Primăria Municipiului București prin Centrul Cultural Palatele Brncovenești, a inaugurat de Florii, sezonul artelor focului în vechea Ghețărie de la Mogoșoaia cu Bijuterii din cutia neagră, expoziție de ceramică, sticlă, metal semnată Cristina Bolborea. Vernisajul a avut loc duminică 13 aprilie, ora 16,00.
O vizita la palat – Ioana Pop, Bucuresti
Expozitia gazduita, in aceasta primavara, de Ghetaria fermecatului ‘palat de arama’ din complexul Mogosoaia, mi-a prilejuit trairea unor sentimente coplesitoare. Desi avertizata ca viziunea artistei CRISTINA BOLBOREA este rezultanta impletirii a ceea ce are mai pretios cu ceea ce are inspaimantator, sub boltile frumos arcuite ale expozitiei nu am gasit nimic apocaliptic. Am vazut insa multa dragoste. Nu am gasit nimic infricosator asa cum aprecia, in fraze mestesugite, curatorul expozitiei Doina Mandru. Am intalnit insa multe obiecte pretioase, adevarate bijuterii artistice. Lucrarile din acest ciclu, minunat cizelate de Cristina Bolborea, demonstreaza nivelul inalt atins de ceramista ce a atins deja acel stadiu de intelepciune, pricepere si capacitate de exprimare artistica ce-i confera, inca odata, recunoasterea valorii artei sale.
Colectia de bijuterii plamadite, in singuratatea atelierului, din gresie fin cizelata si smaltuita, cu adaugiri de metal si sticla, reprezinta rodul a ceea ce artista are mai pretios: setea de nou, dorinta de a-si exprima intr-o maniera inedita sentimentele si frustrarile, capacitatea de a prezenta publicului si colectionarilor, dar si colegilor de breasla sau cronicarilor, ceea ce poate si ceea ce stie. Aceasta ambitie este benefica nu numai satisfacerii orgoliului personal, ceea ce nu-i catusi de putin de criticat, cat si carierei artistei care cunoaste in aceasta perioada un moment deosebit de fast. Cristina Bolborea demonstreaza, si cu prilejul acestei expozitii, ca ceea ce poate si ceea ce stie este la un inalt nivel artistic. Intreaga comunicare cu privitorul obiectelor expuse sub titlul ‘Bijuterii din cutia neagra’ se realizeaza natural printr-un limbaj nou, modern, racordat la rigorile artei europene, limbaj izvorat din fuziunea, aproape fireasca, a pamantului cu soarele, din apropierea metalului topit si prelucrat cu gresia arsa in cuptor, din convietuirea sticlei minunat colorata cu imaginatia nesfarsita a artistei care nu mai conteneste sa ne surprinda. Obiectele expuse nu sunt catusi de putin expandate (ceea ce s-ar traduce doar printr-o simpla majorare geometrica, mecanica, a dimensiunilor lor) ci, mai degraba, sunt reprezentate la dimensiunile sentimentelor traite de artista in avantul creatiei si in consonanta cu lumea fantastica a propriei imaginatii.
Cu fiecare expozitie semnata Cristina Bolborea ni se deschide noua, privitorilor si iubitorilor artelor vizuale, cate o fereastra fermecata. Dar, daca lumea in care traim nu este una perfecta, artista ceramista Cristina Bolborea ne transpune, prin obiectele create de mainile-i pricepute, in mirifica lume a viselor, in lumea nostagiilor si dorurilor, in lumea perfecta in care, pe vremea cand eram copii cu suflete curate, cotrobaiam curiosi prin caseta cu bijuterii a bunicutelor noastre. Si iata cum fantasticele creatii ale Cristinei Bolborea ma duc cu gandul exact la acele momente in care imaginatia copilariei plasmuia la vederea micilor bijuterii ascunse in casetele fermecate ale copilariei, povesti cu zane, cu Feti-Frumosi dar si cu zmei, povesti in care fiecarui obiect ii atribuiam o legenda. Nu conta ca bijuteriile erau decorate cu sticla colorata cata vreme noi vedeam numai diamante, safire sau rubine. Important era visul. Urmand acelasi joc al imaginatiei imi imaginez ca bijuteriile realizate in ultimul an de Cristina Bolborea, la dimensiuni supradimensionate, cu siguranta ne transmit CEVA.
