Expoziţia „Studiul pe hârtie”  curator llina Schileru
ALEXANDRINA GHEȚIE,
MARCELA RĂDULESCU,
VALENTIN IULIANO,
OLIMPIU BANDALAC
28 aprilie – 28 mai 2017
Muzeul de Artă Brașov
Expoziţia „Studiul pe hârtie” este o retrospectivă planificată de mai bine de un deceniu de către Olimpiu Bandalac, artist conceptual al anilor ’80—’90, grafician la origine, alături de alţi trei colegi graficieni. Cei patru sunt legaţi prin colaborări de-a lungul anilor, dar şi de spaţiul de provenienţă, Braşov. De aceea expoziţia se deschide la Muzeul de Artă din Braşov. Desenul este incipitul oricărui demers creativ, dezvoltat mai apoi de la nivelul ideii în varii medii: sculptură, pictură, arhitectură, design. Este transpunerea ideii artistului în prima formă vizibilă. Contrar aşteptărilor, interesul unui specialist, fie el cercetător (critic, istoric) sau „creator”, nu rezidă numai în studierea lucrărilor finite, cât stă şi în descoperirea căutărilor pe hârtie. Desenul revelează cel mai direct seva primelor gânduri, poate dezvălui strategii şi concluzii şi documentează evoluţia conceptului creativ. Aşa cum recunoaşte Alexandrina Gheţie, „desenul rămâne, ca atitudine, apropiat de scriere, de atmosfera ei de calmă concentrare, intimitate, confesiune”. De multe ori caietele de schiţe rămân ascunse în intimitatea protectoare a atelierului, fără să iasă la lumină, decât, în anumite cazuri, foarte târziu ori niciodată. A consulta caietul de schiţe al unui artist e aproape comparabil cu a-i consulta jurnalul. Şi oricare alte medii ar aborda, lucrul pe hârtie rămâne focul viu şi baza oricărui demers ulterior. Expoziţia creionează patru trasee diferite la nivelul expresiei liniei şi punctului pe hârtie, dar legate rizomic într-un portret de grup inedit, şi propune redescoperirea unor personalităţi creative foarte prolifice, fiecare în propriu-i univers de creaţie şi intim, de atelier.
Curator,
llina Schileru, martie 2017
*Proiect susţinut de Casa de Avocatură „Șerban și Asociații”
ALEXANDRINA GHEȚIE (n. 25.04.1935, Beclean, jud. Bistriţa-Năsăud – 07.01.2005, Brașov)
În anul 1959 a absolvit Institutul de Arte Plastice „Ion Andreescu” – Cluj-Napoca, unde i-a avut ca profesori pe: Aurel Ciupe, Anton Lazăr și Daniel Popescu. A fost profesor de pictură la Şcoala Populară de Artă, unde a activat până la pensionare. A predat iconografie şi istoria artelor la aceeaşi instituţie. Inițial a abordat preponderent tematica peisajului, preferând lucrul în natură, iar spre finalul carierei sale a ajuns la sinteze remarcabile, reușind să epureze compozițiile prin renunțarea la elementele care trimit spre zona figurativă.
MARCELA RĂDULESCU  (n. 2.12.1942, Brașov)
A absolvit Institutul de Arte Plastice „Ion Andreescu” – Cluj-Napoca și este membru activ UAP Brașov, filiala Grafică. Pe lângă o bogată activitate didactică, a participat ca artist vizual la numeroase expoziții în Europa. Universul său creativ este arondat căminului, spațiului intim în general, tratate într-o cheie lirică printr-un limbaj plastic delicat. Lucrările sale sunt legate de ideea de structuri organizate și dezorganizate, semnificând opoziția dintre viața materială și cea spirituală.
VALENTIN IULIANO (n. 14.02.1954, Brașov).
A fost elevul Alexandrinei Gheție și a urmat cursuri cu profesorul de pictură monumentală, Ion Stendl între 1977–1978. Este membru UAP Brașov încă din 1992. Lucrează și trăiește în SUA. S-a ocupat de desen, arhitectură și sculptură și a studiat intens arta romanică, unele dintre lucrările sale traducând în contemporaneitate canonul romanic religios. Desenele sunt realizate într-o tehnică folosită acum 70 de ani de școala Bauhaus, tehnica transferului cu ajutorul hârtiei de carbon, folosind preponderent negrul și griul. Operațiunea de transfer se face cu creioane metalice a căror vârf-sferă, de diverse dimensiuni, imprimă desenul dorit pe hârtia definitivă, prin intermediul „hârtiei de transfer”. Linia, care-și caută permanent propria direcție în parcursul contururilor prin reveniri, repetări, îngroșări sau chiar pauze accidentale, capătă prin transfer, o spontaneitate aparte care poate fi obținută numai prin această tehnică.
OLIMPIU BANDALAC  (n. 29.11.1955, Săcele, jud. Brașov)
A absolvit Institutul de Arte Plastice „Nicolae Grigorescu” – București în 1978 și din 1981, este membru al Uniunii Artiștilor Plastici, filiala București – Secția Grafică și, totodată, membru al Uniunii Cineaștilor din România din 1983. În anii ‘90 a activat, împreună cu Teodor Graur, într-un grup numit Euroartist București, a cărui activitate a artistică a constat într-o serie de perfomance-uri în perioada anilor 1994-1996. Are o relație hedonică cu mediul hârtiei, experimentând continuu relația figurativ-abstract printr-un limbaj expresionist. A luat premii importante, dintre care menționăm premiul al III-lea pentru pictură la Concursul Internațional „SYRLIN KUNST-PREIS” – Stuttgart, Germania 1990 și Certificatul de Merit (operă colectivă) la Festivalul International al Filmului din Chicago, SUA (1982). Pentru mine desenul pe hârtie reprezintă cea mai sinceră, cea mai directă, exprimare a „gândului plastic”. Este exercițiul zilnic ce pregătește orice proiect sau lucrare. Se naște din viziunea „nocturnă” când gândurile gestează, și apoi „explodeză” pe hârtie. Carnetul de lucru al artistului este cea mai de preț comoară de atelier…
Foto Teodora Pica