Asociația Cartierul Creativ Carolina a fost înființată anul acesta în Alba Iulia din dorința membrilor fondatori de a reuni artiști și pasionați din industriile creative și culturale locale. În luna august, aceasta a câștigat cu proiectul „Urbingo Centenar” finanțarea din partea Ministerului Culturii și Identității Naționale, în cadrul sesiunii ACCES CENTENAR 2017, și au primit tot suportul pentru implementarea lui din partea Primăriei Municipiului Alba Iulia (în calitate de co-finanțator), Muzeului Unirii din Alba Iulia, Muzeului Naţional al Hărţilor şi Cărţii Vechi și Muzeului Național de Istorie a României.

Proiectul „Urbingo Centenar” va avea lansarea sâmbătă, 25 noiembrie 2017, ora 10:00, la Caponieră, în spatele Palatului Apor din Alba Iulia. Acesta are la bază ideea construirii unui joc artistic-interactiv, folosind drept suport jocul Urbingo, dezvoltat inițial de Laimikis.lt – urban games and research, o asociație din Lituania specializată pe dezvoltarea și cercetarea jocurilor urbane.

Implicați în proiect au fost artiști și creatori, precum KITRĂ care a animat o instalație artistică, parte din jocul Urbingo, sau echipa KOOHO, designerii și creatorii instalațiilor din cadrul proiectului. Ne-au răspuns la întrebări legate de proiect, de jocuri ca modalitate accesibilă de a rezona cu istoria, de contribuția acestora la natura simbolică a jocului Urbingo readaptat celebrării Centenarului Marii Uniri.

1. Jocul este o modalitate bună de a-i aduce pe oameni mai aproape de istorie? De ce?

Milán (KOOHO): De obicei, un vizitator sau un turist va vizita cele mai importante situri dintr-o localitate, fără să caute locurile ascunse, dar cu aceeași valoare istorică, intelectuală sau estetică. Mai mult, ei sunt foarte selectivi. De exemplu, participând la un tur ghidat al fortificației albaiuliene, ni s-a alăturat un grup, din care unii erau mai curioși să afle pe unde a intrat Mihai Viteazul în Alba Iulia, decât să afle lucruri despre Catedrală sau despre cetatea de tip Vauban. Deoarece obligă într-un fel jucătorii să parcurgă traseul și să viziteze niște detalii istorice ascunse, jocul aduce oamenii mai aproape de istorie, prin diversificarea și aprofundarea informațiilor și a experiențelor.
Botond (KOOHO): Jocul este asociat mereu cu petrecerea timpului liber, asemenea unei excursii, însă realitatea este destul de diferită. Din experiența mea, mulți oameni devin plictisiți după un timp de vizitarea unui loc, oricât de spectaculos ar fi, pentru că relația obișnuită este una pasivă, de simplă culegere a informațiilor. Volumul de informații cu care se întâlnește un vizitator este destul de mare, dar pentru mulți este unul lipsit de asocieri și greu de memorat. Scenele jocului dau posibilitatea de a crea asocieri cu o experiență istorică trăită pe viu.

Instalatie KOOHO

KITRĂ: Cred că jocul are puterea să ne trezească acea curiozitate inocentă de copil și ne ajută, astfel, să devenim mai receptivi, să primim altfel informațiile. Cred că istoria are șanse să fie mult mai bine înțeleasă și retrăită, dacă este relatată în mod interactiv, prin intermediul jocului.

2. Care sunt avantajele și dezavantajele îmbinării artei contemporane cu istoria? În ce fel arta contemporană poate fi îmbinată cu istoria națională?

