Paradisul necesar: o arhitectură a fericirii

ROXANA CONSTANTINESCU

DanaArtGallery și Metropolis Art Collection vă invita să vizitati prima expoziție personală a artistei Roxana Constantinescu.

Metropolis Art Collection / Metropolis Center, Str. Grigore Alexandrescu nr. 89-97, București Vernisaj :10.10.2017, ora 19:00

Expoziția se poate vizita în perioada 10.10 – 11.11. 2017 de luni până sâmbăta în intervalul orar 12:00 – 20:00.

Curator: Daniela Zbarcea

Prezintă: Carla-Francesca Schoppel

 

„Paradisul necesar reprezintă un manifest ironic pentru elementele care perturbă echilibrul urban. Demersul artistei porneşte de la documentul fotografic, mai precis de la fotografiile realizate de artistul Alfred Schupler, lucrări care au fost prezentate în anul 2016 la Galeria de studio Korunk, în cadrul expoziţiei „Adiaforie citadină”. Intervenţia artistei presupune însă şi nevoia de a depăşi limitele fotografiei în vederea transpunerii plastice a destinului arhitectural şi uman. Inspirat de observaţiile lui Alain de Botton, care afirma că lucrurile care fac atrăgător un oraş pot fi încapsulate în şase principii, proiectul arată că în privinţa esteticii oraşului nu avem factori de subiectivizare. Estetica mediului urban nu este doar un element de identitate a oraşului, ci şi nevoie primară a omului. Drept urmare, modul în care arată şi este trăit un oraş deţine o dublă funcţie, de modificare şi de oglindire a psihologiei individuale.

Lucrările propun reevaluarea peisajului urban şi evidenţiază schimbările produse de sublimarea mecanismelor consumeriste, în defavoarea valorilor estetice. Artista se întoarce la imaginarul colectiv şi utilizează motivul peştişorului de aur, sondând dorinţele personale şi ale comunităţii. În acest fel, Paradisul necesar menţine ideea salvării universului citadin alterat. Peştişorul de aur însoţeşte statuile opulente care înlocuiesc vechile monumente, stă în preajma clădirilor de patrimoniu decăzute şi lângă arhitectura nouă, el ghidează privitorul prin peisajul sărăcit, aglomerat numai de biserici şi maşini. Descoperim un evident contrast între clădirile neconservate şi tendinţa de a crea arhitectura devalorizată a prezentului, precum şi înlocuirea sau transformarea continuă a elementelor de estetică ale oraşului în obiecte consumabile. Toate acestea determină întoarcerea artistei la simbolul salvării prin miracol.

Dialogul cu filosofia, cu teoria artelor şi cu metodele arhitecturii marchează opoziţia dintre mediul ambiant contemporan şi tendinţele sau idealurile trecutului, acum neglijate. Lucrările reflectă valorile materiale ale esteticii, implicit complexităţile lumii vizibile, deci modul în care senzaţiile primite de la mediul înconjurător pot spori sau dizolva valorile morale umane, printr-o continuă modelare a condiţiilor culturale. Valoarea simbolică a oraşului influenţează atitudinea omului faţă de mediul înconjurător şi de propriile valori morale, astfel că peisajul urban prezintă prin atributele materiale şi nonmateriale ale mediului construit modul în care omul răspunde spaţiului şi lumii interioare reflectate în acesta.

Valorile civice, diversitatea culturală şi experienţa activă a mediului apar în Paradisul necesar dinamic şi idealizat,graţie peştişorului de aur. Artista activează în fiecare lucrare dorinţa de a recupera dialogul dintre spaţiu şi timp şi de a menţine astfel vechile semnificaţii estetice. Lucrările permit întoarcerea la trecutul de aur care modela estetic oraşul atât prin ordine şi armonie, cât şi prin simţul locului, reflectat în arhitectură şi în jocul planurilor orizontal şi vertical. Proiectul recuperează conceptual şi reprezentaţional senzaţia de familiaritate şi de apartenenţă la spaţiu, printr-o vădită confruntare cu ceea ce este dezirabil în societatea contemporană.”

Carla-Francesca Schoppel