de tarot. Moartea in secolul al XXI-lea are alte fete, sinonime cu violenta, masacrul, terorismul, accidentele si calamitatile. Nu se mai moare acasa, ci in plina strada, nu mai astepti moartea, ci ea vine fulgerator, atentia trece de la individul care moare la masele de oameni. Incinerarea nu mai lasa in urma decit o pulbere amorfa.
Cu atit mai stranie este aparitia acestei teme in pictura lui Roman Tolici. Abordarea alegoriei este un semn de maturitate artistica, rezolvata tehnic prin mijloace de expresie clasice, de finete realista.
Tema actuala, moartea pindeste dupa colt intr-o lucrare de Roman Tolici.
articol aparut in Observator Cultural Numarul 293 – 3 Noiembrie 2005
Recent Comments