Proiectul expozițional Black Fire este o radiografie vizual-plastică a dezumanizării individului în societatea contemporană, care are la bază conflictele interioare ale ființei provocate de contrastul imens dintre ceea ce omul își dorește, simte și percepe ca fiind adevărata împlinire și ceea ce mass-media cataloghează, acceptă și integrează ca fiind exemplu de succes universal valabil.

Artista surprinde aspecte legate de identitate scindată, neputință, violarea intimității, sex, corupție, război și implacabila moarte. Aceste coordonate esențiale sunt redate printr-un desen figurativ realist dur, într-o serie de lucrări realizate în cărbune pe hârtie, prezentând atât personaje care se dezvelesc de mister cât și obiecte care recreează diferite stadii ale decadenței societății contemporane.

Predomină tema morții, reprezentată în cheia conceptului de Vanitas vanitatum (Totul este deșertăciune) prin prezența craniilor, a mărului uscat, a statuilor arse sau a unei Venus din Milo vandalizată, sugerând abandonul valorilor clasice. Distrugerea valorilor morale însă, este ilustrată prin ideea de corupție și cea de manipulare a femeii pentru a corespunde modelului de frumusețe promovat de mass-media.

Explorarea temei sexualității este de asemenea puternic reprezentată prin fragmente carnale din scene erotice înfățișând ipostaze ale hedonismului și sadismului, sugerând pierderea purității iubirii.

Tema războiului cauzat de recrudescența extremismului religios, circumscrisă automat conceptului deșertăciunii, este sugerată în lucrări atât prin arma asociată cu forma crucii pe care este răstignit un trup de femeie, cât și prin juxtapunerea creierului și a inimii metamorfozate în grenade, mitraliere care sfâșie carnea și speranța.

Expoziția Black Fire înfățișează un spectacol dramatic care ilustrează foarte clar cum în această lume ești purtat pentru a-ți trăi atât raiul cât și iadul, pentru a te naște dureros, a simți împlinire și durere, a iubi cu pasiune și fascinație, a pierde dragostea, a te stinge pe interior, a plânge și a râde maniacal și, în final, a renaște din propria-ți cenușă. Titlul ales indicăla rândul său mistuirea aceasta interioară. Focul dărâmă, doare, distruge, neantizează,  focul negruînsă, primește conotația și mai dramatică a acestor însușiri. La nivel metaforic, doar printr-o ardere totală, se poate obține în final purificarea și, până la urmă, orice coborâre în infernul propriei noastre ființe aduce o schimbare de viziune.

Chiar dacă în cazul acestui concept expozițional, Ada Muntean manifestă un interes exclusiv pentru partea întunecată a lucrurilor, nu își lasă totuși privitorul complet deznădăjduit în fața cinicului spectacol jucat pe scena vieții contemporane, considerând că speranța poate fi întotdeauna găsită, chiar și atunci când punctul în care ne situăm este întunericul total.

Curator: Andreea Pocol

 

Ada Muntean (n. 1987), doctorand la Universitatea de Artă și Design din Cluj-Napoca, curator la Galeria Visual Kontakt, redactor șef și editor la Revista de Artă și Cultură Samizdat și colaborator la Revista Arta, se bucură deja de succes internațional în urma unei activități artistice intens susținute, lucrările ei fiind expuse atât în Europa cât și în SUA. Pe plan național a participat la diverse expoziții colective de grafică și fotografie.

Conceptele provocatoare create de Ada Muntean, care au în centru explorarea corpului omenesc în diverse ipostaze, s-au materializat în patru expoziții personale: Pe cord deschis (Galeria Casa Matei din Cluj-Napoca și Institutul de Artă și Design din Birmingham, 2010), Coordonate ca tu să visezi (Galeria Art Yourself, București, 2012), Interfaces (Galeria Visual Kontakt, Ulm, 2013) și Dream Traces (Galeria Visual Kontakt, Oradea, 2013).

Ada Muntean Black Fire Afis