Platforma X ediția a 4-a debutează miercuri, 18 octombrie, de la 19.30 la WASP, cu primele evenimente, avându-i ca protagoniști pe Anastasia Manole, Ana Golici și Cătălin Burcea.

Platforma X – editia a 4-a este un proiect cultural organizat de Asociatia 4Culture, in co-productie cu WASP Studios.
Parteneri: UNARTE – Universitatea Nationala de Arte Bucuresti, Borderline Art Space, Iasi, Zeppelin, PostModernism Museum.

Proiect cultural co-finantat de AFCN – Administratia Fondului Cultural National.

Curatori: Olivia Nițiș & Ciprian Ciuclea

WASP – Working Art Space and Production
Strada Ion Minulescu 67 – 93
Fabrica Flaros, corp E, etaj 2
București, România
contact@waspmagazine.com

Anastasia Manole / Instalație “I like you better online”
likeyoubetteronline.com
Proiectul constă într-o instalație ce se concentrază asupra voyerismului, a supravegherii, asupra plăcerii de a privi pe cineva care nu știe că este privit sau, din contră, care acceptă privirile și se comportă ca atare.
Lucrarea este inspirată de proiectul JennyCAM, un website faimos, care a transmis de-a lungul a mai multor ani viața lui Jennifer Kaye Ringley și de performance-ul Excellences & Perfections al Amaliei Ulman, transmis pin intermediul conturilor de Instagram și Facebook.
Proiecțiile se joacă cu starea de voyerism, iar website-ul este spațiul performativ prin intermediul transmisiunii live și a chat-ul interactiv. Cele două perspective de interacțiune cu privitorul regăsesc persoana care este privită într-o relație interschimbabilă între putere, fragilitatea expunerii fără a ști ca este privită și puterea exhibiționistului care joacă pentru plăcerea de a disimula și de a manipula pentru a crede în realități false.
 