Milán (KOOHO): Nu aș vorbi despre avantaje și dezavantaje, ci mai degrabă despre niște linii de ghidaj. Arta contemporană poate ajuta un sit istoric să rămână viu, ca zona istorică a unui oraș să nu devină numai un muzeu 3D, ci să rămână o zonă care se schimbă în permanență. Desigur, orice intervenție trebuie să fie foarte sensibilă și să trateze cu respect istoria. Există mai multe modalități de îmbinare a artei contemporane cu istoria națională. De exemplu, ea poate să fie o temă recurentă sau o sursă de inspirație pentru artă. Arta contemporană poate reflecta la anumite momente istorice cu conotații sau efecte pozitive sau negative asupra perioadei recente. Putem învăța, astfel, din istorie într-un mod mai liber, mai aproape de ființa umană, și ne ajută să deducem singuri ce a fost bine, ce merită păstrat, ce a fost rău, ce trebuie avut în vedere pentru viitor.
Botond (KOOHO): Conceptul de „îmbinare” presupune ca cele două arii îmbinate să fie egale. Arta contemporană este tot timpul în relație cu istoria, fără să existe neapărat o relație obiectivă. Este firesc ca unui loc care face parte din istoria omului să i se reconfigureze semnificația în funcție de diferitele momente istorice. Arta contemporană face parte din actualitate, dar va deveni istorie la un moment dat. Un loc fără provocări istorice poate fi considerat mort.
Am avut norocul să vizitez multe expoziții de artă și mereu am fost plăcut surprins să văd, de exemplu, lângă picturile lui Rembrandt o interpretare contemporană în formă grafică sau sub forma unei fotografii. Este mai expresivă o operă, dacă nu este captivă unei perioade istorice determinate.

KITRĂ: Nu aș putea să analizez lucrurile în termeni de avantaj și dezavantaj. Cred că, prin intermediul artei contemporane, istoria națională este redată dintr-o altă perspectivă și poate ajunge altfel la oameni.

3.Care credeți că este contribuția artei voastre în proiectul Urbingo Centenar?

Milán (KOOHO): Instalațiile noastre încearcă să exprime anumite evenimente sau spații istorice (de exemplu la Pavilionul cu Ferestre), dar și să transmită cumva sentimente sau senzații (în cazul instalației „Tranșeul”). Mai mult, ele adaugă niște „puncte bonus” pentru jocul Urbingo, arătând că nu ne aflăm într-un simplu muzeu, ci într-un oraș care trăiește.
Botond (KOOHO): În traseul de plimbare prin oraș, între atracțiile spațiului urban, proiectul nostru este concentrat pe experiența alternativă. Fiind obiecte atipice într-un oraș istoric în care ești spectator, designul propus de noi pune mare accent pe experiența personală, care face parte din instalație. Privitorul nu este doar simplu observator, ci poate folosi obiectele sau poate interacționa cu ele.
KITRĂ: Am abordat tema Marii Uniri printr-o relatare vizuală abstractă. M-au inspirat ideea semnăturii și puterea pe care acest gest simbolic a căpătat-o în contextul Marii Uniri, dar și rolul pe care culoarea îl poate avea în construirea simbolisticii și în definirea identității unui grup.

Kitră – Credit Florin B Cage

4. Ce simbolizează pentru voi centenarul Marii Uniri?

Milán (KOOHO): Chiar dacă de-a lungul timpului anumite puncte importante din Rezoluția de la Alba Iulia au fost neglijate, Unirea simbolizează crearea acestei țări. Îmi doresc ca Centenarul Unirii să simbolizeze pentru noi toți faptul că orice grup sau nație de pe teritoriul României își dorește să contribuie pozitiv la viitorul țării.

Botond (KOOHO): A trecut mult timp de când România are configurația geografică actuală. S-au schimbat multe lucruri, atât fizic, cât și în mentalul colectiv.
România nu mai este aceeași care a fost în perioada respectivă și nici mâine nu va avea aceeași configurație ca astăzi. Centenarul este important ca moment istoric, dar nu mai este o amintire personală și individuală pentru noi, căci oamenii de atunci au dispărut. În ziua semnării Rezoluției a fost decis viitorul unui popor. Deși suntem influențați de acea decizie, luăm la rândul nostru decizii care influențează gradual viitorul. După semnarea Rezoluției au existat multe tipuri de raportări la istorie, fie într-un mod negativ, fie într-unul pozitiv, benefic. Cred că este momentul să ne aducem și noi contribuția la înțelegerea autentică a acestui eveniment major.

Kitră: Este un eveniment de cotitură și mă bucur că îl sărbătoresc într-un context istoric atât de complex, prin propria contribuție.