Dar ceea ce ne comunica artista trebuie sa “cititi” cu proprii ochi, motiv pentru care va invit sub boltile frumos arcuite sa vizitati Ghetaria din Complexul brancovenesc Mogosoaia. Nu veti regreta asa cum nici eu nu regret nicio secunda din timpul petrecut alaturi de Cristina Bolborea si minunatele ei lucrari.
Foto Lucian Muntean
In ritm de fado
In primavara anului trecut in complexul expozitional Palatele Brancovenesti Mogosoaia se inaugura, cu expozitia de succes a maestrului Dan Popovici, un spatiu de expunere aparte: Ghetaria.
La exact un an de la acel debut semnificativ al ineditului spatiu de expunere, am iarasi prilejul sa recomand iubitorilor de arta o expozitie puternica si socanta prin mijloacele de exprimare abordate, manifestare semnata, de asta data, Cristina Bolborea. Ceramista, ajunsa la o splendida maturitate artistica, demonstreaza, parca pentru a ne contrazice, ca este stapana unor mijloace artistice mereu noi, curajoase, de-a dreptul tineresti. Caci, cum altfel ar putea fi categorisite acele splendide ‘Bijuterii din cutia neagra’ decat manifestarea unui spirit artistic absolut modern, original si european? Cristina Bolborea a atins deja acel stadiu in care experienta se imbina armonios cu tineretea, in care fantezia se impleteste cu rigoarea profesionistului ajuns pe culmea carierei sale artistice.
Istoria bijuteriilor a inceput cu acel prim ‘Inel cu safir’ prezentat de artista la unele manifestari colective inca din anul 2013. Vazandu-l asezat cuminte pe un stativ elegant, cine si-ar fi putut imagina explozia de originalitate ce i-a urmat? Astazi la Mogosoaia vizitatorul are ocazia sa parcurga cu ochii, cu mintea si cu sufletul creatii superbe, inele cu forme surpinzatoare incarcate de mesaje incriptate, forme obtinute prin alaturarea de materiale pline de senzualitate. Bronzul straluceste mat, tacut si bogat langa cristalele rosii, albastre sau verzi aruncate obraznic, dar cu stiinta gradarii; gresia mata da valoare smaltului colorat aplicat cu talentul artistului de geniu; formele gresiei arse, culorile sticlei si rugozitatea metalului se desfasoara peste tot cu o fantezie si o pasiune debordante ce par conduse de ritmul unui fado. Peste toate intrevine, asa cum foarte bine a observat Doina Mandru, aerul care are menirea sa creeze contrastul necesar, care lasa fanteziei privitorului loc de manifestare. Pe scurt, expozitia, in intregul ei, este o reusita de-a dreptul impresionanta.
Dar acest nivel artistic si de imagine atins de ceramista ce expune la Mogosoaia nu a trecut neobservat atata vreme cat Institutul Cultural Roman de la Lisabona a gasit cu cale ca a venit timpul pentru celebrarea Cristinei Bolborea in anul 2014. Si astfel un artist vizual roman a avut marea onoare sa fie acceptat de una din cele mai reputate institutii muzeale lusitane si europene care este ‘Museu Nacional do Azulejo de Lisboa’. Asadar, timp de trei luni, din iulie pana-n septembrie, sub numele ‘Janelas para o Jardim do Paraíso’ o colectie exhaustiva din creatiile Cristinei Bolborea va putea fi admirata in salile reputatului muzeu.
P.P. 17 aprilie 2014, Bucuresti