Anastasia Manole folosește imagini de stock, disponibile la o căutare rapidă pe google, video-uri de pe youtube sau din bănci gratis, intervenții minore de montaj și editare foto-video, câteodată mai elaborate, dar în mod deliberat schițate, neterminate, pentru a realiza un comentariu personal asupra modului în care arta a redevenit un meșteșug ce imită realitatea. Anastasia încearcă să realizeze imagini remixate dezirabile vizual, folosește elemente din viața personală ce se desfășoară în mare parte online, selfies, fotografii găsite pe motoarele de căutare, cultura social media cu toate aplicațiile (apps) implicate și educația sa artistică academică pentru a activa un nou univers psihedelic, vibrant, în care aptitudinile artificiale nu își mai găsesc locul, iar jocul și plăcerea preia controlul. Lucrările ei sunt ancorate în explorarea auto-referențială, pendulând între afișări spontane de feminism și remixable data.
Ana Golici (SUA) / Live prin transmisiune skype – Printmaking and seriality in digital art communication
Ana Golici este o artistă din generația ’80 a cărei dezvoltare artistică a fost puternic marcată de revoluția digitală. Opera sa artistică poate fi impărțită în două secțiuni clare: înainte și după revoluția digitală. Încă de la începutul anilor ’90 a folosit scannerul ca pe o unealtă de creație.
Primele lucrări digitale le-a imprimat pe printerul color “Primera” primul printer digital color a cărui tehnologie greoaie se baza pe mari temperaturi și suluri de culoare. Imprimarea unei pagini A4 dura o oră, câte 15 minute pentru fiecare culoare, imprimate (transferate) una peste alta de pe un suport (sul).
“Hârtia de imprimare era specială, lucioasă. Nu mă mulțumea atunci nici dimensiunea limitată și nici calitatea hârtiei, dar calitatea imaginii era foarte bună și am început să experimentez și să dezvolt primele lucrări digitale de mari dimensiuni.
În 1998 am făcut primele printuri digitale de mari dimensiuni ( 300 x 200 centimetrii) pe hârtie japoneză (archival) folosing printerul Ink jet Epson. Încă nu existau printerele digitale de mari dimensiuni. Pe cel mai mare Epson printer se putea imprima atunci maximum 11 x 17 inches. Ca să ajung la o dimensiune mult mai mare am imprimat lucrarea din sute de foi 11 x 17 pe care le-am lipit la un loc refăcând în final imaginea. În timpul imprimării pe unele foi au apărut unele semne digitale specifice printerului digital, unele dungi foate fine, pe care le-am lasat ca parte din expresia artistica a lucrărilor. Liniile “greșite” erau atât de fine și de perfecte așa cum o mână omenească nu ar fi putut să le deseneze. Ele erau de fapt accidente, imperfecțiuni ale tehnologiei. De atunci am lăsat de multe ori “expresia printerului”, accidente digitale apărute fără voia mea în imaginile imprimate să se manifeste în lucrările mele digitale. Am făcut experimente imprimând digital pe o mare variație de hârtii manuale, Tapa cloth, hârtii japoneze, translucide, și imperfecte. A imprima digital este o călătorie în necunoscut. Imaginea imprimată pe hârtie arată diferit de imaginea pe care o vezi pe ecranul computerului. Rezultatele sunt de multe ori neașteptate. Aceeași imagine arată diferit pe diferite hârtii. Imprimarea digitală iți impune un anumit ritm de lucru. Ajungi să dezvolți o relație cu printerul tău, mai ales dacă petreci nenumărate nopți împreună. Începi să-l cunoști, să știi ce devieri cromatice are, ce puncte sensibile are și cum să obții ceea ce vrei lucrând cu el.” Ana Golici
Născută în 1955, Ana Golici studiază grafica la Institutul de Arte Plastice “Nicolae Grigorescu” din București. Este membră a atelierului de gravură Podul, iar din 1987 se stabilește în SUA și își continuă studiile masterale la Hunter College din New York. Frecventează Atelierul de Gravură Robert Blackburn din New York, unde sub influența lui Blackburn începe să experimenteze noi suprafețe și materialități. Este membră a Atelierului de gravură Robert Blackburn unde a predat gravură, și unde a contribuit la crearea unui laborator digital. A predat la Hunter College și a lucrat timp de 15 ani, alături de soțul său, sculptorul Nicolae Golici într-un atelier din cadrul Elisabeth Foundation for the Arts din New York. A beneficiat de numeroase rezidențe importante, precum New York Hall of Science in Queens, N.Y, Corning Glass Museum, Corning, NY, mountain Lake Biology Station Virginia. A expus în locuri precum: Adelphi University, Garden City, NY; Hunter College, NY; New York Hall of Science, NY; Galeria Hanul cu Tei, București, România; The Ljubljana Biennial of Prints, Slovenia; 181st Annual Exhibition, National Academy, NY; Momentum, Robert Blackburn Printmaking Workshop, NY; Library of Congress, Washington DC; New Prints, IPCNY Gallery, NY; Bronx Museum of the Arts, NY; John Szoke Gallery, NY; The 4th International Biennial Print Exhibit, Taipei Fine Arts Museum, International Experimental Engraving Biennial, București.
Cătălin Burcea / Lecture CE-AR PUTEA MERGE PROST?
Cătălin Burcea va prezenta în cadrul proiectului “Platforma X” trei dintre cele mai recente producții video care utilizează câteva subtile metode de a te face atent.
 
“Europa se confruntă astăzi cu una dintre cele mai mari provocări din istoria sa. Trebuie să facă față unei migrații masive care devine din ce în ce mai greu de gestionat. Pe de altă parte, convulsiile și tensiunile la frontiera de est, obligă Europa să-și apere propriile valori și, eventual, chiar teritoriile sale.
Efortul constant de a înțelege contextul in care trăim din punct de vedere istoric (prezent/trecut apropiat) este o altă problemă a “fragilei” noastre existențe.
“Jocul” nesfarșit pe care orice sistem politic de oriunde în lume îl joacă cu noi ne obligă la # REZIST. Toate aceste trei aspecte descrise mai sus sunt doar câteva probleme cu care ne confruntăm astăzi. Prin urmare, în acest context foarte complicat al vieții de zi cu zi, încercăm cu greu să înțelegem ce se întâmplă de fapt …” (Cătălin Burcea)
Cătălin Burcea a studiat la Universitatea Națională de Arte – București. Este Co-fondator și Coordonator de Proiect @ ALERT Studio (White Code). Este interesat de dinamica – uneori greu detectabilă – a sistemelor și metodelor specifice manipulării de orice fel, dar cu preponderență a celei emergente din zona politicului. Urmărește atent expunerea, disponibilitatea, permeabilitatea “grupurilor țintă” în fața acestor practici.
Expoziții selectate:
• 2016 – “I’m Feeling Better Day by Day!” – Galeria Calina – Timișoara •
• 2016 – “IstoriiMonuMentale” – ARCUB Gabroveni – București • • • 2015 – “Two Rooms or Another Kind of Palsy” – Alert Studio – București •
• 2014 – “Multo Post Futurum” – New Energies (Focus Romania) – VIENNAFAIR – VIENA •
• 2014 – 1’45” / “A great future behind us” – Contemporary Art Ruhr – Essen •
• 2014 – “A Few Grams of Red, Yellow, Blue” – Centrul de Artă Contemporană Castel Ujazdowski – Varșovia •
• 2013 – “Expansibilitatea Domeniului Luptei” – Galeria Spațiu Intact (Fabrica de Pensule) – Cluj-Napoca • 2011 – “East by South West” – (curated by_vienna) – Knoll Gallery – Viena.
www.catalinburcea.ro

Platforma X este un proiect care prin continuitate reușește să acopere un segment al artei contemporane și culturii vizuale contemporane în sens larg, din perspectiva statutului său transdisciplinar, îmbinând tehnologii media cu performativitatea și dinamica participativă la nivelul publicului, și din cea legată de posibilitatea unor interconexiuni artistice, de lucru și de producție.
Observând o oarecare dificultate în a construi instalații și proiecte cu caracter mobil și nomad fizic dar și informațional, noua ediție Platforma X propune o direcție care să asume posibilele relații dintre noile media și mobilitatea informației în societatea actuală. Cadrele socio-culturale, politice, teritoriale și economice conțin structuri de mobilitate facilitate de noile media, de la mobilizarea socială, globalizare și migrație la conexiuni alternative și pluri-identități în mediul online. Evoluția tehnologică transformă în mod radical distribuția informației și comunicarea la nivel interuman acolo unde umanitatea este ea însăși tehnologizată dezvoltând cultura cyborg sau AI, și unde acțiunea virtuală se extinde constant în server. Mobilitatea informației prin noile media implică aspecte legate de viață privată și publică, supraveghere, imersiune, alienare, memorie și memorie modificată, fake news și indentități false, până la ștergerea informației prin atacul cybernetic, viruși informatici transformând spațiul virtual în teritoriu de conflict.
Avansul tehnologic la nivelul internetului, infrastructurii transportului și telecomunicațiilor, telefoanelor mobile și a altor device-uri asigură forme de interdependență contribuind la o cultură media translocală. În acest sens media electronică precum filmul, arta video, televiziunea, radioul și internetul pot fi înțelese ca instrumente de stabilire a conectivității și în consecință de mobilitate a informației care, intrată în procesul de transfer poate fi alterată, modificată până la propria sa dispariție. Noile media și mobilitatea informației vulnerabilizează în același timp și existența corpului fizic al informației, decorporalizarea și delocalizarea sa în circuit deschizând perpective continue în spațiul timp world wide web.
 
Platforma X – editia a 4-a este un proiect cultural organizat de Asociatia 4Culture, in co-productie cu WASP Studios.
Parteneri: UNARTE – Universitatea Nationala de Arte Bucuresti, Borderline Art Space, Iasi, Zeppelin,PostModernism Museum.

Proiect cultural co-finantat de AFCN – Administratia Fondului Cultural National.

Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziţia Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.

foto cover : Ana Golici